główna zawartość strony

Witam dzieci i rodziców z grupy „Muchomorki”

Tematem przewodnim tego tygodnia jest PRACA ROLNIKA.

WTOREK

Temat – Na polu.

Na początku trochę się poruszamy: „Dżungla” - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=ZpslBSmV7Lg

1.„Wieś i miasto” – szukanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia terenów wiejskich i miejskich. Prosi o wskazanie różnic i podobieństw.

06 - 09 kwietnia 2021

2. Skojarzenia ze słowem wieś – raz dziecko, z raz rodzic mówi, co kojarzy mu się ze słowem wieś.

3. Praca z KP3.37a – poszerzanie wiedzy ogólnej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.

4. W tym trudnym dla nas czasie nie możemy zapomnieć o naszej aktywności fizycznej. Na początek mam dla was koło fortuny. To zestaw ćwiczeń, które należy wykonać po zakręceniu wirtualnym kołem. Link do zadania poniżej ze strony miastodzieci.pl. Mam nadzieję, że będziecie się dobrze bawić :) Kręćcie kołem, ile tylko dacie radę!

Ćwiczenia gimnastyczne - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/

5. „Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi:

–– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…

–– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).

–– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).

- Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).

–– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).

–– Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch).

ŚRODA

Temat: Polne rośliny.

Powtórzcie sobie piosenkę „Kiedy wiosna przyjdzie do nas” - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=raq4h4Ap9CY

Zabawa ruchowa do piosenki „Koła autobusu kręcą się” - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=fBFSB-EDPxE

1. „Rośliny zbożowe” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych – klasyfikacja, opisywanie, logiczne myślenie, czytanie globalne. Rodzic pokazuje ilustracje roślin zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa), oleistych (słonecznik, mak, rzepak) i włóknistych (len, konopie). Dzieci próbują scharakteryzować rośliny należące do jednej grupy. Rodzic pyta, czym różnią się od siebie rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub więch). Dzieci zastanawiają się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi).

06 - 09 kwietnia 2021

2. „Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. Rodzic przynosi popcorn. Zadaje dzieciom pytania: Kiedy najczęściej jecie popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana).

3. „Kukurydza” – praca plastyczna. Dzieci rysują kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym flamastrem dorysowują łodygę i liście. Maczają paluszek w żółtej farbie, robią odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Wypełniają żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy. Jeśli nie posiadacie potrzebnych materiałów, zróbcie kukurydzę dowolna techniką.

4. Zabawa manipulacyjna – oddzielenie ziaren kukurydzy od ziaren fasoli.

CZWARTEK

Temat: Jak powstaje chleb?

Poruszajmy się – zakręćmy kołem - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/ - ćwiczenia gimnastyczne.

1. Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bułka maślana itp.).Dziecko dostaje na talerzykach kawałeczki różnego rodzaju produktów piekarskich. Smakuje pieczywo, określa jego smak, zapach i kolor.

2. „ Od ziarenka do bochenka” – Jak powstaje chleb? - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pI

3. „Skąd się bierze chleb?” – pogadanka na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. Rodzic zadaje dziecku pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które wam smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana).

4. „Od ziarenka do bochenka” – praca z KP3.38, doskonalenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, budowanie wypowiedzi.

5. Wysłuchanie opowiadania „Wiosna na wsi” - Dominika Niemiec

Dziadek Stasia mieszka na wsi. Dziś jest sobota, Staś nie ma w szkole lekcji i postanowił z rodzicami odwiedzić dziadka. Wyjechali z miasta skoro świt. Staś obserwował przez okno samochodu uciekające bloki i domy. Już po chwili nie było widać kominów fabryk i wysokich wieżowców, które dumnie pięły się w miejskiej dżungli. Z nosem w szybie Staś podziwiał zmieniający się krajobraz. Najpierw przejeżdżali przez miasta i miasteczka, które były coraz mniejsze i w których nie było już wieżowców, a jedynie małe domki przycupnięte przy uliczkach niczym kury na grzędach. Między kolejnymi miasteczkami rozciągały się połacie lasów i pól, nad którymi krążyły ptaki. Wiosna dawała o sobie znać, gdyż wszystko zieleniło się wkoło jak szalone. Po kilku godzinach Staś z rodzicami dotarł na miejsce. Dziadek przywitał wszystkich z wielkim entuzjazmem. Wyściskał mamę, tatę i wnuczka. Staś wskoczył dziadkowi na barana. –– Hura! Dziadku, jak tu pięknie, zupełnie inaczej niż mieście.

–– O tak, zupełnie inaczej – potwierdził dziadek. – Mam tu dużo pracy, muszę zasiać warzywa w całym ogrodzie. Może mi pomożesz, zuchu?

–– O, to my pójdziemy do domu i ugotujemy z tatą obiad. Będzie na was czekał, gdy wrócicie z ogrodu – zapowiedziała mama. Tata z mamą znikli za drzwiami dziadkowego domu, a Staś z dziadkiem ruszyli w kierunku ogrodu. Do obsiania były spory kawałek terenu przy szklarniach i po sześć długich grządek znajdujących się we wnętrzu każdej z trzech szklarni. Staś z dziadkiem zabrali się do roboty. Do grządek wpadały ziarenka, z których miały wyrosnąć dorodne pomidory, marchewki, ogórki, pietruszki, sałaty, dynie i kabaczki. Dziadek kierował pracą Stasia i pomagał przykrywać mu ziarenka ziemią.

–– Teraz trzeba to wszystko dobrze podlać – zarządził. Staś już trzymał w ręku ogrodowego węża. – Widzę, że doskonale wiesz, co potrzebne jest roślinom do wzrostu – z uśmiechem powiedział dziadek. Wszystkie grządki zostały dokładnie podlane i dziadek ze Stasiem mogli udać się do domu.

–– Umyjcie szybko ręce, podaję obiad! – krzyknęła mama z kuchni, słysząc wchodzących do domu Stasia z dziadkiem. Wszyscy zjedli obiad ze smakiem. Nie wiadomo, komu bardziej smakowały przygotowane przez mamę pierogi: czy dziadkowi, który dawno już ich nie jadł, czy też Stasiowi, który porządnie zgłodniał podczas prac w ogrodzie i pałaszował już drugą dokładkę obiadu.

–– Cieszymy się z mamą, że obiad wam tak smakuje. Uważaj, Stasiu, bo zaraz zjesz widelec razem z pierogiem – śmiejąc się, powiedział tata.

–– Dobrze, że ma apetyt – powiedział dziadek, głaszcząc wnuczka po głowie. – Jestem wam bardzo wdzięczny za to, że mnie odwiedziliście. To był pyszny obiad. A bez twojej pomocy, Stasiu, obsiewanie ogrodu zabrałoby mi dużo więcej czasu. Przydałby mi się taki pomocnik na co dzień. Nie dość, że szybko pracuje, to jeszcze sam wie, co i kiedy trzeba zrobić. Staś poczuł się naprawdę doceniony. Teraz już nie tylko czuł, ale i wiedział, że dziadek dostrzegł jego wysiłek i zaangażowanie. A i mama z tatą siedzieli przy stole uśmiechnięci.

–– Nareszcie ktoś docenił, to że gotuję – powiedziała mama. –– Oj, przecież zawsze to doceniamy – odrzekł tata, dając mamie buziaka w policzek.

–– No właśnie. Przecież zawsze wszystko znika z naszych talerzy, a skoro tak, to znaczy, że wszystko nam smakuje.

–– Jednym słowem, czuj się zawsze doceniona, córeczko! – skwitował dziadek. Rodzic prosi, aby dziecko spróbowało opowiedzieć treść. Po zakończeniu opowiadania pyta, jakie emocje towarzyszyły jego bohaterom (szczególnie zwraca uwagę na uczucie docenienia).

6. „Uczucie docenienia” – dyskusja. N. rozmawia z dziećmi, zadaje pytania: Co to znaczy „czuć się docenionym”? Czy jest to przyjemne uczucie? Za co można kogoś docenić? Czy wy czuliście się kiedyś docenieni? W jakiej to było sytuacji? Jak można komuś okazać, że się go docenia?

PIĄTEK Temat: Produkty ekologiczne.

Pogodne ćwiczenia w podskokach - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

Skąd się biorą produkty ekologiczne? - Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=4VhGmy1zR1w – obejrzenie filmu edukacyjnego

1.„Czym jest gospodarstwo ekologiczne” – pogadanka. Rodzic tłumaczy dziecku, czym charakteryzuje się gospodarstwo ekologiczne (np. zakaz używania chemicznych środków ochrony roślin, nawozów sztucznych, pasz przemysłowych, stymulatorów wzrostu, karmienie zwierząt paszą wyprodukowaną w tym gospodarstwie, używanie nawozów wytworzonych przez hodowane zwierzęta, konieczność zachowania różnorodności gatunków roślin i zwierząt). Rodzic pokazuje dziecku symbol żywności ekologicznej.

06 - 09 kwietnia 2021

Dzieci omawiają symbol, przeliczają gwiazdki.

2. Projektowanie własnych symboli żywności ekologicznej – dzieci projektują symbol żywności ekologicznej według własnego pomysłu.

3. „Ekologiczna żywność” – porównywanie zdjęć warzyw i owoców z gospodarstw ekologicznego i tradycyjnego, poszukiwanie produktów ekologicznych w gazetach, czytanie cen, porównywanie. Rodzic zadaje dziecku pytanie, czym charakteryzuje się żywność ekologiczna. Pokazuje dziecku zdjęcia okazałych owoców i warzyw modyfikowanych genetycznie oraz brzydszych, mniej wybarwionych owoców i warzyw naturalnych, bez żadnych szkodliwych dodatków i konserwantów (niepryskanych). Następnie daje dzieciom do obejrzenia gazetkę sklepową. Dzieci szukają produktów ekologicznych i standardowych. Porównują ich ceny i wnioskują, że produkty ekologiczne są droższe. Rodzic pyta dzieci, z czego to wynika. Na koniec dzieci porównują daty ważności na produktach ekologicznych i standardowych. Rodzic pyta, dlaczego data na produktach ekologicznych jest krótsza.

4. Praca z KP3.40 – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności manualnej.

Zachęcam do dzielenia się efektami swoich prac. Bardzo dziękuję dzieciom i rodzicom, którzy przesyłają zdjęcia i filmiki. Pozdrawiam dzieci, życzę dobrej zabawy i dużo zdrówka! Ciocia Aneta