główna zawartość strony

 Witam cieplutko wszystkie Żabki i Rodziców!

Zapraszam do wykonywania kolejnych zadań. W tym tygodniu będziemy zajmowali się emocjami. Na pewno nie wszystkie dzieci wiedzą, co to są emocje, więc zachęcam do wspólnej zabawy.

1. Zapraszam na krótką gimnastykę!

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

2.,,Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie"- słuchanie fragmentu opowiadania R. Piątkowskiej. Podczas słuchania dzieci starają się zapamiętać imię bohatera i jaka przygoda mu się przytrafiła?

> No, Łukasz, co z tobą? - Babcia podeszła do wnuczka, który zwinął się w kłębek na kanapie i pogłaskała go po głowie. - Babciu, przecież Ty wiesz, że ja się nauczyłem tego wiersza. Umiałem go! Jeszcze wczoraj mówiłem go z pamięci bez jednego błędu! - To prawda - przyznała babcia. - No widzisz. A na występie, gdy przyszła moja kolej, wszystko zepsułem. Początkowo szło mi nawet dobrze. Gdy powiedziałem jedną linijkę, zaraz wiedziałem, jak się zaczyna następna. Aż doszedłem do miejsca, w którym Słoń Trąbalski pozapominał imiona swoich dzieci, żony, a nawet własne. Wybrał się więc do doktora, adwokata, szewca i rejenta, lecz nie pamiętał, o co mu chodzi. Powiedziałem słowa:,, Dobrze wiedziałem, lecz zapomniałem, może kto z panów wie, czego chciałem? ". I tu koniec. Nie wiedziałem, co dalej. Nie mogłem sobie przypomnieć, jak zaczyna się następna zwrotka. Zapomniałem, jak się nazywam. W głowie miałem pustkę. - Widać było, że Łukasz bardzo przeżywa swój nieudany występ. - Wiem, że nauczyłeś się tego wiersza, ale dopadła cię trema. To się zdarza nawet prawdziwym aktorom na scenie - pocieszała babcia. - Nie wyszło mi z tym wierszem, ale największą przykrość zrobił mi Witek - rozżalił się Łukasz. - A co on ma z tym wspólnego? - spytała babcia. - Witek przepytywał mnie z tego wiersza przed występem, a potem siedział w pierwszym rzędzie i miał trzymać za mnie kciuki. I kiedy na scenie zapomniałem, co mam dalej mówić, na sali zapadła cisza. Przeciągała się coraz bardziej, a ja byłem coraz bardziej przerażony. Szukając ratunku, spojrzałem na Witka. Myślałem, że może mi podpowie, jak zaczyna się następna zwrotka. A wtedy Witek zaczął się ze mnie śmiać. Pokazał na mnie palcem i zawołał: - Mówi wiersz o zapominalskim słoniu, a sam zapomniał, jak ma być dalej. Łukasz Trąbalski, zapominalski! Ha-ha-ha! - Witek śmiał się głośno i złośliwie, a razem z nim cała sala. Ten śmiech słyszałem nawet za kulisami. Nigdy mu tego nie zapomnę. Przyjaciel tak się nie zachowuje - stwierdził Łukasz z żalem. - No cóż, jak mówi przysłowie, prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Ty, będąc w kłopocie, zawiodłeś się na swoim przyjacielu, ale nie zawsze tak bywa. Trudna sytuacja może być okazją, aby ktoś poznał nas z najlepszej strony.

*Dzieci odpowiadają na pytania:

Co przytrafiło się Łukaszowi?

Na czyją pomoc liczył Łukasz?

Jak się wtedy czuł?

Co oznacza przysłowie,, Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? " Co mogłoby pomóc poprawić nastrój Łukaszowi? Czy wy też byliście w podobnej sytuacji?

*Karta pracy: Rysowanie propozycji pomocy innym. Pisanie po śladzie wyrazów, które odpowiadają stanom emocjonalnym osób na ilustracjach.

2.,,Bajka o uczuciach" - dowiadywanie się co to są uczucia.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs&list=PLxGVFuqLZXQEkOXr6lxe_rFiUve-ejxws

*Dzieci odpowiadają na pytania:

Jak wyglądają osoby smutne, zdenerwowane?

Czy zdarzają się takie sytuacje, że możemy się pomylić, bo ktoś nietypowo wyrażania swoje uczucia?

Jak można pomóc takim osobom?

*,, Osoba wesoła i smutna"- malowanie farbami obrazków na kartonie. Rozwijanie sprawności manualnej.

*Dzieci stają przed lustrem i mimiką odzwierciedlają różne emocje. Możecie pobawić się w kalambury i zgadywać kto jakie emocje pokazuje.

*Zabawa ruchowa z piosenką

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=az7AZ2La6g4

3.,,Mała rozgrzewka"- zadaniem dzieci jest poruszanie się jak by byli: zmęczeni, smutni, weseli, zawstydzeni, zezłoszczeni.

*,, Czarodziejskie obrazki"- praca plastyczna kształtująca wyobraźnię dziecka. Do wykonania pracy potrzebne będą: farby plakatowe, kartka, słomka kubek z wodą, mazaki.

>farby mieszamy z wodą, a następnie rozdmuchujemy je na kartonie, tworząc kolorowe plamy. Czekamy, aż praca wyschnie i dorysowujemy oczy, usta, ręce i nogi

. *Karta pracy: łącznie kropek zgodnie z instrukcją, rysowanie linii po śladzie według symbolicznych wskazówek.

4.,, Czarna jama"- słuchanie wiersza J. Papuzińskiej. Wdrażanie dzieci do odróżnienia świata fikcji od rzeczywistości, kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez poruszanie się w przestrzeni według instrukcji słownej.

> Nie wie tata ani mama,

że jest w domu czarna jama...

Czarna, czarna, czarna dziura

bardzo straszna i ponura.

Gdy w pokoju jestem sam

lub gdy w nocy się obudzę,

to się boję spojrzeć tam.

Tam jest chyba mokro, ślisko,

jakby przeszło ślimaczysko...

Musi żyć tam wstrętne zwierzę,

co ma skołtunione pierze,

I do łóżka mi się wepchnie!

To jest gęba rozdziawiona,

wilczym zębem obrębiona,

coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie

i ta gębą się zatrzaśnie...

Ła! Ojej, tato, ojej mamo,

uratujcie mnie przed jamą!

Nie zamykaj, mamo drzwi,

bo jest bardzo straszno mi.

A w dodatku w tamtej jamie

coś tak jakby mruga na mnie,

że mam przyjść... Może tkwi tam mała bieda,

która rady sobie nie da?

Którą trzeba poratować?

Może leżą skarby skrzacie?

Więc podczołgam się jak kot.

Ja - odważny, ja - zuchwalec

wetknę w jamę jeden palec.

I wetknąłem aż po gardło,

ale nic mnie nie pożarło.

Więc za palcem wlazłem cały.

Wlazłem cały! No i już.

Jaki tu mięciutki kurz.

Chyba będę miał tu dom.

Chyba to jest pyszna nora,

nie za duża, lecz dość spora.

Latareczkę małą mam.

Nie ma w domu żadnych jam!

*Dzieci odpowiadają na pytania:

Czy narratorem wiersza jest chłopiec, czy dziewczynka?

Po czym to poznaliście?

Czego boi się bohater wiersza?

Co to jest lęk?

Czy to dobrze, czy źle się bać?

Jakie są sposoby poradzenia sobie z lękiem przed nieznanym?

Czym jest czarna jama z opowiadania?

Dlatego ciemność budzi w nas lęk?

*,, Co widzisz w ciemności? "- dzieci chowają głowy pod kocem i doświadczają ciemności. Po chwili dzielą się wrażeniami na temat tego, co widziały w ciemności.

*,, Budujemy czarną jamę" - przestrzenna praca plastyczna. Zadaniem dzieci jest wykonanie,, czarnej jamy", w której schowają swoje lęki i obawy. Jamę budujemy z gazet, mocujemy za pomocą taśmy klejącej na konstrukcji np. z krzesła, klocków. Rodzice pomagają w wykonaniu pracy. Po skończonej pracy dziecko wchodzi do jamy i symbolicznie zostawia w niej swoje lęki.

*,, Wędrujemy do czarnej jamy "- stajemy na przeciwko,, czarnej jamy" zbudowanej w poprzedniej zabawie. Jedna osoba szepcze do ucha instrukcję, jak należy do niej dotrzeć. Potem następuje zmiana ról.

*Karta pracy: pokoloruj rysunek zgodnie z kodem...

5.,,Nasze emocje"- naśladowanie dowolnym ruchem słów piosenki, wyklaskiwanie, wytupywanie rytmu refrenu.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4

*Zagadki:

1. Gdy się w nasze serca wkrada, To naszymi myślami włada Marszczy nam nosek, oczy i czoło, Tupie nóżką i rączką grozi wkoło. (złość)

- Dzieci zastanawiają się jak można uspokoić złość?

2. Usta jak podkówka odwrócona, Często łezka w oku zakręcona. Wygląd twarzy tej dziewczyny Jakby najadła się cytryny. (smutek)

- Dzieci wypowiadają się, co mogą zrobić, by poprawić sobie humor, kiedy są smutni.

3. Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci

- Rączki wymachują, ciało w górę leci Oczy jak iskierki się zapalają, Wszystkie ząbki usta odkrywają. (radość)

- Dzieci podają przykłady uczucia radości.

*,, Lustra"- dziecko z rodzicem stają naprzeciw siebie i ustalają, kto jest,, lustrem". Zadaniem lustra jest jak najdokładniejsze odtworzenie ruchów i mimiki dziecka, które się w nim odbija. Mierzymy czas zabawy, np. klepsydrą lub minutnikiem. Po upływie tego czasu następuje zmiana ról.

*Karta pracy: Przeczytaj zdania, napisz po śladzie właściwie wyrazy dopisując odpowiednie liter. Nadal czekam na wyniki waszej pracy...

Życzę miło spędzonego czasu z rodzicami.

Pozdrawiam ciocia Krysia.

Zadania na 18 - 22 maja 2020
Zadania na 18 - 22 maja 2020
Zadania na 18 - 22 maja 2020
Zadania na 18 - 22 maja 2020
Zadania na 18 - 22 maja 2020