główna zawartość strony

Witam dzieci i rodziców grupy Biedronki w kolejnym tygodniu nauki zdalnej!

Tym razem przybliżymy sobie temat instrumentów muzycznych. Poniedziałek Na wstępie zapraszam dziecko i rodzica do zabawy przy dźwiękach muzyki. Pani będzie mówiła w jaki sposób dzieci mają się poruszać.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

1. Zapraszam do obejrzenia filmiku, z którego dowiecie się jak wyglądają oraz jak brzmią wybrane instrumenty,

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

2. Wytęż wzrok, odszukaj na obrazku instrumenty, postaraj się odpowiednio je nazwać.

Zadania na 4 - 8 maja 2020

3. Pogimnastykujcie się trochę razem z Lulisią.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

Wtorek

Zabawa „Rozpoznaj dźwięk”

1. Zabawy z przedmiotami codziennego użytku wydającymi dźwięki np. klucze, monety, sztućce, gazeta, czajnik, pudełko z kaszą, butelka z wodą, itp. Mama, tata prezentuje dźwięki przedmiotów i po prezentacji można rozpocząć zabawę w rozpoznawanie. Dziecko nie może widzieć podczas odgadywania przedmiotów.

2. Zagadki z instrumentami – cymbałki, bębenek, grzechotka, itp. Dziecko odwraca się i słucha dźwięku instrumentu. Odgaduje i sprawdza. Jeśli nie pamięta nazwy może wskazać gestem instrument.

3. Zabawa w odgadywanie i identyfikowanie różnych głosów zwierząt oraz dźwięków otoczenia. Mama lub tata włącza nagranie i pokazuje planszę z różnymi obrazkami (np. z wykorzystaniem multimedialnego programu edukacyjnego „Zwierzaki”. Należy określić nazwę zwierzęcia lub przedmiotu oraz wskazać właściwy obrazek.

4. „Moje skarby”- zabawa rozwijająca koncentrację uwagi. Dziecko siedzi na dywanie z zamkniętymi oczami. Ma wokół siebie różne przedmioty (zamknięte pudełko z pinezkami, pogniecioną kartkę papieru, grzechotkę, maskotkę). Rodzic, próbuje jak najciszej zabrać jeden przedmiot. Jeżeli dziecko usłyszy „złodzieja”, wskazuje kierunek, z którego dochodzi szmer. Jeżeli dziecko zdobędzie przedmiot, następuje zmiana ról.

5. „Ucho – dzięki niemu słyszę” – wykonanie modelu ucha z plasteliny. Rodzic na wstępie mówi, że narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknijcie delikatnie swoich uszu. To czego dotykacie to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykacie. Duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknijcie małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego. Dzieci lepią z plasteliny model ucha zewnętrznego.

6. Uważne słuchanie

Zabawa: „Ile dźwięków słyszysz?”. Policz uderzenia w bębenek, stuknięcia o blat stołu. Dziecko zamyka oczy i liczy dźwięki wystukiwane przez mamę, tatę. rozpoznawanie znanych piosenek, znanych melodii. Włączamy znaną melodię lub nucimy. Dziecko odgaduje tytuł lub słowa piosenki.

Środa

1. Różnicowanie dźwięków

Możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek, (…) lub instrumenty np. cymbałki, ksylofon, pianino, gitarę, skrzypce, (…). Dziecko odgaduje prezentowany dźwięk. Jaki dźwięk słyszysz? Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy? Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków? Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki? Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)? Przed rozpoczęciem zabawy prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki, (…)

2. Odtwarzanie rytmów granych na bębenku

Rodzic demonstruje dźwięki, następnie prosi dziecko by powtórzyło po nim. np.: głośny, cichy, cichy - głośny, cichy, cichy, (…), cichy, głośny, głośny - cichy, głośny, głośny, (…), cichy, cichy, głośny, głośny - cichy, cichy, głośny, głośny, (…). Rozpoznawanie natężenia głosu: szeptu, głośnego mówienia, naturalnego mówienia (natężenie umiarkowane).

3. Rodzic prezentuje: szept

np. „Lubię spokój w naszym domu.” głośne mówienie np. „Chodźmy na spacer!” naturalne (umiarkowane natężenie głosu) np. „Widzę otwarte okno”. Dziecko słucha i określa, czy słyszało np. szept, (…).

4. Lokalizacja dźwięku

Zabawa: „Szukamy dźwięku” – dziecko szuka ukrytego przedmiotu, który wydaje dźwięk (np. budzik, telefon, …). Czwartek Piosenka do wysłuchania, jeśli dziecko ma ochotę nauczcie się refrenu lub może całej piosenki. "Skaczące Nutki" - muzyka Barbara Kolago, słowa Dorota Gellner

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=_BBku3XKrdY

Do przedszkola wpadły nutki,

wszystkie miały czarne butki,

czarne szelki i czapeczki

i skakały jak piłeczki.

ref: Ta wysoko, tamta nisko,

ta z plecakiem, ta z walizką.

Roztańczone nutki trzy:

do, re, mi, nutki trzy.

Poprosiły o mieszkanie

w dużym, czarnym fortepianie,

i biegały i skakały

po klawiszach czarno-białych.

ref: Ta wysoko…

Nawet na leżakowaniu,

przeszkadzały dzieciom w spaniu

i skakały po kocykach

w czarnych szelkach i bucikach.

Rozwiąż zagadki:

Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające: jaskółkę, wróbla i kukułkę. Mówi zagadkę. Dzieci patrzą na obrazki i podają odpowiedź – odgadują nazwę ptaka i wskazują odpowiedni obrazek.

Zadania na 4 - 8 maja 2020
Zadania na 4 - 8 maja 2020
Zadania na 4 - 8 maja 2020
 

Ten ptaszek, co w górze robi kółka, nazywa się… (jaskółka)

Kiedy słyszę, że coś ćwierka, to już wiem, że chodzi o… (wróbelka)

Siedzi ptaszek na buku i powtarza: kuku, kuku. (kukułka)

Rodzicu, przygotuj dla dziecka nakrętki od butelek np. po wodzie mineralnej, oraz narysowaną pięciolinię. Rodzic czyta wolno treść wiersza, a zadaniem dziecka jest umieszczenie nutek – nakrętek zgodnie z jego treścią, na odpowiedniej linii.

"Skaczące nutki"

Pierwsza nutka, na pierwszej linii się ustawiła.

Druga nutka, na drugą linię wskoczyła.

Trzecia nutka, na trzeciej linii usiadła,

Czwarta nutka, na czwartą linie się wkradła.

Piąta nutka, na piąta linię się wspięła,

A szósta nutka nad liniami zasnęła.

Piątek

Rodzic czyta wiersz pt.: „Muzyka to coś wspaniałego” Dominika Niemiec

Dźwięki płyną bardzo leciutko

niby frunące ptaszki na wietrze,

ciekawi was, czego słucham?

Właśnie przysłuchuję się orkiestrze.

W tle brzmią grube trąby.

Słychać skrzypce, dzwonki i flety.

Mam na twarzy coraz większe wypieki.

Teraz partię solową mają klarnety.

Orkiestra gra coraz głośniej,

czuję się podekscytowana.

Dźwięków jest wokół mnie coraz więcej,

chciałabym umieć tak grać sama.

Bo świat nut jest zaczarowany,

muzyka to coś wspaniałego.

Może wzruszać, albo zachwycać, wzbudzić euforię w sercu każdego.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: Jak myślisz, gdzie była dziewczynka? Czego słuchała? Jakie instrumenty grały w orkiestrze? Jak czuła się dziewczynka, słuchając muzyki? Jakie emocje może wywoływać muzyka?

Do wyboru podaję wam 2 warianty pracy plastycznej, jeśli jeszcze nie wykonywaliście instrumentu, to zachęcam Was do takiej zabawy.

„Muzyczne talerze”

Wykonanie z pomocą rodzica instrumentu muzycznego z wcześniej przygotowanych materiałów (rodzic krok po kroku instruuje dziecko w jaki sposób wykonać instrument).

Materiały : papierowe talerze zszyte wcześniej przez rodzica, pęczak, kasza lub drobny makaronu, zszywacze oraz dziurkacz. Samodzielne i twórcze udekorowanie instrumentu z wykorzystaniem dowolnego materiału plastycznego.

„Robimy instrumenty” – wykonanie gitary z pudełka po chusteczkach higienicznych. Dziecko ma pudełko po chusteczkach higienicznych, jedną plastikową rurkę, nożyczki i pięć gumek recepturek. Rodzic daje dziecku dwa paseczki taśmy dwustronnej i wskazuje, gdzie należy ją przykleić. Dziecko naklejają taśmę równolegle do krótszych boków pudełka – między krawędzią pudełka a dziurą. Dziecko przecina plastikową rurkę na pół tak, aby powstały dwie krótkie rurki, i naklejają je na pudełku, w miejscu dwustronnej taśmy klejącej. Następnie dziecko nakłada gumki recepturki tak, aby opierały się o rurki. Dzieci swobodnie grają na wykonanych przez siebie instrumentach.

• taśma dwustronna, taśma klejąca, pudełko po chusteczkach higienicznych, plastikowa rurka, nożyczki, 5 gumek recepturek

Świat muzyki jest bardzo obszerny i fascynujący, gdziekolwiek się znajdujecie: w domu, na ulicy, w parku, w lesie, na łące, muzykę słyszymy zewsząd, wystarczy, że się wsłuchamy.

Drogie „Biedronki”:

Mam nadzieję, że zabawa w takiej formie również sprawia Wam radość. Nadsyłacie do mnie zdjęcia pięknych prac wykonanych przez siebie w domu. Bardzo Wam za nie dziękuję.

Wszystkie zasługują na nagrody.

Pozdrawiam Was dzieci i rodziców!!!