16.11.2020 Jesienna szaruga – rozwijanie mowy.

1. Wysłuchajcie wspólnie Preludium A-dur op. 28 nr 7 F. Chopina. Można zamknąć oczy lub wykorzystać paseczki bibuły czy wstążki i poruszać się w rytm muzyki.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=Z6Q3eBjNW_8

2. Słuchanie wiersza.

Deszcz po szybie ścieka sza, sza, sza,

kapią krople deszczu pla, pla, pla.

Wiatr piosenkę śpiewa uu, uu, uu,

szumią z wiatrem drzewa szu, szu, szu.

3. Porozmawiajcie na temat wiersza.

− Co robi deszcz?

− Jaki odgłos wydaje?

− Jaki odgłos wydają kapiące krople deszczu?

− Jak wiatr śpiewa piosenkę?

− Jak szumią drzewa?

4. Wykonajcie ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.

Dzieci za rodzicem naśladują odgłosy:

• deszczu ściekającego po szybie – sza, sza, sza…

• kapiących kropel deszczu – pla, pla, pla…

• piosenki wiatru – uu, uu, uu…

• szumiących z wiatrem drzew – szu, szu, szu…

5. Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec kropli deszczu.

Dzieci-krople tańczą przy nagraniu spokojnej muzyki. Dorośli też mogą dołączyć ;)

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=9E6b3swbnWg

6. Nauka I zwrotki wiersza.

7. Spacer w pobliżu domu lub przyglądanie się chmurom przez okno; szacowanie, czy spadnie z nich deszcz. Zabawy dodatkowe: Gdy już zabraknie Wam pomysłów na wspólną zabawę polecam wykorzystać znane przedszkolakom utwory przy których zawsze dobrze się bawią:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=yEyB-v_GsTA

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=T8T3aIBWTU8

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=2hnhw17SKL0

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=8naJ5QQjoaw

17.11.2020 Kolorowe krople – porównywanie liczebności zbiorów.

1. Dużo kropel deszczu i mało kropel deszczu – zabawa matematyczna.

Rodzic przygotowuje papierowe, krople deszczu ( 6 dużych i 6 małych). Podzielcie się z dzieckiem kropelkami, tak aby każde z Was miało 3 duże i 3 małe kropelki. Rodzic układa ciąg rytmiczny z kropelek, według rytmu: mała kropelka, duża kropelka, mała kropelka, duża kropelka, mała kropelka, duża kropelka (trzy sekwencje), mówiąc głośno, jaką kropelkę kładzie. Po dostrzeżeniu rytmu dzieci kolejno starają się go kontynuować, układając odpowiednie kropelki. Następnie rodzic prosi aby w wyznaczonym miejscu dziecko położyło dużo papierowych kropli a w drugim mało, sam robi to samo. Następnie pokazuje i pyta: – Gdzie jest dużo kropelek? – Gdzie jest mało kropelek? Przeliczcie razem kropelki.

2. Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec kropli deszczu – tym razem do wesołej piosenki.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=j7af3--EWWQ

3. Zabawa graficzna Kolorowe krople.

Usiądźcie przy stoliku, weźcie kartki i słomki. Rodzic przygotowuje niebieską farbę rozrobioną z wodą i wylewa małą ilość na kartkę. Dzieci rozdmuchują krople za pomocą rurek do napojów. Potem obserwują barwne plamy i próbują określić, do czego są podobne. Jeśli nie dysponujecie farbami można po prostu pokolorować tą śmieszną kropelkę kredkami lub mazakami.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.p47.lublin.eu/wp-content/uploads/2020/04/image-60.png

Zabawy dodatkowe:

Ćwiczenia logopedyczne.

• Leciutkie kręcenie głową w jedną, a potem w drugą stronę.

• Naśladowanie zdmuchiwania świeczek na torcie.

• Zamienianie języka w szczoteczkę i szorowanie zębów (pocieranie językiem o górne, a potem dolne zęby, od strony zewnętrznej i strony wewnętrznej).

• Udawanie spania i cichutkie chrapanie.

• Mówienie, jak nazywa się przedmiot pokazywany przez rodzica.

18.11.2020 Pada deszczyk: kap, kap – umuzykalnianie dzieci.

1. Dzisiejszy dzień zacznijcie od zabawy z wykorzystaniem rymowanki.

Rodzic mówi, a dziecko dopowiada słowa dźwiękonaśladowcze (za rodzicem).

Pada deszczyk: kap, kap, kap…

O parapet stuka: stuk, stuk, stuk…

O szyby dzwoni: dzyń, dzyń, dzyń…

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu…

Liście szumią szu, szu, szu…

2. Słuchanie piosenki „Jesienny deszcz”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=MUHg6sc2ZUs

3. Porozmawiajcie na temat piosenki i spróbujcie nauczyć się refrenu i I zwrotki i refrenu piosenki odsłuchując ją i powtarzając. Zaśpiewajcie RAZEM 

Zabawy dodatkowe:

Kolorowanie rysunku parasola na wskazane przez rodzica kolory. Dorysowanie kropli deszczu.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2019/12/parasol-prosta-kolorowanka-parasolka.jpg

19.11.2020 Deszczowe zwierzaki – rozwijanie sprawności manualnej.

1. Zacznijcie naukę od tańca przy wybranej przez siebie piosence o deszczu z dni poprzednich.

2. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Deszczowe zwierzaki. 

Gdy pada na nosy, gdy pada na krzaki,

to budzą się zaraz deszczowe zwierzaki.

Deszczowy baranek, deszczowy pudelek,

deszczowe zwierzaki z deszczowych kropelek.

Mają worki z kałużami, parasole za uszami.

Ciągną wielkie, srebrne kosze,

w koszach rynny i kalosze.

Skaczą sobie raz i dwa!

Na organkach deszcz im gra!

3. Rozmowa na temat wiersza.

− Kiedy się budzą deszczowe zwierzaki?

− Z czego się składają deszczowe zwierzaki?

4. Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

Przygotujcie dziecku kartkę z narysowaną dużą kroplą deszczu oraz wycięte z niebieskiego papieru mniejsze kropelki. Dziecko przykleja małe kropelki wokół dużej kropli i na niej, tworząc deszczowego zwierzaka. Nazywa swojego deszczowego zwierzaka.

Zabawy dodatkowe:

Zabawa Dokończ. Dzieci kończą wypowiedzi rozpoczęte przez rodzica , np.

• Pada drobny…

• Wieje mocny…

• Po deszczu na ziemi są…

• Gdy pada deszcz, nad głowami nosimy…

Ćwiczenia liczbowe Krople deszczu.

Rodzic układa na podłodze papierowe krople deszczu. Prosi dziecko, żeby podniosło jedną kroplę i przyniosło mu. Następnie prosi dziecko, aby przyniosło mu dwie krople. Potem dzieci przynoszą trzy kropelki, itd…