główna zawartość strony

12 - 16 kwietnia 2021

Drogie „Żabki” i Rodzice, w tym tygodniu wkraczamy w temat szeroko rozumianej kultury. Kultura towarzyszy nam na co dzień, w różnych sytuacjach. Proszę, byście w tym tygodniu szczególnie zwrócili na nią uwagę. Na to jak zachowujemy się przy stole, jak zwracamy się do innych, jak zachowujemy się w różnych miejscach i z jakimi wytworami kultury mamy do czynienia.

1. „W kinie” – słuchanie wiersza. Dzieci rozwijają umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach i miejscach.

Piegowaty Jaś z Radzynia

co sobotę szedł do kina.

Co sobotę wszyscy w kinie

mieli dość Jasiowych minek.

Bo ten piegowaty chłopak wszystko robił

tam na opak, głośno gadał, jadł, szeleścił,

ze sześć paczek chrupek zmieścił.

Potem czas na popijanie,

puszek z sykiem otwieranie,

tupot nóg i głośne śmiechy,

ależ Jasio miał uciechę!

Jaś się dziwił, że dziewczyna

żadna nie chce z nim do kina.

A koledzy też nie chcieli,

widząc Jasia osłupieli…

Pewnej soboty bez jego wiedzy

usiedli za nim jego koledzy,

jedli i pili głośno chrząkając,

i Jasiowi w fotel często stukając.

Jasia Pieguska złość już rozsadza!

A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…

„cicho” – wyszeptał – „film oglądajcie…”

I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.

*Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu: Gdzie co sobotę chodził Jaś? Co on tam robił? Czy to było właściwe zachowanie? Co się stało pewnej soboty? Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?

* „Plakat do mojego ulubionego filmu” – zabawa plastyczna. Do pracy będą potrzebne:

 kartki formatu A3,

 kredki pastele,

 ołówki,

 mazaki.

Dzieci rysują postacie ze swojego ulubionego filmu.

2. „W teatrze” – praca z obrazkiem. Dzieci poznają pojęcie „teatr”.

*Na poniższych ilustracjach dzieci wskazują (z pomocą rodzica) scenę, dekoracje, aktorów, kotary (kurtynę), rekwizyty, widownię. Rodzic rozmawia z dziećmi o funkcji danej osoby, rzeczy lub miejsca w teatrze.

12 - 16 kwietnia 2021
12 - 16 kwietnia 2021
12 - 16 kwietnia 2021
12 - 16 kwietnia 2021

* Piosenka „Witajcie w naszej bajce” -dowolny taniec dzieci - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=WyzrrNUpj-E 

*Na zakończenie zajęcia zapraszam Was na film pt. „Jak powstaje spektakl?" Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0 

3. „Kupujemy bilety do teatru”- zabawa matematyczna. Dzieci rozwijają umiejętność przeliczania, stosowania liczebników porządkowych i orientacji w przestrzeni. Przygotowujemy bilety z zaznaczonym rzędem i miejscem np. 3 rzędy po 5 krzeseł. Dziecko dostaje 5 liczmanów (ilość można zwiększyć, w zależności do ilu umie dziecko liczyć). Rodzic sprzedaje dziecku bilet – jeden bilet to 5 liczmanów. Dziecko płaci odliczonymi liczmanami. Wspólnie z dzieckiem rodzic ustawia w pokoju krzesła, oczywiście może je coś zastąpić – np. poduszki lub klocki (3 rzędy po 5 krzeseł). Dzieci na podstawie biletów kupionych w poprzedniej zabawie muszą odnaleźć swoje miejsce i na nim usiąść. Do tej zabawy można zaprosić innych członków rodziny albo kupić bilety dla lalek/misiów

* „Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się swobodnie do muzyki. Podczas przerwy w muzyce słuchają, ile razy rodzic klaśnie i tyle samo razy wykonują podane ćwiczenie, np.: skłony, przysiady, pajacyki, podskoki.

4. „Piosenka bardzo kulturalna”- dzieci rozwijają poczucie rytmu i wrażliwość muzyczną. Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.youtube.com/watch?v=-JIrvxJheRA

*Osłuchanie z piosenką. Swobodne poruszanie się w pozycji siedzącej – dzieci mogą się bujać, wystukiwać, wytupywać rytm.

*Dzieci w wyrazach: proszę, dziękuję, przepraszam – wyklaskują i liczą sylaby.

* „Magiczne słowa” – rodzic przedstawia dzieciom sytuacje, a one mają określić jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć: Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu? Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola? Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu? Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko? Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkiem? Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy? Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym?

* „Eksponaty w muzeum” – zabawa równoważna. - uczestnicy zabawy ćwiczą w parach, rodzic jest kustoszem muzeum i tworzy wystawę z eksponatów. Dziecko przyjmuje rolę posągu, rzeźby lub innego przedmiotu znajdującego się w muzeum. Kustosz ustawia swój eksponat, wymyśla pozycję, ustawia ręce, nogi, głowę. Po chwili następuje zmiana ról.

5. „W muzeum”- wycieczka wirtualna. Dzieci rozwijają myślenie przyczynowo- skutkowe.

Drogie Żabki, niestety nie możemy obecnie wybrać się wspólnie do muzeum, dlatego zapraszam Was do zwiedzania wirtualnego razem rodzicami. Znalazłam dla Was kilka ciekawych propozycji do zwiedzania, ale możecie też „wybrać” się gdzieś indziej.

Kopalnia Soli w Wieliczce: Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.ai360.pl/panoramy/278

Muzeum Śląskie w Katowicach: Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.ai360.pl/panoramy/416

Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie: Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://muzeumgniezno.pl/

Muzeum Zamkowe Malborku: Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://muzeumzamkowewmalborku.wkraj.pl/html5/index.php?id=34844#

Luwr w Paryżu:Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.louvre.fr/en/online-tours

Metropolitan Museum w Nowym Jorku: Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youvisit.com/tour/themet

Zwracamy uwagę dzieci, że muzea mogą różnie wyglądać, gromadzone są w nich przedmioty różnego typu. Pytamy dlaczego gromadzimy różne rzeczy i pokazujemy je na wystawach? Kierujemy rozmową w taki sposób, aby dzieci zrozumiały, że w muzeum zdobywamy wiedzę o przeszłości.

* Praca plastyczno-techniczna z wykorzystaniem masy solnej (możecie użyć również gliny, masy papierowej… Co dla Was wygodniejsze i łatwiejsze do przygotowania). Zadaniem dzieci jest teraz wykonanie swojego eksponatu muzealnego. Może to być figurka, naczynie, przedmiot użytkowy, biżuteria.

Pozdrawiam cieplutko! Ciocia Krysia