główna zawartość strony

Witam serdecznie dzieci i rodziców w kolejnym tygodniu pracy zdalnej

W tym tygodniu przybliżymy oraz wzbogacimy informacje na temat zwierząt żyjących w zagrodzie wiejskiej – „Wiosna na wsi”.

PONIEDZIAŁEK

I. Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami 

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

II. Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej "O kotku, który szukał czarnego mleka".

1. Ćwiczenia logopedyczne "Koty i myszy."

• Śniadanie. Najpierw jesteście myszkami - Myszki siedzą w norkach, myszki gryzą ser (wykonują ruchy dolną wargą i górną). Teraz jesteście kotkami - kotki piją mleko (wykonują językiem ruchy do przodu i do tyłu), Po śniadaniu wszystkie zwierzątka oblizują się dokładnie (wykonują okrężne ruchy językiem po wargach w prawą i w lewą stronę).

• Śpiew. Najedzone zwierzątka wesoło sobie podśpiewują – myszki: piii… piii… piii…, a następnie kotki: miauu… miauu… miauu…

2. Słuchanie opowiadania – „O kotku, który szukał czarnego mleka”

Był raz biały kotek, który miał przyjaciela – czarnego kotka. Biały kotek koniecznie chciał być taki sam jak jego przyjaciel.

– Po co ci to? – pytał ten czarny. – Mnie wcale nie przeszkadza, że ty jesteś inny niż ja.

– A ja bym wolał być taki sam – mówił biały. – I będę taki, zobaczysz!

Kogo tylko spotkał, pytał, co robić, żeby być czarnym. Sowa, która po nocy lata, poradziła mu:

– Jeżeli przez trzy dni i trzy czarne noce będziesz siedział w czarnej piwnicy, staniesz się czarny. Możesz mi wierzyć, stara jestem i mądra.

Siedział biały kotek w ciemnej piwnicy, świata nie widział. Wyszedł i przejrzał się w lusterku. Jak był biały, tak został, tylko schudł trochę, bo nic nie jadł przez trzy dni w tej czarnej piwnicy.

Wrona, która siadywała na kominie, dała inną radę.

– Czy próbowałeś wyskoczyć kominem? – pytała białego kotka.

– Nie.

– Spróbuj. Zobaczysz, nikt cię nie pozna, tak się odmienisz.

Zakradł się kotek do komina i kominem wyskoczył na dach.

– Czarniejszego kota, jak żyję, nie widziałam! – zachwycała się wrona.

I kotek nie mógł się nacieszyć. Ale radość trwała tylko jeden dzień. Drugiego dnia wiał straszny wicher. Jak dmuchnął, zwiał czarne sadze z kotka. Biały kotek nie był teraz ani czarny, ani biały, tylko brudny. Mył się pół dnia. A przez drugie pół martwił się na nowo.

– Źle mi radziła sowa, źle radziła wrona. Pójdę do żaby. Ale żaba była zielona i znała się tylko na zielonym kolorze. Na ten kolor kotek nie miał ochoty.

– Zapytam srokę. Ona jest trochę czarna, trochę biała. Może dobrze poradzi.

Sroka kiwała głową, udawała bardzo mądrą. Wreszcie powiedziała:

– Musisz pić czarne mleko.

– Skąd ja wezmę czarne mleko? – pyta kotek.

– Od czarnej krowy. Od takiej, która nie ma ani jednej białej plamki.

Wziął kotek dzbanuszek i poszedł szukać czarnej krowy. Wcale to nie było łatwe. Każda miała jakąś białą plamkę. Nareszcie znalazł zupełnie czarną krowę. Stała w lesie, jadła czarne jagody i patrzyła wokoło czarnymi oczami.

– No, ta na pewno da mi czarnego mleka! – ucieszył się kotek i prosi:

– Czarna krowo, daj mi czarne mleko!

Krowa mruknęła coś pod czarnym nosem i dała kotkowi… białe mleko. Kotek o mało się nie rozpłakał. „To pewnie dlatego, że jest dzień. W dzień nawet czarne mleko wydaje się białe” – pomyślał kotek. Przyszedł do krowy w nocy. Krowa chętnie dała kotkowi mleka. Wypił pół dzbanka. Rano przejrzał się w lusterku. Był biały. I reszta mleka w dzbanku też była biała. Wrócił biały kotek do swojego czarnego przyjaciela.

– Nie znalazłem czarnego mleka. Nie będę szukał więcej!

Został z czarnym kotkiem. I zaraz obaj wypili z dzbanka białe mleko.

3. Rozmowa na temat opowiadania.

– O czym marzył biały kotek?

– Co poradziła kotkowi sowa?

– Co poradziła wrona, a co – sroka?

– Jak skończyła się ta historia?

III. Zabawa ruchowo-naśladowcza "Co robi kotek?"

Dziecko chodzi na czworakach po pokoju, naśladując czynności kota, o których mówi rodzic. Np. kotek śpi, pije mleko, myje się…

IV. Nazwij zwierzęta, które są na obrazku i podzielcie ich nazwy rytmicznie (na sylaby).

Zadania na 11 - 15 maja 2020

Rodzic wyjaśnia, że krowa, koń, pies, koza, owca, kot, świnia – to ssaki, bo ich młode po urodzeniu ssą mleko matki.

V. Połącz linią zwierzątko z jego cieniem

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://mamotoja.pl/pub/gry_i_zabawy/lamiglowki/polacz_cienie_zwierzatka.pdf

WTOREK

I.Dowolny taniec przy piosence „Kurki trzy”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=8xvcS7b5FUs

II.Kaczuszki – wykonanie formy przestrzennej z różnych materiałów.

1. Naśladowanie głosu kaczek: cicho, głośno, z narastającym natężeniem, z malejącym natężeniem.

2. Oglądanie kaczki na zdjęciu. Określanie cech ptasich kaczki (pióra, skrzydła, dziób, dwie nogi…).

Zadania na 11 - 15 maja 2020

3. Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

Zadania na 11 - 15 maja 2020

Dzieci dostają kartonowe sylwety kaczek, dziób i łapki wycięte z czerwonego papieru oraz dowolny materiał (żółta bibuła, żółty papier – wydzieranka). Oklejają sylwety (z jednej strony) dowolnym materiałem, doklejają dzioby i łapki oraz oczka. Uplastyczniają pracę poprzez przyklejenie rozłożonych łapek do zielonych podstawek.

4. Zabawa muzyczno-ruchowa "Kaczki i kurki".

Przy dźwiękach tamburynu (grzechotki wykonanej wcześniej – butelka plastikowa z ryżem) dzieci-kaczki chodzą po sali kołyszącym krokiem, mówiąc: kwa, kwa, kwa. Gdy usłyszą bębenek (możemy uderzać pokrywką o pokrywkę), naśladują dziobanie ziarenek przez kury: stukają palcem w podłogę i mówią: ko, ko, ko.

5. Zabawa O którym zwierzęciu mówię? Rodzic opowiada o wybranym zwierzęciu, nie podając jego nazwy. Po opisaniu jednej cechy robi przerwę i prosi, żeby dziecko wskazało to zwierzę na ilustracji (ilustracja patrz: poniedziałek). Jeżeli dziecko nie wie, o którym zwierzęciu jest mowa, rodzic kontynuuje opowiadanie.

ŚRODA

I.Zabawa "Co robią zwierzęta?" 

Dziecko naśladuje głosy zwierząt, które są na zdjęciach (patrz ilustracja : poniedziałek) 

Zadania na 11 - 15 maja 2020

Zabawę rozpoczyna rodzic, mówiąc: świnia – chrumka, koza – meczy… Dziecko kończy, mówiąc: baran – beczy, krowa – muczy, indyk – gulgocze, gęś – gęga.

II.Zabawy z kotkiem – określanie, gdzie schował się kotek.

1. Zabawa utrwalająca umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni, z wykorzystaniem wiersza J. Porazińskiej "Wlazł kotek".

Dziecko siedzą przed makietą wiejskiego podwórka z domem, płotem, psią budą, poletkiem owsa, murkiem z cegieł (Możecie zrobić wiejskie podwórko używając własnych zabawek i wyobraźni). Rodzic recytuje wiersz, ilustrując jego treść sylwetami lub figurkami występujących w nim postaci. Podczas recytacji mocniej wypowiada określenia położenia zwierząt w przestrzeni. Następnie zadaje pytania nawiązujące do treści wiersza. Dziecko odpowiada na nie i wykonuje polecenia rodzica.

Wlazł kotek na płotek i mruga.

Ładna ta piosenka – niedługa.

Wlazł piesek w owiesek i szczeka,

a Zuzia przed pieskiem ucieka.

Wlazł kurek na murek i pieje,

Zuzia z kureczką się śmieje.

Rodzic mówi:

Gdzie jest kotek?

Co tam robi?

Pokażcie, jak mruga okiem, jak miauczy i w jaki sposób się porusza.

Gdzie siedzi piesek?

Jak szczeka?

Jak się porusza?

Co robi Zuzia?

Jak ucieka przed pieskiem?

Gdzie wszedł kogucik?

Jak pieje?

Co robi Zuzia?

Pokażcie, jak się śmieje.

2. Zabawa „Gdzie jest kotek?”

– Rodzic chowa w pokoju maskotkę kotka. Dziecko jej szuka. Gdy ją odnajdzie, określa, gdzie była schowana, używając odpowiednich przyimków. Np. na półce, pod wózkiem, w łóżeczku, miedzy klockami… Potem ta chowa maskotkę kotka a rodzic jej szuka. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

3. Posłuchajcie rymujących się słów: kura – rura, maska – laska.

– Spróbujcie podać słowa rymujące się ze słowami: żyrafa (szafa), mąka (łąka)… III.Dowolny taniec przy piosence „Kurki trzy”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=8xvcS7b5FUs

Pokoloruj wg wzoru.

Zadania na 11 - 15 maja 2020

CZWARTEK

I.Ćwiczenia logopedyczne "Koty i myszy".

• Liczenie.

Dziecko ogląda na obrazku koty i myszy. Klaszcze tyle razy, ile zwierząt jest na danym obrazku.

Zadania na 11 - 15 maja 2020

• Kołysanka.

Myszki śpiewają kotkom na dobranoc: Aaa, kotki dwa… .

• Śpiewające kotki.

Dziecko śpiewa znaną piosenkę głosem kota: cicho – gdy rodzic położy palec na ustach, i głośno, jeżeli podniesie rękę.

• Przysmaki.

Dziecko – kotek lub myszka oblizuje się po smacznym posiłku. Przesuwa językiem od jednego kącika warg do drugiego.

II. Zabawa dydaktyczna Czyje to dziecko?

• Dziecko ma przed sobą kartę pracy. Rodzic mówi nazwy zwierząt, a dziecko pokazują je na obrazku. Potem dziecko naśladują głosy zwierząt: krowy – muu, muu… konia – ihaha, ihaha… psa – hau, hau, hau… świni – chrum, chrum… kury – ko, ko, ko…

• Dziecko nazywa (same lub z pomocą rodzica) młode zwierzęta, które są na obrazku. Rodzic mówi nazwę zwierzęcia, a dzieci pokazują jego młode i je nazywają: krowa – cielątko koń – źrebak pies – szczeniak świnia – prosiak kura – kurczątko kot – kotek. Posłuchajcie piosenki „ Na podwórku koło bramy” -

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=vFf1UYE_gRU

• Dzieci łączą na obrazku liniami młode zwierzęta z ich rodzicami.

Zadania na 11 - 15 maja 2020
Zadania na 11 - 15 maja 2020

III. Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

– oglądanie filmu edukacyjnego, zapoznanie z nazwami domów zwierząt wiejskich.

- Zabawa dydaktyczna Szukamy domów dla zwierząt.

Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej "Gdzie kto mieszka?"

Gawra to dom niedźwiedzia.

Norka to dom myszki.

Jama jest dla lisa.

A gniazdo – dla pliszki.

Świnia mieszka w chlewiku.

Kura zaś – w kurniku.

A w stajni koń.

– A słoń?

– Nie wiem, skąd się takie wieści biorą, że wszystkie słonie mieszkają w zoo!

- Rozmowa na temat wiersza.

– Gdzie mieszka świnia?

– Gdzie mieszka kura, a gdzie – koń?

– Czy pozostałe zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?

-Zabawa dydaktyczna.

– Nazwijcie zwierzęta przedstawione na zdjęciu. Wskażcie i nazwijcie ich domy.

Zadania na 11 - 15 maja 2020

- Kończenie zdań przez dzieci. Potem – powtarzanie całych zdań.

Krowa mieszka w… (oborze)

Konie mieszkają w… (stajni)

Kura mieszka w … (kurniku)

Pies mieszka w… (budzie)

Bocian mieszka w… (gnieździe)

Pszczoły mieszkają w… (ulu)

PIĄTEK

I. Ćwiczenia logopedyczne Konik.

• Biegi poranne. Dziecko-konik wybiega na łąkę (pokój) i biega (cwał). Na sygnał rodzica zatrzymuje się i grzebie kopytkiem – najpierw jedną nogą, a przy kolejnym zatrzymaniu się – drugą.

• Śniadanie. Konik staje w miejscu i udaje, że przeżuwa owies (wykonuje okrężne ruchy złączonymi wargami w jedną stronę i w drugą stronę).

II. Teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza A. Widzowskiej-Pasiak Kogutek.

1. Rozwiązywanie zagadki. Mieszkam sobie z kurkami w kurniku, a świtem budzę wszystkich, wołając: Kukuryku! (kogut)

2. Przedstawienie teatrzyku.

Rodzic pokazuje kukiełki, mogą być figurki – bohaterów teatrzyku: koguta, kota, psa, świnki, baranka, krowy, kaczki, gęsi, kurczątka i słonko. Rodzic porusza odpowiednimi kukiełkami, mówiąc ich kwestie na tle dużego obrazka przedstawiającego wiejskie podwórko.

Obudziło się słoneczko, zaświeciło tuż nad rzeczką i promyczkiem pac! kogutka.

– Wstawaj, śpiochu! Piej! Pobudka!

Lecz kogucik oczy mruży:

– Chciałbym pospać trochę dłużej… Niech zwierzęta zbudzi kotek, który słodko śpi za płotem.

Kot przeciąga się na ganku.

– Lubię miauczeć o poranku… Jak nie piśnie:

– Miauuu! Pobudka!

Na to przybiegł pies z ogródka. Warknął:

– Słyszę kocie piski! Aż mi kość uciekła z miski! Hau! Hau! To najlepszy budzik, nawet świnki śpiochy zbudzi!

Świnki wyszły na podwórze.

– My też chcemy śpiewać w chórze! Miauczki, szczeki, kukuryki zamieniamy w śliczne kwiki!

Wtem pojawił się kogucik.

– Proszę więcej się nie kłócić! Kto jest mistrzem przebudzanek? Niech rozstrzygnie pan baranek!

Baran rzekł:

– Przestańcie skrzeczeć! Budzik może tylko beczeć! Beeee! Beeee! Każdego ranka, więc głosujcie na baranka!

Przydreptała krówka w łaty.

– Ja zamuczę! Kto jest za tym? Muuuu tak miłe jest dla uszka, że obudzi w mig leniuszka!

Przyczłapały żółte kaczki, białe gąski i kurczaki. Wszyscy chcą od rana gdakać, piszczeć, gęgać albo kwakać! Dość miał kogut tego krzyku.

Zapiał głośno:

– Kukuryyykuuu! Wiecie, kto nas będzie budzić? Zwykły elektryczny budzik!

3. Naśladowanie głosu budzika. Dzieci mówią: drrr…

4. Rozmowa na temat przedstawienia.

– Dlaczego kogucik nie chciał wstać?

– Komu zaproponował budzenie innych?

– Które zwierzęta chciały budzić innych?

– Jak skończyła się ta historia?

5. Zabawa orientacyjno-porządkowa Kukuryku!

Dziecko biega po pokoju. Na dźwięk tamburynu (grzechotki) zatrzymuje się i woła: Kukuryku!

III. Zabawa "Prawda czy fałsz?"

Rodzic daje dziecku obrazki przedstawiające uśmiechniętą buzię i smutną buzię. Potem mówi zdania. Jeśli dziecko uzna je za prawdziwe, podnosi do góry obrazek z uśmiechniętą buzią. Jeżeli jego zdaniem są one nieprawdziwe – podnosi obrazek ze smutną buzią. Np. Krówka urodziła kotka. Na wierzbie rosną bazie. Kury kąpią się w stawie. Pieski siedzą na drzewach. Kogut piosenki śpiewa. Kury znoszą jajka. Mleko wlewa się samo do garnka. Tulipany rosną w ogrodzie. Pieski pływają w wodzie.

Jak co tydzień, zachęcam do dzielenia się efektami swoich prac. Bardzo dziękuję dzieciom i rodzicom, którzy przesyłają zdjęcia i filmiki.

Pozdrawiam, ciocia Aneta