główna zawartość strony

Głowa, ramiona – zabawa ruchowa do piosenki. 

Słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. 

Krawcowa - Hanna Ożogowska 

Kto sukienkę uszył Hani? 

Kto przerobił ten kaftanik? 

Kto paltocik zreperował? 

Wiemy! Wiemy! To krawcowa! 

Ma dwie ręce pracowite, 

Ma żelazko, naparsteczek, 

Ma szufladę pełną nitek, 

Szpilek, igieł i szpuleczek. 

Nożyczkami ciachu! ciachu! 

Na maszynie tur, tur, tur! 

Chodźmy do niej, dostaniemy 

Pstrych gałganków cały wór! 

O kim opowiada ten wiersz? Jak nazwalibyśmy mężczyznę, który wykonuje ten zawód? Czy ktoś z was usłyszał słowa, które są niezrozumiałe? Spróbujmy je wyjaśnić.

„Jak to zmierzymy?” – Zaprezentujmy dzieciom kilkanaście pasków tkanin o różnych 

fakturach, kolorach i długości. Dzieci szukają pomysłów, w jaki sposób można je zmierzyć bez pomocy linijki lub miarki krawieckiej. Zadaniem dzieci jest zmierzyć każdy pasek materiału tą samą techniką, np. dłonią, stopą, palcem i zapisać wyniki w dowolny sposób. 

 „Centymetr krawiecki” – Zaprezentujmy dzieciom miarkę krawiecką. Niech opowiedzą, co 

widzą (jak wygląda miarka, na jakie części jest podzielona, jakie cyfry dzieci rozpoznają itp.). Wspólnie przeczytajcie wszystkie liczby na tej miarce. Żeby się nie pomylić – niech dziecko zaznacza je klamerkami do bielizny. Rodzic prosi dzieci o odszukanie 1 na miarce i rozpoczyna wspólne przeliczanie. Klamerka do bielizny wędruje po miarce. Nie jest bardzo ważne w tej zabawie, żeby dzieci znały zapis wszystkich liczb. Najważniejsze, by zrozumiały i utrwaliły schemat tworzenia kolejnych dziesiątek. Najtrudniejsze do nazwania są liczby od 10 do 20, później dzieci powtarzają schemat tworzenia liczb. 

 „Nitką malowane” – praca plastyczna. Dzieci stają się projektantami mody. Mają 

zaprojektować wzór tkaniny, a następnie zrobić z niej wykrój bluzki. N. rozdaje dzieciom kawałki (ok. 20 cm) cienkich i grubych nitek i sznurków. Zadaniem dzieci jest trzymając w obu dłoniach nitkę zamoczoną w farbie, malować nią wzory na kartce formatu A4. Dzieci mogą zmieniać kolor farby i fakturę oraz grubość nici. Kiedy farba wyschnie – dzieci tworzą wykrój bluzki i wycinają ją nożyczkami. 

Ćwiczenia gimnastyczne - www.youtube.com/watch

Życzę dobrej zabawy i pozdrawiam

Ciocia Aneta