główna zawartość strony

Witam dzieci i rodziców

„Znamy różne zawody” – to jest temat przewodni tego tygodnia.

PONIEDZIAŁEK

1. Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od gimnastyki: Głowa, ramiona, kolana, pięty -

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

2. Słuchanie wiersza B. Formy „Zawody”

- Film edukacyjny „Zawody”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc

- Jakie zawody wykonują osoby przedstawione na zdjęciach?

Zadania na 18 - 22 maja 2020

- Czego potrzebuje do pracy fryzjer?

Czego potrzebuje lekarz, kucharz, murarz, policjant?

- Słuchanie wiersza.

Różne są zawody: ekspedientka, lekarz,

listonosz, fryzjer, sekretarka, piekarz.

Mama jest śpiewaczką, a tato pilotem

– wiezie pasażerów szybkim samolotem.

Babcia jest krawcową, a strażakiem dziadek,

karetką pogotowia jeździ wujek Tadek.

A kim ja zostanę? Kierowcą rajdowym,

spikerem, piekarzem lub posterunkowym.

- Rozmowa na temat wiersza.

Jakie zawody są wymienione w wierszu?

3. Ćwiczenia słuchowe.

Dziecko dzieli rytmicznie (na sylaby) nazwy zawodów podanych przez rodzica, np.: ogrodnik, piekarz, krawiec, policjant, strażak.

4. Zabawa ruchowo-naśladowcza Wykonuję różne zawody. Dziecko naśladuje pracę osób wykonujących różne zawody na hasła – czynności wykonywane w danym zawodzie, podane przez rodzica, np. pieczemy chleb, robimy zastrzyki, jeździmy samochodem… Potem dziecko próbuje nazywać zawody, z którymi są związane przedstawiane przez nie czynności.

WTOREK

1.Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat zakupów robionych z rodzicami, najczęściej odwiedzanych sklepów, artykułów przedstawionych na obrazku, czynności wykonywanych przez znajdujące się na nim osoby.

3. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku

Co jest w torbie na zakupy? Rodzic zasłania dziecku oczy i pozwala mu sięgnąć do torby z zakupami. Dziecko dotyka wybranej rzeczy, odgaduje, jaki to produkt (np.: lalka, napój w plastikowej butelce, książka, but…) i próbuje określić, w jakim sklepie można go kupić.

4. Zabawa w sklep.

Zorganizuj z dzieckiem sklep warzywno – owocowy i przygotujcie 5 rekwizytów np. jabłko, gruszkę, buraczki, marchewkę i pietruszkę. Sklepy mogą być różne. Wprowadź również formy grzecznościowe przy zakupie i ustal z dzieckiem, jakie czynności trzeba wykonać po wejściu do sklepu. Czyli powiedzieć „dzień dobry”, „do widzenia”, „dziękuję”, ustawić się w kolejce przy ladzie, zapłacić itp.

ŚRODA

1.Ręce do góry -

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

2.Ćwiczenia drobnych ruchów rąk Zabawy ciastem. Dzieci naśladują:

* wyrabianie ciasta (jak na babkę drożdżową),

* wałkowanie ciasta,

* formowanie kulek,

* posypywanie makiem, kruszonką.

3. Słuchanie opowiadania.

Dawno, dawno temu, za górami, za lasami, aż na Śląsku w mieście Piekary, żył sobie piekarz pan Mączka. Codziennie wstawał o świcie i piekł chleb: biały podłużny i czarny podłużny, biały i czarny, z mąki białej i razowej. Musiał się spieszyć i uwijać, bo już od rana pod piekarnią stali ludzie i czekali na świeży i pachnący chleb.

I gdy tylko piekarz Mączka sprzedał wszystkie białe chleby i razowe chleby, musiał się znowu zabierać do pracy i piec chleb biały i razowy na kolację dla swojej rodziny. Pewnego dnia przyszły do piekarni dzieci pana Mączki – miał ich aż sześcioro – i zaczęły marudzić:

– Tato, już nam się znudził ten chleb.

– Jak może znudzić się chleb – zdziwił się piekarz – taki pyszny, pachnący i chrupiący?

– Ale zawsze jest taki sam – marudziły dzieci.

– A co będziecie jeść na kolację? – spytał piekarz Mączka.

– Upiecz nam jakiś inny chleb – prosiły dzieci.

Pan Mączka przyjrzał się swoim dzieciom, które bardzo kochał, pomyślał chwilkę i powiedział:

– Dobrze, dla każdego z was upiekę coś innego – i zabrał się do roboty. A dzieci przyglądały się uważnie, co robi ich tata.

– Dla Bartka zrobię chlebek okrągły jak jego buzia – mruczał pan Mączka.

– A dla Zosi upiekę chałkę zaplecioną tak jak jej warkoczyk.

Po chwili chałka była gotowa, a pan Mączka zaczął z ciasta robić wałeczki, a z wałeczków – kółka.

– To będą obwarzanki dla Martysi strojnisi. Może je sobie zawiesić na szyi jak korale.

Martysia była bardzo zadowolona z rumianych obwarzanków na sznurku.

– A ja? A dla mnie? – dopytywał się Antoś.

– Dla ciebie zrobię bułkę paluszek, bo jesteś chudy jak paluszek i mały jak paluszek – po-wiedział pan Mączka. – Ale gdy zjesz dużo takich paluszków, to na pewno urośniesz.

– A teraz zrobię coś dla Zuzi. Popatrzcie, jak się pięknie do mnie uśmiecha z wózeczka.

I pan Mączka zrobił dla Zuzi słodki rogalik, podobny do uśmiechniętej buzi, a Zuzia zaraz się zabrała do chrupania rogalika.

– Tato – pisnął piegowaty Maciuś – a o mnie zapomniałeś?

– Czy spotkałeś kiedyś tatę, który zapomniałby o swoim synku? – uśmiechnął się pan Mączka i raz-dwa ulepił okrągłą bułeczkę posypaną makiem.

– Tato, ta bułka jest piegowata tak jak ja – uśmiechnął się Maciuś.

Ale piekarz Mączka już tego nie słyszał, bo zmęczony usnął przy piecu.

4. Rozmowa na temat opowiadania.

– Gdzie pracował piekarz?

– Co robił piekarz?

– Co upiekł pan Mączka dla swoich dzieci?

5.Nazwijcie pieczywo, które jest na zdjęciach:

Zadania na 18 - 22 maja 2020

6. Lepienie pieczywa z masy solnej.

Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

• Wyrabianie masy solnej. Masa solna mąka sól woda ilość: 2:2:1, czyli tyle samo mąki co soli i połowę mniej wody. Mąkę mieszamy z solą (drobnoziarnistą). Wodę dodajemy ostrożnie, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę. Można dodać do niej barwniki i olejki zapachowe. Służy do lepienia trwałych dekoracji, świeczników, przestrzennych figurek i płaskich dekoracji. Zastyga od kilku godzin do kilku dni – w zależności od grubości. Po zastygnięciu można malować ją farbami (farba blednie, wchłania się)

• Lepienie wybranych rodzajów pieczywa i umieszczanie go na tackach. (Można pomalować swoje wyroby, gdy wyschną).

• Nazywanie swoich wyrobów.

CZWARTEK

1.Rzucamy do celu.

Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.

2. Zabawa Muzyczne powitanie.

Rzucamy piłkę do dziecka zadając mu krótkie pytanie śpiewając. Dziecko odrzuca piłkę i odpowiada na pytania – również śpiewając. Stara się odpowiadać całymi zdaniami. Rodzic pyta: Co robi piekarz (lekarz, malarz, kucharz, fryzjer…)?

3. Słuchanie i rozmowa na temat piosenki „Straż pożarna”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=fVKEhOTTS5w

- Kim chce zostać chłopiec?

- Co robi strażak?

4. Ćwiczenia logopedyczne Moje ciało.

• Rozgrzewka. Dziecko chodzi do tyłu, bardzo powoli. Na sygnał rodzica (dźwięki tamburynu) kuca, na kolejny sygnał – trzy razy skacze do przodu.

• Przerywnik. Dziecko wyklaskuje rytmy podane przez rodzica.

• Części ciała. Dziecko mówi na jednym wydechu: To jest ręka (noga, brzuch, kolano…). Wymienia część ciała, którą wskazuje u siebie rodzic.

• Wyciszenie. Kołysanie się w rytm spokojnej melodii. Swobodne oddychanie.

• Buzia. Siada przy stoliku, wymienia to, co tworzy buzię. Wymienia elementy twarzy występujące pojedynczo i podwójnie. Następnie rysuje dowolne buzie na kartkach z bloków rysunkowych, pamiętając o wszystkich wymienionych szczegółach.

PIĄTEK

1.Zabawa przy piosence „Jestem muzykantem”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0

2.Porozmawiaj opowiedz dziecku czym się zajmujecie, jaki zawód wykonujecie. Jakie zawody wykonują osoby w waszym otoczeniu.

3. Ćwiczenia logorytmiczne.

Dziecko idzie za rodzicem, zgodnie z recytowanym przez niego wierszykiem. Krok do przodu, Znowu w lewo, w lewo, w prawo. aż dwa kroki. Krok do tyłu, W stronę prawą rusz się żwawo! trzy podskoki.

4. Zabawa dydaktyczna Co należy do tej grupy?

Rodzic wymienia nazwy nadrzędne (np.: drzewa, meble, warzywa, ubrania...), a dziecko wymawia nazwy roślin, rzeczy, zwierząt, które należą do danej grupy. Rodzic siada na podłodze na przeciwko dziecka z piłką. Toczy ją do dziecka i wymienia nazwę nadrzędną (inną niż poprzednio), np. zabawki. Dziecko, po otrzymaniu piłki, wymienia nazwę zabawki, np. miś. Następnie wymieniamy inne nazwy nadrzędne, zabawę powtarzamy kilka razy.

5.Rozwiązywanie zagadek.

Choć to nie rolnik, lecz rolę ma. Często w teatrze lub w filmie gra. (aktor)

Na stoliku mam nożyce. Gdy je sprytnie w ręce chwycę, gdy przy pracy się uwinę, wnet ostrzygę ci czuprynę. (fryzjer)

Możecie w niejednej gazecie podziwiać ujęcia na jego pięknych zdjęciach. (fotograf)

Kto zszywa materiał, aby z części małych zrobić sukienkę lub garnitur cały? (krawiec)

On w samolocie, szybciej niż orzeł, w powietrzu beczkę zrobić może. Przez ciemne chmury światło przenika. Każdy z was dobrze zna pana... (lotnika)

Przebył śmiało wszerz i wzdłuż oceany, wiele mórz. On na mostku służby miewa, no i szanty chętnie śpiewa. (marynarz)

6.Wykonanie pracy Słoneczko.

Dziecko wycina koło i paski, układa z nich słoneczko. Następnie przykleja ułożone słoneczko na kartkach.

Jak co tydzień, zachęcam do dzielenia się efektami swoich prac. Bardzo dziękuję dzieciom i rodzicom, którzy przesyłają zdjęcia i filmiki.

Pozdrawiam, ciocia Aneta