Witam dzieci i rodziców z grupy „Biedronki”

W tym tygodniu tematem przewodnim będą „Zwierzęta małe i duże”

Poniedziałek

1. „Gdzie mieszkają dzik, żmija i łoś?” – rozmowa na temat dzikich zwierząt i zabawa dydaktyczna. Dzieci siedzą przed rodzic na dywanie. Rodzic wymienia nazwy dzikich zwierząt żyjących w Polsce: niedźwiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik, i krótko je charakteryzuje. Może skorzystać z poniższych informacji:

Niedźwiedź brunatny – drapieżny ssak. Jego sierść ma kolor ciemnobrązowy. Można go spotkać w polskich górach (głównie w Bieszczadach i Tatrach). Niedźwiedzie to bardzo duże zwierzęta o grubej szyi i nieco wydłużonej głowie. Żywią się najchętniej rybami.

Żmija zygzakowata – gatunek węża jadowitego. Ciało ma zazwyczaj w kolorze ciemnozielonym lub brązowym, na grzbiecie nieco ciemniejszy „zygzak”. Można ją spotkać na obrzeżach lasów i podmokłych łąkach. Żywi się małymi zwierzętami: kretami, żabami, gryzoniami. Wilk szary – drapieżny ssak. Wilki są podobne do średniej wielkości psów, np. owczarków niemieckich, ich sierść składa się z kilku rodzajów białych i szarych włosów. Żywią się innymi zwierzętami. Można je spotkać w polskich lasach, najwięcej ich jest w górach (Karpatach).

Dzik – duży ssak. Wyglądem przypomina dużą świnię domową, jego skóra jest pokryta szorstkimi włosami (czyli szczeciną) w kolorze czarnym lub ciemnobrązowym. Dziki występują w całej Polsce, najmniej jest ich w górach. Są wszystkożerne, najczęściej jedzą: żołędzie, grzyby i inne rośliny. Sarna – ssak parzystokopytny. Można ją spotkać w całej Polsce, zamieszkuje głównie lasy liściaste, ale niektóre sarny przystosowały się również do mieszkania na polach, łąkach, nawet w pobliżu dużych miast.

Sarna jest zwierzęciem średniej wielkości, ma smukłe ciało i wysokie nogi. Kolor jej sierści zmienia się w zależności od pory roku: latem jest czerwonobrązowa, zimą – siwobrązowa. Żywi się trawami, ziołami, grzybami, owocami leśnymi.

 

Łoś – największy ze ssaków kopytnych, ma duże rozłożyste poroże. Można go spotkać w wielu parkach narodowych w Polsce, lubi mokre podłoża, np. bagna. Żywi się roślinami.

Bielik zwyczajny – duży ptak drapieżny, błędnie nazywany orłem. Można go zobaczyć w różnych miejscach naszego kraju, głównie przy zbiornikach wodnych (rzekach, jeziorach), bo bieliki żywią się rybami.

2.  „Co to za zwierzę?”- wykonują kartę pracy  numer 43. Przed wykonaniem karty pracy rodzic rozmawia z dzieckiem o sposobie poruszania się zwierząt(pełzanie, latanie, bieganie na czterech nogach)

 

3. Przeczytajcie wiersze o zwierzętach, jeśli któryś z nich spodoba sie dziecku, niech nauczy się go na pamięć.

Zoo

sł. Jan Brzechwa

Miś

Proszę państwa, oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś.

Chętnie państwu łapę poda. 

Nie chce podać?

A to szkoda.

Lis

Rudy ojciec, rudy dziadek,

rudy ogon to mój spadek.

A ja jestem rudy lis.

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

Dzik

Dzik jest dziki, dzik jest zły,

dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

ten na drzewo zaraz zmyka.

Żubr

Pozwólcie przedstawić sobie:

pan żubr we własnej osobie.

No, pokaż się, żubrze.

Zróbże minę uprzejmą, żubrze.

Małpy

Małpy skaczą niedościgle,

małpy robią małpie figle. Niech pan spojrzy na pawiana,

co za małpa, proszę pana!

Coś Bardzo trudno mi jest orzec czy to ptak czy nosorożec...

4. Karty pracy do uzupełnienia:

Poproście dziecko żeby policzyło zwierzęta, nazwijcie prawidłowo cyfrę odpowiadającą ilości zwierząt. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie zwierząt i cyfr. 

Wtorek

1.      Zabawa ruchowa - „Koty” – zabawa kształtująca prawidłową sylwetkę. Rozwijanie sprawności fizycznej u dzieci.

Rodzic daje dziecku woreczek. Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym w dowolnych miejscach, kładą woreczki na głowie. Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że jesteś dostojnym kotem. Teraz wstań. Dziecko starają się wstać tak, aby woreczek nie spadł mu z głowy. Spaceruje. Próbuje usiąść    i ponownie wstać. Podchodzi do rodzica – kota, głośno miaucząc miauuuuuu. • woreczki

2.      Pingwin – zabawa przy piosence. Kształtowanie poczucia rytmu i ekspresji ruchowej.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=0zNJmhjJCBY 

3.     Zwierzak” – rysowanie zwierzęcia z wyobraźni. Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że podczas leśnej wycieczki odkryłeś zwierzę, którego nikt jeszcze nie widział. Do jakiego zwierzęcia byłoby podobne? Jakie miałoby kolory? Dziecko rysuje zwierzę.

Środa

1.      „Co to za zwierzę?” – rozwiązywanie zagadek tematycznych. Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.

Kolorowych piór ma w bród, a między oczami wielki dziób. Ten głośny skrzek to jej zasługa, bo to jest głośna… (papuga)

Do konia trochę podobna tak samo rży, gdy jest głodna.

Czarne pasy ma tam, gdzie są żebra, bo to jest wesoła … (zebra)

Szary, duże uszy i trąba, taki ma wygląd, że bomba! Wielki jest jak cała jabłoń, bo to jest szary… (słoń)

Jestem duży i wesoły, pływam w wodzie całkiem goły. Błoto? Co mi tam! Ja jestem szary… (hipopotam)

2.       „Ale w zoo jest wesoło!” – rysowanie wspólnej pracy przedstawiającej zoo. Dziecko i rodzice rysują wybrane przez siebie zwierzęta, które można spotkać w zoo. Następnie wycinają je i naklejają na duży arkusz. • kartki, kredki, flamastry, nożyczki, duży arkusz papieru

3.       „Od najmniejszego do największego” – praca z KP2.44. Rodzic czyta polecenia, dziecko kolejno wykonuje zadania z karty. Podaje nazwy zwierząt widocznych na zdjęciach i obrazkach. • KP2, kredki

 

Czwartek

1. „Kto mieszka w lesie?” – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w polskich lasach na podstawie doświadczeń dzieci i zdjęć w albumach lub z internetu. Wyszukiwanie ciekawostek na temat zwierząt mieszkających w lesie.

2. „Żmija” – praca z W.54. Rozwijanie umiejętności technicznych.

3. „Grzybki” – zabawa paluszkowa. W lesie grzyby sobie rosły -  dłoń zaciśnięta w pięść.

Nagle wszystkie się podniosły -  dłoń otwarta.

Ujrzały zająca. Wszystkie się schowały -  dłoń zaciśnięta w pięść.

Tylko nie ten mały -  mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść.

Przyszedł zając, ugryzł go -  mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść, druga dłoń szczypie mały palec.

Wszystkie grzyby mówią, sio! - Machanie dłonią.

Piątek

Rodzic na głos czyta dziecku opowiadanie: 

1.  „Kto tak hałasuje?” – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w lasach oraz niebezpieczeństw z tym związanych na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów opowiadania Zofii Staneckiej Basia i wyprawa do lasu. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.

Basia i wyprawa do lasu (fragment) Zofia Stanecka (…) Chrup, chrup! – pod stopami zachrzęściły im szyszki. – Zaraz poszukamy twoich kuzynów – szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka Zdziśka. – Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi – powiedział Janek, ale na wszelki wypadek obejrzał się za siebie. – A wilki? – Basia przysunęła się do niego trochę bliżej. – Myślisz, że tu są wilki? – Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Nic a nic. – Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie własnego serca. Łup, łup! – waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i szelest opadających na ziemię liści. I jeszcze ptaki. Tirit, tirit! – zaświergotało nad ich głowami. Tju, tju, tju! – echo rozniosło czyjeś śpiewane nawoływanie.

A gdzieś dalej w lesie rozległ się rytmiczny stukot: łup, łup, łup! Łup, łup, łup! – Słyszycie dzięcioła? – spytała Mama, która nadeszła nie wiadomo kiedy ścieżką od strony parkingu. Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu. – Jest tam. – Mama wskazała między drzewa. Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem i walił w pień dziobem. – Po co on to robi? Nie boli go od tego głowa? – wyszeptała Basia. Mówiła półgłosem, bo bała się, że dzięcioł odfrunie, jeśli zapyta zbyt głośno. – Wyławia robale – wyjaśnił też szeptem Janek. – Nie robale, tylko owady – poprawiła go Mama. (…) Rodzic zadaje pytania: Jakie zwierzęta spotkała w lesie Basia? Jakie zwierzęta wy spotkaliście, gdy byliście w lesie? Jak się wtedy zachowaliście? Pamiętajcie o odpowiednim zachowaniu w lesie, jest to bardzo ważne zarówno dla was jak i dla zwierząt tam mieszkających.

2. „Kto mieszka w lesie?” – praca z K2.45. Rodzic. rozmawia z dziećmi na temat zachowania bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie. Tłumaczy, jakie mogą być konsekwencje nieprzestrzegania takich zasad. Praca z KP2.45 – uzupełnianie ilustracji naklejkami, rozmowa na temat sposobu zachowania się w kontaktach ze zwierzętami przedstawionymi na ilustracji. • KP2, flamastry

3. „Wiewiórki” – zabawa ruchowa

Rodzic układa w ogrodzie tyle szarfy obręcze ze skakanek czy kartony, ile jest dzieci np. rodzeństwo, gdy rodzic gra na tamburynie, dzieci biegają po ogrodzie i  naśladują wiewiórki. Gdy rodzic przestaje grać, każde dziecko szuka swojej kryjówki – szarfy. Zamiast gry na tamburynie można włączać i wyciszać jakiś dynamiczny utwór .

Pozdrawiam dzieci i rodziców

Ciocia Asia

Pliki do pobrania: