główna zawartość strony

Ćwiczenia rozwijające słownictwo dziecka:

• Zabawa w teatr – do zabawy możecie wykorzystać kukiełki, pluszowe zabawki, lalki bądź sami możecie grać główne role. Zabawa wzbogaca słownictwo, nakłania do dialogu, rozwija wyobraźnię.

• Opowiadanie – warto rozmawiać z dzieckiem jak spędziło dzień, w co bawiło się z kolegami, co ciekawego wydarzyło się w szkole. Dziecko powinno budować zdanie po zdaniu, opowiadając w pierwszej osobie liczby pojedynczej: Wstałem wcześnie rano, zjadłem naleśniki i spakowałem się do szkoły – potem – Poszedłem z babcią do szkoły – potem – Po szkole zapytałem Dawida czy pójdzie ze mną na boisko (…).

• Analiza problemów na głos – zabieg ten ma na celu rozwój myślenia przyczynowo – skutkowego oraz komunikacji międzyludzkiej. Dodatkowo, jeżeli dziecko opowiada o swoich problemach rodzicom, buduje się między nimi pewna więź. Pamiętajcie, aby głośno rozważać nad problemem i możliwościami jego rozwiązania.

• Odnajdź drogę – zabawa polega na budowaniu precyzyjnych wypowiedzi, które mają za zadanie doprowadzić gracza do celu. Zabawa rozwija także orientację oraz wyobraźnię przestrzenną. Na początek możemy rozrysować sobie prowizoryczny plan parku, do którego mamy zamiar się wybrać (zaznaczamy ławkę, kosz na śmieci, duże drzewo, jeziorko, mostek (…)). Następnie na podstawie zaznaczonych na mapce punktów (znajdujemy się już w prawdziwym parku, który mamy odwzorowany na kartce) ukierunkowujemy gracza np. Idź w prawo do ławki, następnie przy koszu na śmieci skręć w lewo nad jeziorko. W miejscu docelowym może znajdować się skarb (np. batonik).

• Zgadywanki opisywanki – podczas codziennych czynności zadawaj dziecku polecenia za pomocą opisu przedmiotu np. Podaj mi rzecz, którą można trzymać w torebce lub kieszeni, brzęczy i jej użycie może uchronić przed włamaniem. Raz Ty zadaj dziecku zagadkę, następnie dziecko Tobie.

• Zabawa w dubbing – włączcie Waszą ulubioną bajkę, wyłączcie głos. Starajcie się podkładać swój własny głos pod odpowiednie postaci, wymyślając przy tym własne dialogi.

• Nabywanie umiejętności opisywania własnych odczuć – wybierz z dzieckiem jakiś przedmiot np. łóżko. Następnie dziecko opisuje jakby się czuło, gdyby było wybranym przez Was przedmiotem. Dla przykładu: Jesteś łóżkiem. Jak się czujesz? Uwielbiam, gdy ktoś na mnie siedzi. Lubię, gdy wieczorem domownicy kładą się spać. Lubię pościel i ciepło. Nie lubię, gdy śpi na mnie pies. Podoba mi się mój kolor i to, że jestem miękkie.

• Co mogłoby się wydarzyć – analizujcie niektóre wydarzenia, zastanówcie się co mogłoby się wydarzyć, gdyby ktoś (bądź Wy sami) postąpił by w inny sposób, jakie byłyby konsekwencje, czy byłby szczęśliwszy (…).

• Czytanie – czytajcie bajki, przynajmniej 20 min dziennie, przed snem. Głośne czytanie bajek wyrabia w dziecku nawyk słuchania, rozwija jego wyobraźnię, pobudza ciekawość, wzbogaca słownictwo.

• Abstrakcja – malowanie abstrakcyjnych obrazków może okazać się fajną zabawą, gdy na koniec nadamy im treść i znaczenie. Dla przykładu: czarna plama w kropki oznaczać może kosmos, w którym (…).