główna zawartość strony

Tematem przewodnim tego tygodnia jest WIELKANOC

Możecie poeksperymentować

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://panimonia.pl/2016/03/13/wielkanoc-eksperymenty-z-jajem/

PONIEDZIAŁEK

Posłuchaj: niezwyczajne zwyczaje wielkanocne- kilka refleksji na Święta Wielkiej Nocy

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=SIyg486T0CY

wymień wielkanocne symbole

Oglądanie pisanek.

– Co to jest pisanka?

– Dlaczego pisanki pokazuję wam teraz? Potem rodzic pokazuje kolejne pisanki, a dzieci omawiają ich wygląd, określając ich kolory, wzory.

Dowolny taniec przy piosence Pisanki, pisanki.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Słuchanie wiersza Doroty Gellner Wielkanocne kolory.

Dostrzeganie pisankowego rytmu i kontynuowanie go.

Układamy na dywanie ciąg rytmiczny z sylwet pisanek. Np. pisanki – czerwona, zielona, niebieska, czerwona, zielona, niebieska, czerwona, zielona, niebieska (trzy sekwencje). Dotykamy kolejnych sylwet pisanek, następnie dziecko głośno określa ich kolory. Potem kontynuuje dostrzeżony rytm, określając kolory sylwet pisanek, które dalej układamy na dywanie.

Słuchanie wiersza.

Na wielkanocnym stole

kolor się miesza z kolorem.

Śmieją się z każdej strony

owsa wstążeczki zielone,

bazie srebrne jak deszczyk...

I co jeszcze?

Przy obrusie biała falbanka,

żółty dzwonek baranka,

i tysiąc różnych kolorów na świątecznych pisankach!

Powiedz, co widzisz na wielkanocnym stole

Zadania na 06 - 10 kwietnia 2020

Zabawa orientacyjno-porządkowa Baranki.

Dzieci-baranki poruszają się na czworakach po sali. Na hasło: Baranki, zatrzymują się i naśladują głos baranka, mówiąc: bee, bee, bee…

Pokoloruj pisankę

Zadania na 06 - 10 kwietnia 2020

WTOREK

Posłuchaj utworu T. Fiutowskiej „Awantura o jajka”

Gosposia: Kukurko, czy pamiętasz, że zbliżają się święta? Jajka będą potrzebne na pisanki.

Kukurka: Będą na nich malowanki?

Gosposia: Będą piękne, kolorowe! Narrator: Kurka łapie się za głowę...

Kukurka: Pewnie dużo trzeba jaj?! Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!

Gosposia: Dużo, dużo. Całą kopę.

Kukurka: Ależ będę mieć robotę!

Gosposia: Oj! Kukurko! Toć w kurniku kurek innych mam bez liku: Pstrokatka, Czubatka, Czupurka...

Kukurka: To dopiero trzecia kurka...

Gosposia: Ty jesteś czwarta.

Kukurka: Lecz najwięcej warta! Moje jajka są wspaniałe, żółtka żółte, a skorupki białe.

Narrator: Przechwałki Kukurki usłyszały inne kurki.

Pstrokatka: Jak Kukurka się przechwala. Moje jajka... tralala, tralala... Żółtka moich jaj są żółte, a jajka – o, taakie duże...

Kukurka: Twoje jajka, Pstrokatko, to zwykłe jaja kurze!

Czubatka: Po co ta gadka? Narrator: Mówi do kurek Czubatka.

Czubatka: Żółtka żółte, jaja duże, ja wam zaraz tu powtórzę, co mówiła dziś Agatka: – Ładne jajka ma Czubatka!

Pstrokatka: Moje chwali gospodyni…

Czubatka: Przez grzeczność to tylko czyni.

Narrator: Gosposię już boli głowa, lecz rozmówek to połowa, bo nadchodzi kurka czwarta...

Czupurka: Każda z was jest mało warta, bo przechwala swoje jajka.

Narrator: Doskoczyły do niej kurki.

Kukurka:

Pstrokatka: Ale kura z tej Czupurki!

Czubatka:

Gosposia: Cicho, cicho, cicho, kury... Dosyć mam tej awantury.

Narrator: Gosposia powoli wychodzi...

Gosposia: Nikt was dzisiaj nie pogodzi. Lubicie kłótnie, kurze potyczki. Po jajka na święta pójdę do indyczki.

Rozmowa na temat utworu.

– Jakie święta się zbliżały?

– O czym rozmawiała Gosposia z kurką Kukurką?

– Kto usłyszał przechwałki Kukurki?

– Czym zakończyła się kłótnia kur?

Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.

• Dlaczego jajko malowane we wzory nazywa się pisanką? Zgodnie z tradycją, te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając maleńkiego lejka ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle.

• Jaki był pożytek z pisanek? Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły.

Jak zrobić pisanki?:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE

Zabawa ruchowa z elementem równowagi Niesiemy pisanki. Dziecko dostaje łyżkę i piłeczkę lub jajko ugotowane na twardo. Kładzie piłeczkę lub jajko na łyżce i stara się poruszać z nim po pokoju tak, aby piłeczka-jajko nie spadło.

Kartka wielkanocna – z dostępnych materiałów wykonujemy kartkę wielkanocną, mam nadzieję, że przyślecie mi zdjęcie wykonanej kartki

ŚRODA

1.Posłuchajcie i spróbujcie zaśpiewać: Pisanki, Pisanki

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

2. Dzisiaj sobie policzymy.

Najpierw przyjrzyjcie się ilustracji, a następnie policzcie, ile jest kaczuszek, ile jest owieczek, ile jest kurczątek, ile jest prosiaczków, których zwierząt jest najwięcej, gdzie znajduje się kogut?

Zadania na 06 - 10 kwietnia 2020

3. Zabawa – Poznajemy budowę jajka

Rozbijamy jajko, a dziecko ogląda jego zawartość.

- nazywają poszczególne części jajka: skorupka, białko, żółtko.

- zwracamy uwagę na zarodek i wyjaśniamy dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

4. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.

Rodzic i dziecko stają naprzeciwko siebie i naprzemiennie uderzają w dłonie – raz w swoje, raz w partnera, mówiąc: Pi-san-ki, pi-san-ki, i kó-łecz-ka, jaj-ka ko-lo-ro-we, w krop-ki, kres-ki ład-nie o-zdo-bio-ne!

CZWARTEK

1.Śpiewamy: Pisanki, Pisanki

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Maszeruje wiosna

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

2. Kolorowe jajka – malowanie rysunków jajek.

Słuchanie wiersza Doroty Gellner Pisanki.

Patrzcie, ile na stole pisanek!

Każda ma oczy malowane, naklejane.

Każda ma uśmiech kolorowy

i leży na stole grzecznie,

żeby się nie potłuc przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki nie są do jedzenia

Z pisanek się wyklują świąteczne życzenia!

Rozmowa na temat wiersza.

– Jak wyglądają pisanki?

– Dlaczego leżą grzecznie na stole?

– Co się wykuje z pisanek?

3. Zabawa - Zbijające jajko

Potrzebujemy plastikowych kubeczków lub kręgli i plastikowe jajko. Wyznaczamy miejsce z którego będziemy rzucać, a po przeciwnej stronie ustawiamy kubki lub kręgle. Dzieci rzucają tak długo, aż wszystkie kubeczki/kręgle się przewrócą.

PIĄTEK

1.Zrelaksujmy się - masażyk relaksacyjny.

Usiądźmy za dzieckiem i masujmy, a później odwrotnie, dziecko masuje rodzica

 Słońce świeci (masujemy otwartymi dłońmi plecy) Pędzą konie (oklepujemy plecyki) Idą słonie po betonie (stukamy piąstkami) Idzie pani na szpileczkach (stukamy w plecki palcami wskazującymi) Płynie wąska rzeczka (głaszczemy plecy jedną ręką i robimy slalom) Pada deszczyk (udajemy, że gramy na pianinie) Przeszedł dreszczyk? 2. Posłuchajcie i nauczcie rodziców

 „Budujemy ciszę”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=tb5TAMjnNvM

3. Rozwiązywanie zagadek;

Zjedz mu długie ucho lub kawałek głowy, bo pyszny jest bardzo i czekoladowy. (zajączek z czekolady)

Na stole wielkanocnym to ona króluje, ma lukier i rodzynki – i wszystkim smakuje. (baba wielkanocna)

Zrobione z wydmuszek, pięknie malowane – w szlaczki kolorowe albo nakrapiane. (pisanka)

O cukrowym tym zwierzątku każdy z nas pamięta i wkłada go do koszyczka w wielkanocne święta. (baranek cukrowy)

4. Porozmawiajcie o śniadaniu wielkanocnym, przypomnijcie sobie , co powinno być na stole i podzielcie rytmicznie słowa: pisanka, baranek, owies, obrus, koszyczek, klaszcząc.

Pi-san-ka, ba-ra-nek, o-wies, o-brus, ko-szy-czek, ba-zie, ba-ba, pal-ma.

5. Dzisiaj możecie zrobić prawdziwe pisanki, zobaczcie pomysły jak je zrobić

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE https://eduzabawy.com/artykuly/7-kreatywnych-sposobow-dekorowania-pisanek/?fbclid=IwAR3_gYaa-xbpeeDw7Cjz5EYJGxr3xfkUaVRgb_lVbSjJ7aC4sOTsETlSmPo

6. Co wkładamy do wielkanocnego koszyczka

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=6nkBEKHLVW0&fbclid=IwAR0_CrlSxHsWpumM_lM_HXTPXeqorjYXpES4vMk8F--O8sT72t4M0acZyWc

Pozdrawiam dzieci i życzę dużo zdrówka!

Ciocia Aneta