Rodzice i Dzieci!

Dociekliwość jest z jednej strony postawą polegającą na wytrwałym poszukiwaniu odpowiedzi, z drugiej zaś umiejętnością zadawania wnikliwych pytań, prowadzących do odnalezienia prawdy. Osoby dociekliwe starają się jak najwięcej zrozumieć i dowiedzieć. Wnikliwość może okazać się przydatna na różnych etapach życia – może w naturalny sposób mobilizować do uczenia się, a w przyszłości zmotywować np. do zaangażowania się w działalność naukową czy ułatwić znalezienie dobrej pracy. Dlatego warto wzmacniać tę postawę u dzieci już od najmłodszych lat, ucząc je zadawania wnikliwych pytań i zachęcając do wytrwałego poszukiwania odpowiedzi. Można to osiągnąć, np. bawiąc się z dziećmi w różnego rodzaju gry „detektywistyczne” (dzieci, zadając pytania, starają się rozwiązać zagadkę). Warto też umożliwić dzieciom dostęp do ciekawych książek, w których można znaleźć odpowiedzi na niecodzienne pytania – to może nie tylko poszerzyć ich wiedzę, ale również zmotywować do zastanawiania się nad innymi niecodziennymi zagadnieniami i poszukiwania rozwiązań. Ważne jest, by różne pytania zadawane przez każde z dzieci były dostrzegane i komentowane w pozytywny sposób – aby mogły nabrać odwagi także te maluchy, które są bardziej nieśmiałe od pozostałych.

Wtorek 06.04.2021

1. „Co wiecie o kosmosie?”– porozmawiajcie z dziećmi na temat ciał niebieskich, które są we wszechświecie (Układ Słoneczny, gwiazdy – w tym Słońce, planety – w tym nasza planeta Ziemia, komety, Księżyc, rożne statki latające).

Piosenka o układzie słonecznym Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

Filmik o kosmosie Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=RRKJDn_8Su0

2. „Dlaczego nie spadamy z okrągłej Ziemi?” – pokażcie dzieciom model Ziemi – globus. Powiedzcie, że Ziemia jest okrągła, obraca się wokół Słońca i własnej osi. Możecie się zabawić w układ słoneczny. Jedno z Was siada na krześle, jest Słońcem (można wziąć do ręki żółty przedmiot i podnieść go do góry). Wcześniej wyznaczcie wokół krzesełka orbitę ze sznurka, po której spaceruje drugie druga osoba – Ziemia, (np. trzymając w dłoni niebieski przedmiot). Osoba - Ziemia nie tylko przemieszcza się po orbicie wokół Słońca, ale jednocześnie kręci się wokół własnej osi. Zadajcie pytanie: Skoro nasza planeta jest okrągła i się kręci, dlaczego nikt i nic z niej nie spada?. Opowiedzcie o grawitacji, wyjaśnijcie, że nasza Ziemia jest pewnego rodzaju magnesem, który nas przyciąga.

3„Co przyciągnie magnes?” – zabawa badawcza, eksperyment. Sprawdźcie właściwości magnesu. Najpierw postawcie hipotezy odnośnie do przedmiotów, które zostaną przyciągnięte przez magnes lub nie. Spośród przedmiotów możecie sprawdzić: piórko, guzik, zakrętkę od butelki, monetę, spinacz biurowy, łyżeczkę do herbaty, patyczek, klocek, klucz.

Środa 07.04.2021

1. Poświęćcie jeden późny wieczór na obserwację nocnego nieba.

2. „Gwiazdozbiory” – rozmowa kierowana na temat gwiazdozbiorów. Opowiedzcie dzieciom o gwiazdozbiorach (konstelacjach gwiazd), które możemy zobaczyć na niebie. Pokazuje na ilustracjach rożne konstelacje, w tym gwiazdozbiór Małej i Wielkiej Niedźwiedzicy (Małego i Wielkiego Wozu). Przyjrzyjcie się Gwieździe Polarnej na końcu dyszla Małego Wozu.

„Gwiazdy na Niebie - Ethan ogląda konstelacje przez teleskop!” Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=rLpvLlR7Sfw

Gwiazdozbiory Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=EY3ZZh-OWAI

3. Masażyk „Gdy noc nadchodzi” Marlena Szeląg

Gdy noc nadchodzi, świat mrok przykrywa / Rodzic maszeruje palcami po plecach dziecka,

w wysokich drzewach puchacz się skrywa. / Głaszcze plecy.

Na niebie gwiazdy się pojawiają, / Delikatnie ugniata jedna dłonią bark.

popatrz, jak pięknie do Ciebie mrugają. / Palcem wskazującym stawia kropki w rożnych miejscach pleców.

Księżyc okrągły spogląda zza chmury / Rysuje duże koło.

na senne lasy, morza i góry… / Delikatnie kołysze dzieckiem, rysuje na plecach fale, rysuje gorę.

Ja także sobie szykuję posłanie, / Ugniata plecy dziecka.

zapinam guziki w niebieskiej piżamie. / Delikatnie obszczypuje plecy od góry ku dołowi.

Wskakuję do łóżka, czeka mnie spanie, / Kładzie głowę na plecach, może się do nich przytulić.

zbudzę się jutro na pierwsze śniadanie.

Zamieńcie się miejscami

4. Piosenka o ciałach niebieskich Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=1Uz9NqDV5ZM

Czwartek 08.04.2021

1. Zbudujcie statek kosmiczny z dowolnych materiałów znajdujących się w domu.

2. Potańczcie przy piosence Fasolek https://www.youtube.com/watch?v=2sKI0K226Xk

3. „Język ufoludków” – ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia artykulacyjne. Poproście dzieci aby zaczęły z Wami rozmawiać w języku ufoludków, np.: tili–tili–tle; pipi–pipi–si; gaga– gaga–gu; fili–fili–bum; sato–selo–su; szutu–szutu–rzet; kulu–kulu–gulu; czelto–czeli –piczetili...

4. „Jak powstaje cień?” – zabawa dydaktyczna o charakterze badawczym. Zaciemnijcie pokój, żeby eksperyment był bardziej widoczny. Poświećcie nad głową dziecka z wysoka latarką, naśladując słońce (co jakiś czas można zmieniać kąt padania światła). Dziecko może przybierać rożne pozy, pozostałe dzieci obserwują, jak zmienia się jego cień. Przygotujcie rożne wysokie przedmioty (np. dużego misia, dom dla lalek, wieżę z klocków) i poświećcie na nie latarką (słońcem) pod rożnym kątem, dziecko niech obserwuje, jak zmienia się cień, gdy promienie światła padają z kilku stron.

Piątek09.04.2021

1. Przeczytajcie razem wiersz „Zbuduję rakietę” Marleny Szeląg

Rakietę ogromną będę budować,

by kosmos cały w niej obserwować.

Już sklejam pudła, wycinam, rysuję,

do malowania farb nie żałuję...

Pojazd gotowy, jaki wspaniały,

jeszcze skafandry by się przydały!

I w końcu wsiadam do mej rakiety,

za chwilę odkryję kosmosu sekrety...

Zobaczę gwiazdy, ujrzę planety,

i warkocz złocisty niejednej komety.

A gdy na Ziemię z powrotem przylecę,

powiedzieć o wszystkim tacie polecę!

Zadajcie dziecku pytania do wysłuchanego utworu: Co zbudowało dziecko? Po co dziecko zbudowało rakietę? Z czego ją zbudowało? Co to są skafandry? Jak nazywa się osoba, która nosi skafander, lata rakietą i odkrywa kosmos? Co można zobaczyć w kosmosie? Co zrobi bohater wiersza, gdy wróci na Ziemię?

2. Proponuję zbudować rakietę. Natnijcie duże koło origami do połowy i sklejcie końce (tworzycie stożek). Następnie tak wykonany element przyklejcie do jednego z końców rolki po ręczniku papierowym. Na rolkę naklejcie niewielkie kwadraty origami (okna). Do drugiego końca rakiety przyklejcie kolorowe paski bibuły.

3. „Rakieta z figur geometrycznych” – zabawa konstrukcyjna, ćwiczenie umiejętności odwzorowywania. Rodzicu, ułóż z dostępnych materiałów rakietę. Wspólnie z dzieckiem omówcie użyte do tego celu przedmioty: ich kształty oraz kolory. Dziecko ma za zadanie odwzorować rakietę rodzica.

„Nasza Ziemia ” Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,nasza-ziemia,41969

Pozdrawiam i zachęcam do dzielenia się na grupie messenger Waszą pracą.