główna zawartość strony

W tym tygodniu będziemy poszerzać wiadomości na temat wyobraźni, naszych zainteresowań, hobby i muzyki wokół nas.

16 listopada - poniedziałek

Wyobraźnia

1.Wspólnie z dzieckiem pobawcie się „niewidzialną plasteliną”- na początku trzeba ją ugnieść – dziecko wraz z rodzicem udają, że to robią. Potem dziecko podchodzi do rodzica ze swoim kawałkiem plasteliny i mu go podaje. Rodzic mówi, że teraz każdy po kolei będzie coś lepił, trzeba zgadnąć, co to jest.

2.Zabawa rodzinna Kto ma… sł. Marta Bogdanowicz

Kto ma [np. niebieskie oczy], ma wstać, ma wstać, ma wstać,

bo chcemy go powitać i jego imię znać.

3. „Kolorowe obrazki” – zabawa plastyczna.

Dziecko składa kartkę A4 na pół. Rozkłada i na jednej części pędzlem robi 2–4 kolorowe kleksy. Składa strony i pięścią delikatnie wykonuje owalne ruchy tak, aby kolory się połączyły. Następnie otwiera kartkę i opowiada, co według niego powstało, mazakiem dorysowuje elementy tak, aby powstał obrazek.

4. Drodzy rodzice zabierzcie swoje dzieci na spacer (wizualizacja), odpocznijcie na polanie. Dziecko kładzie się na dywanie w wygodnej pozycji, zamyka oczy. rodzic opowiada:

Zabieram cię w podróż. Wyobraź sobie, że leżysz na miękkiej zielonej trawie. Trawa pachnie, ten zapach ci się podoba i mocno go wdychasz. Jest ciepło, przyjemnie… W górze słychać: bzz, bzz – to owady spokojnie fruwają nad tobą. Słońce przygrzewa, jest coraz cieplej. Wyobraź sobie, że spacerujesz po wodzie. Tupiesz – woda rozpryskuje się na boki, ubranie jest troszkę mokre. Moczysz dłonie i ochlapujesz sobie twarz, czujesz przyjemny chłód. Teraz zanurzasz dłonie w piasku i czujesz coś twardego. Co to może być? rodzic. prosi, aby dziecko otworzyło oczy i opowiedziało, jak się czuło w trakcie opowieści, co było dla niego miłe i przyjemne, jaki przedmiot znalazło w wodzie. Pozwala dziecku na swobodne wypowiadanie się powstrzymuje się od komentowania i opiniowania, umożliwiając dziecku wyobrażanie sobie sytuacji i opowiadanie o niej, wymianę wrażeń.

5. Praca z KP2.2–3 – uzupełnianie ilustracji nalepkami, rozmowa na temat ilustracji, poszerzanie słownika czynnego dziecka, ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi.

17.11.2020 – wtorek

Nasze zainteresowania

1.„Babcia zupę gotowała” – pamięciowe opanowanie wyliczanki.

Babcia zupę gotowała

Babcia zupę gotowała

I do garnka powrzucała:

Dwie marchewki, trzy pietruszki,

Sól i cztery kurze nóżki,

Garść guzików, pół ziemniaka,

Trzy gazety i buraka,

Ząbek czosnku, kości cztery,

Trzy pluskiewki, dwa selery,

Kłębek nici, motek wełny,

Aż się garnek zrobił pełny!

Gotowała siedem dni,

A te zupę zjesz dziś ty!

Rodzic mówi treść wyliczanki, a dziecko powtarza. Następnie wymieniają, co babcia wrzuciła do garnka (starają się podać jak najwięcej nazw). Podczas kolejnego powtórzenia dziecko włącza się do deklamowania wyliczanki.

2.Rozmowa z dzieckiem na temat jego zainteresowań, co lubi robić, co lubi zbierać, opowiedzcie o swoim hobby, co w dzieciństwie lubiliście zbierać, może zarazicie tym swoje dzieci?

„Co lubimy robić?” – wypowiedzi dzieci na temat zainteresowań na podstawie wiersza. Każdy coś robi - Barbara Zakrzewska

To jest Darek, a gdzie Marek?

Marek maluje, co w sercu czuje.

To jest Wacek, a gdzie Jacek?

Jacek się cieszy, napisał pięć wierszy.

To jest Tadek, a gdzie Radek?

Radek dom sprząta we wszystkich kątach.

To jest Romek, a gdzie Tomek?

Tomek książkę chwyta, wciąż czyta i czyta.

Rodzic zadaje pytania: Co dzieci lubiły robić? Czym się interesowały? Co to znaczy „mieć hobby”? Co to znaczy „być pasjonatem, pasjonować się czymś”?

3. Utrwalanie poznanych liter, zwrócenie szczególnej uwagi na literkę E, e. wyszukiwanie literki E,e w starych czasopismach, wycinanie, naklejanie na wcześniej narysowanego elfa.

4.Praca z KP. 4-5

18 listopada – środa

Nasze zbiory

1.Zabawa z rodzicami „Co zniknęło?” – ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Rodzic wybiera kilka przedmiotów (maks. 6). Dziecko układa je w szeregu, podają nazwy, przelicza. Następnie dziecko zamyka oczy (odwraca głowę), a rodzic zabiera jeden przedmiot, dziecko otwiera oczy i określa, który przedmiot zniknął. W celu utrudnienia zabawy można zabierać coraz więcej przedmiotów lub zmieniać położenie (co się zmieniło?).

2. „Trzy kropki” – zabawa grafomotoryczna. Dziecko dostaje kartkę z narysowanymi 3 kropkami w pionie. Jego zadaniem jest takie połączenie kropek, aby powstała cyfra 3.

3. A teraz zabawmy się: „Robimy bańki mydlane”.

Dziecko przygotowuje roztwór do robienia baniek (mieszanka 1 szklanki wody, 1/4 szklanki płynu do mycia naczyń, 3 łyżek gliceryny). Dziecko macza słomkę w roztworze, delikatnie wdmuchują powietrze, stara się zrobić bańkę.

4. „Piana” – zabawa plastyczna. Do reszty roztworu dziecko dodaje barwnik spożywczy lub farbę. Ustawia pojemnik z roztworem na kartonie, mocno dmuchając przez słomkę, tak aby piana wypłynęła na karton. Określa, do czego jest podobny kształt powstały z piany, obserwuje pękanie baniek. Po wyschnięciu w dowolny sposób ozdabia pracę.

5. Praca z KP2.6 – wprowadzenie cyfry 3, ćwiczenia w przeliczaniu, rozwijanie logicznego myślenia.

19 listopada – czwartek

Muzyka wokół nas

1.Zabawa rodzinna „Grzechotki” – wykonywanie instrumentu muzycznego. Dziecko wkłada do pudełeczka z jajka niespodzianki kilka ziarenek grochu. Zamyka je i wydobywa dźwięk różnymi sposobami (potrząsają, turlają w dłoniach). Stara się sprawdzić, czy dźwięki zmieniają się w zależności od liczby ziarenek. Następnie dziecko w parze z rodzicem siadają naprzeciwko siebie na dywanie. Jedno wygrywa rytm na grzechotce, a rodzic go odtwarza i zmiana ról. W wersji trudniejszej dziecko wygrywa rytm i pokazuje dowolny układ ruchowy, rodzic stara się odtworzyć te czynności.

2.Zabawa przy piosence „Jesieniucha”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.youtube.com/watch?v=lRiP4a3IyKg

Słuchając piosenki, dziecko wystukuje rytm na grzechotkach.

3. Praca z CziP22 – wyszukiwanie w tekście liter e, E, odczytywanie sylab oraz tekstu słowno-obrazkowego, utrwalenie liter e, E

4.Drodzy rodzice nie zapominajcie o zabawach ruchowych ze swoimi dziećmi:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.youtube.com/watch?v=rwqMzHX4E_M

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

Życzę miłej zabawy!!!