Witam dzieci i rodziców.

22 kwietnia będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Ziemi, jest to największe światowe święto ekologiczne. Obchodzone jest w celu promowania ochrony środowiska, rozszerzania świadomości ekologicznej i życia w zgodzie z naturą. Nam również nie jest obojętne „zdrowie” naszej planety. Przypomnijmy sobie, jak powinniśmy o nią dbać. „Świat w naszych rękach”
Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

„Rady na odpady”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

Zadania na 20 - 24 kwietnia 2020
Zadania na 20 - 24 kwietnia 2020

Gry edukacyjne

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/segregacja-smieci

Posegreguj odpady

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://learningapps.org/watch?v=pktift6it01

Zabawki z recyklingu 

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.youtube.com/watch?v=AStAgINKgXE&t=210s

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o tym, „Co się dzieje w kosmosie?”

PONIEDZIAŁEK

Planety

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=SWZb2VorsGU

W Układzie Słonecznym

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI „Ufoludki na urlopie” https://www.youtube.com/watch?v=7zgHDByohNI

1. Gimnastyka

Poznanie własnego ciała

• Siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy, rozprostowywanie się do pozycji leżącej.

• Maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan. Nawiązanie kontaktu z partnerem

• Pozycja siedząca, plecy się dotykają, nogi ugięte w kolanach – dziecko pcha partnera, starając się pokonać jego opór. Po chwili następuje zmiana.

• Przyleganie brzuchem do podłoża – próba przewrócenia na drugą stronę. Po chwili – zmiana.

2. Słuchanie opowiadania A. Onichimowskiej "Zasypianka z ufoludkiem".

a). Rozmowa na temat ufoludka.

– Kto to jest ufoludek?

– Co to jest UFO?

b). Słuchanie opowiadania.

Mam na imię Egon, a mój statek kosmiczny – Ogon.

Mieszkamy na Marsie. Najbardziej lubię podróżować nocą. Ogon lata cicho jako ćma i jest tak malutki, że wszędzie możemy się wślizgnąć. Oblatywałem kiedyś po raz pierwszy planetę Ziemia. Ciekawe, czy jest zamieszkana… zastanawiałem się, zbliżając coraz szybciej do rozjarzonej kuli. Ogon zniżył lot i znalazłem się naprzeciwko domu z uchylonym oknem. Już po chwili byliśmy w środku. W łóżku spał olbrzym. Był częściowo przykryty. Miał na pewno jedną rękę, jedno ucho i głowę porośniętą ciemną trawą. Nie wiem, jak się poruszał, czy też na sprężynie, jak ja, czy jakoś inaczej, bo bałem się go odsłonić. Na mojej planecie najwyższy mieszkaniec ma dwadzieścia centymetrów wzrostu. A potem znalazłem dwa statki kosmiczne.

– Co robisz? – spytał Ogon.

– Próbuję uruchomić te rakiety.

– Przecież to są trampki! Nie ciągnij za sznurowadła, bo urwiesz! I w czym jutro ten chłopczyk pójdzie do przedszkola? – wskazał antenami na śpiącego olbrzyma.

Nie chciałem dłużej słuchać, jak Ogon się mądrzy. Był już kiedyś wcześniej na Ziemi, z moim bratem.

– Odlatujemy! – zatrzasnąłem kabinę.

Olbrzym poruszył się gwałtownie. Ma jednak dwoje oczu, zauważyłem. I dwoje rąk. A skoro nosi trampki, ma również nogi… Wszystko to zapisałem szybko w moim elektronicznym notesie.

– Wielki ze mnie naukowiec – mruknąłem z dumą na pożegnanie, wzlatując ponad dachy.

3. Rozmowa na temat opowiadania.

– Jak nazywał się ufoludek? Jak nazywało się jego UFO?

– Gdzie przyleciał Egon? Skąd przyleciał?

– Czy był on duży czy mały względem nas – ludzi?

– Jak Egon opisał olbrzyma?

– Za co Egon wziął trampki?

– Co wyjaśnił mu Ogon?

– Jak wyglądał Egon? Jak się poruszał?

4. Opisz wygląd ufoludka

Zadania na 20 - 24 kwietnia 2020

5. Zabawa ruchowa twórcza "Powitanie ufoludków".

Dziecko i rodzic-ufoludki poruszają się po pokoju przy dźwiękach tamburynu lub grzechotki (ryż w butelce plastikowej). Podczas przerwy w grze podchodzą do siebie i witają się, stykając wymienionymi przez rodzica częściami ciała, np.: plecami, kolanem, uchem, łokciem… Podczas każdej przerwy w grze witają się z innym ufoludkiem, stykając się inną częścią ciała.

6. Dowolny taniec przy piosence „Ufoludki na urlopie”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=7zgHDByohNI

WTOREK

1. Zabawa "Ja – ufoludek".

Dziecko udaje ufoludka, przedstawia się, np. Usyn, i wykonuje jakiś gest (np. podnosi ręce i je opuszcza). Następnie rodzic powtarza jego imię i wykonuje taki sam gest. Potem rodzic się przedstawia i wykonuje jakiś gest, a dziecko powtarza imię i gest. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

2. Ćwiczenia wizualizacyjne "Wyprawa na Zieloną Planetę".

Dziecko siada w rakiecie – na krześle. Rodzic opowiada krótką historię, której może towarzyszyć podkład muzyczny.

Witam na pokładzie statku kosmicznego. Zapraszam w niezwykłą podróż – na zieloną planetę. Proszę o zapięcie pasów. Ruszamy. Statek wznosi się coraz wyżej i wyżej. Ziemia robi się coraz mniejsza… Jaka ona błękitna! Ale, ale, czujecie? Robicie się coraz lżejsi. To dziwne uczucie to stan nieważkości – unosicie się w powietrzu, jakby pływacie w nim. Widzicie na zewnątrz ciemność kosmosu, którą rozświetlają migoczące gwiazdy. Zapadacie w sen, który będzie trwał kilka lat, ale dla was to tylko chwila. Budzicie się. Statek kosmiczny zbliża się do zielonej planety. Patrzycie w zachwycie na zbliżającą się planetę. Serce wam bije mocno. Oto cel naszej wyprawy. Na planecie jest życie. Lądujecie. Otacza was uśmiechnięty tłum. Czy przyjmą was życzliwie? Jak wyglądają mieszkańcy zielonej planety? Czy są podobni do was? Jak wygląda życie na planecie? Przerywamy opowieść i pytamy: – Jak nazywała się planeta? – Jak mogli wyglądać mieszkańcy Zielonej Planety? Wychodzicie ze statku. Witają was tłumy uśmiechniętych twarzy, ludzkich twarzy, tylko… zielonych. Co za ulga! Zwiedzacie planetę. Jest taka podobna do Ziemi, tylko wszystko jest zielone. Wracacie na Ziemię, szczęśliwi, że gdzieś jest życie podobne do naszego.

3. Zabawa ruchowo-naśladowcza "Rakieta".

Dzieci siadają w kręgu na piętach, dłonie trzymają na udach. Na słowa: Uruchamiamy rakietę, zaczynają uderzać rytmicznie w uda: najpierw powoli, potem coraz prędzej. Następnie kręcą rękami młynek – najpierw powoli, potem coraz prędzej. Na słowo: Start wyciągają ręce do góry i głośno krzyczą: Uuuuu! (rakieta odleciała). Zabawę powtarzamy 3–4 razy.

4. „Był sobie kosmos - Zielona Planeta”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=riuwdYSqSW8

5. Rozmowa na temat Zielonej planety.

– Czy przyjemnie jest spotkać w kosmosie kogoś podobnego do nas?

– Czy chcielibyście, żeby wszystko wokół was było w jednym kolorze?

6. Życie na Zielonej Planecie

– wykonanie rysunku zieloną kredką, starajcie aby zapełnić całą kartkę.

ŚRODA

1. Gimnastyka przy piosence

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

2. Układanie sylwety rakiety z przedmiotów, które masz w domu (mogą to być klocki, kredki, jakieś małe zabawki)

3. Posłuchaj utworu „Chciałbym zostać kosmonautą”

I. Mój kolega chciałby zostać marynarzem,

wszystkie oceany bardzo dobrze zna,

koleżanka mówi, że będzie aktorką.

A ja, a ja, a ja?

Ref.: Kosmonautą chciałbym zostać, kosmonautą

i zamienić na rakietę taty auto,

podróżować nią po długiej mlecznej drodze

i odwiedzać nowych ufoludków co dzień.

II. Moja siostra lubi jeździć na rowerze,

wszystkie drogi w okolicy dobrze zna,

starszy brat odwiedza wciąż nieznane kraje.

A ja, a ja, a ja?

Ref.: Kosmonautą chciałbym zostać, kosmonautą...

Rozmowa na temat utworu:

– Kim chcieliby zostać koledzy i koleżanki chłopca?

– Kim chciałby zostać chłopiec?

– Co robi kosmonauta?

– Kim chciałoby zostać rodzeństwo chłopca?

4. Zabawa "Hop!"

Dzieci maszerują. Na hasło: Hop! – podskakują obunóż, a potem maszerują dalej.

5. Ćwiczenia słuchowe "Co to za dźwięki?"

Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez metalowe przedmioty, np.: monety, klucze, łyżki, pokrywki. (Rodzic pokazuje zgromadzone przedmioty. Dzieci je nazywają, określają, do czego służą). Przedstawienie dźwięków, jakie wydają; rozpoznawanie ich przez dzieci po wcześniejszym schowaniu się za parawanem (dzieci mogą się odwrócić).

6. Nauka refrenu fragmentami, metodą ze słuchu - „Ufoludki na urlopie”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.youtube.com/watch?v=7zgHDByohNI

Próby instrumentacji refrenu piosenki. Dzieci wykorzystują do instrumentacji metalowe przedmioty. Wspólnie przy tym śpiewają refren.

CZWARTEK

1. Zabawa orientacyjno-porządkowa "Dzień i noc".

Gdy rodzic pokazuje sylwetę słońca – dzieci poruszają się po sali w dowolny sposób (marsz, bieg, podskoki). Gdy pokazuje sylwetę księżyca – co jest sygnałem zbliżającej się nocy – dzieci kładą się na dywanie i przez chwilę nieruchomieją – śpią. Potem pyta: – Po dniu mamy noc, a po nocy? – Czy to tak cały czas trwa: dzień, noc, dzień, noc…?

2. Gwiazdy, gwiazdeczki – ćwiczenia klasyfikacyjne.

3. Słuchanie wiersza Doroty Gellner "Gwiazda".

Gwiazda z miną uśmiechniętą

tupie w górze złotą piętą.

Bez latarki i bez świeczki,

chodzi nocą na wycieczki.

Chodzi, chodzi aż do rana

no i świeci sobie sama!

4. Rozmowa na temat wiersza.

– Co robi gwiazda?

– Kiedy na niebie widzimy gwiazdy?

5. Ćwiczenia klasyfikacyjne.

Należy przygotować kartonowe gwiazdy w dwóch rozmiarach – małe i duże – i w trzech kolorach, np.: srebrne, złote, białe (dziecko samo może wybrać kolor i pomalować gwiazdy)

- Klasyfikowanie według wielkości. Należy przygotować dwie obręcze (można zrobić ze sznurka lub z apaszki). Do jednej dzieci mają wkładać duże gwiazdy, a do drugiej – małe gwiazdy. Po posegregowaniu gwiazd, nazywamy utworzone kolekcje – tutaj są małe gwiazdy, a tu – duże gwiazdy.

- Klasyfikowanie według koloru. Przygotowujemy trzy obręcze. Małe gwiazdy i duże gwiazdy mieszamy. Dzieci wkładają do pierwszej obręczy złote gwiazdy, do drugiej – srebrne, a do trzeciej – białe. Potem nazywają swoje kolekcje – tutaj mamy złote gwiazdy (pierwsza obręcz), tu – srebrne gwiazdy (druga obręcz), a tu – białe gwiazdy.

Połącz w pary:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttp://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/ufoludki2.jpg

Podziel na sylaby:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttp://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/ufoludki16.jpg

PIĄTEK

1.Gimnastyka przy piosence „Ręce do góry”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

2.Rytmiczne dzielenie (na sylaby) słów związanych z kosmosem, np.: rakieta (ra-kie-ta), gwiazdy (gwiaz-dy), planety (pla-ne-ty), kosmonauta (kos-mo-nau-ta).

3. Słuchanie opowiadania D. Wawiłow, N. Usenko "UFO".

Tłumaczymy, że nazwa UFO powstała z pierwszych liter angielskich wyrazów oznaczających niezidentyfikowany obiekt latający).

– Jak mówimy na UFO? (Latający spodek).

– Dlaczego tak go nazywamy?

4. Słuchanie opowiadania.

Pewnego razu wróżka Laurencja wybrała się do parku na poranny spacerek.

– Jejku! – zawołała nagle i stanęła jak wryta. – Śni mi się czy co? Na polance stoi ogromny talerz! Cały biały w różowe kwiatki. Skąd on się tu wziął?

– Przyleciał – mruknęła papuga Klarcia. – Telewizji nie oglądasz czy co? To nie jest zwykły talerz, tylko latający. Nazywa się UFO.

– A kto to są te małe kolorowe, co na nim siedzą?

– Ufoludki, oczywiście. Zobacz, jak płaczą. Chyba mają kłopoty.

– No to chodźmy im pomóc! – zawołała Laurencja.

Ufoludki na ich widok ucieszyły się okropnie i zaczęły pokazywać coś na migi.

– Zepsuły im się baterrryjki – przetłumaczyła Klarcia. – Nie mogą lecieć dalej.

– To ja im takie bateryjki wyczaruję! – Laurencja podniosła swoją czarodziejską różdżkę.

Niestety, za pierwszym razem wyczarowały się jej ogórki. Za drugim – kręgle. A za trzecim – maszynka do golenia.

– Chyba się nie znam na bateryjkach – westchnęła Laurencja. – W szkole czarownic zawsze miałam pałę z fizyki. Ufoludki płakały coraz głośniej i wyrywały sobie z głów czerwone włosy. Laurencja też zaczęła chlipać.

– Przestań się mazać! – rozzłościła się Klarcia. – Rusz głową!

– Już wiem! – zawołała Laurencja i puknęła się różdżką w czoło. W jednej chwili z dwu stron talerza wyrosły wielkie nietoperzowe skrzydła, a z trzeciej – puszysty lisi ogon.

– Pip, pip, kuraa! – wrzasnęły ufoludki i skoczyły do talerza. – Pęki, pęki, pa, pa!

– To na pewno znaczy: „Hip, hip, hurra” i „Dzięki, dzięki” – wyjaśniła Klarcia. – A „pa, pa” – to sama wiesz.

W chwilę później talerz, machając skrzydłami i powiewając ogonem, zniknął w chmurach.

– Tym razem naprawdę ci się udało – powiedziała Klarcia. – Jesteś zupełnie dobrą czarownicą.

– No myślę – odparła Laurencja i zdarła nos do góry.

5. Rozmowa na temat opowiadania.

– Co spotkała wróżka Laurencja w parku?

– Jak wyglądało UFO?

– Dlaczego ufoludki wylądowały w parku?

– Co wyczarowała wróżka zamiast bateryjek?

– Jak zakończyła się ta historia?

6. Rysowanie UFO (tak jak sobie je dzieci wyobrażają).

7.Rakieta księżycowa Orion 7 z rolki po papierze toaletowym.

Aby skonstruować nowoczesną rakietę księżycową Orion 7 dzieci biorą rolkę po papierze toaletowym i oklejają ją dookoła bibułą. Z jednej strony bibuła powinna być nieco dłuższa, po sklejeniu będzie to dziób kosmicznego statku. Wycięte z czerwonej i żółtej bibuły paski po przyklejeniu z drugiej strony, (od środka), imitować będą płomienie silnika, powstające podczas startu maszyny. Wycięte z kolorowego papieru okręgi to okna rakiety, trójkątne skrzydła mają z kolei stabilizować jej lot podczas startu i lądowania.

Materiały: rolka po papierze toaletowym bibuła papier kolorowy nożyczki klej

Zadania na 20 - 24 kwietnia 2020

Zachęcam do dzielenia się efektami swoich prac. Bardzo dziękuję dzieciom i rodzicom, którzy przesyłają zdjęcia i filmiki.

Pozdrawiam, ciocia Aneta.