główna zawartość strony

Witam dzieci i rodziców z grupy „Biedronki”

W tym tygodniu mówić będziemy o Świętach Wielkanocnych.

Poniedziałek

1. Proszę aby rodzic przeczytał opowiadanie pt. „Wielkanocny zajączek”. Następnie poprosił by dziecko opowiedziało na podstawie opowiadania i własnych doświadczeń, jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych „Wielkanocny zajączek” Piotr Wilczyński

W sobotę od samego rana przygotowywaliśmy „święconkę”. To taki pleciony koszyczek, w którym jest kawałek chlebka, kiełbaski i są jajka na twardo. Takie zwykłe, do jedzenia, i kolorowe, malowane. Właśnie siedzieliśmy z babcią w kuchni i obieraliśmy cebulę. – Babciu, a do czego nam te łupinki od cebuli? – spytałem. – Popatrz, Michałku – babcia włożyła do garnuszka całą garść cebulowych łupinek i nalała wody. – Teraz ugotujemy w tych łupinkach jajka na twardo. Kiedy woda będzie wrzeć, łupiny puszczą sok i zabarwią skorupki na brązowo. Po wystygnięciu takie jajka można ładnie ozdobić. – A jak, babciu, a jak? – byłem bardzo ciekaw. – Trochę cierpliwości – powiedziała babcia. Jajka się ugotowały. Jak wystygły, babcia wzięła jedno i taką grubą igłą do szycia zaczęła je wydrapywać. – Babciu, a ja tak nie umiem. –Ty możesz zrobić pisankę. Weź pędzelek i ładnie pomaluj jajko farbkami. – Dobrze, babciu. To ja namaluję wyścigówkę i żołnierza – postanowiłem. – Ja wiem, że lubisz malować żołnierzy , ale na pisance malujemy kwiaty, bazie, różne szlaczki – zygzaczki. Takie wzorki, które mówią o nowym życiu, o wiośnie i o radości.

– A co tu napisałaś, babciu? – Alleluja, to znaczy „chwalcie Boga”. Kiedy tylko nasza święconka była gotowa, wziąłem koszyczek i pobiegłem do Miśki, żeby się pochwalić. Misia też miała koszyczek i też był śliczny. A potem poszliśmy do kościoła. Był taki długi stół i stało na nim mnóstwo święconek. Ale nasze były najładniejsze. – A tu jest grób Pana Jezusa. – W kąciku była zbudowana z kartonu i szarego papieru jaskinia, a w środku ktoś leżał pod prześcieradłem. – To on umarł? – spytała Misia. – Tak, ale potem zmartwychwstał. – To dlaczego leży tutaj? – zupełnie nie mogłem zrozumieć. – Tu prawdziwego Pana Jezusa nie ma. To jest taki symboliczny grób. Żebyśmy wszyscy pamiętali. – Aha. Tak jak kartki przypominajki? – No, powiedzmy, że trochę tak. W niedzielę rano usłyszałem na schodach jakiś turkot. – Misiek, Miiisiek! Co ci przyniósł zajączek? – Michasia wpadła do mojego pokoju jak bomba. – Bo ja dostałam wózek dla lalki i ubranka – Miśka była uradowana. – A co ty dostałeś? – spytała. – Mój zajączek włożył mi do koszyczka robota, takiego na baterię. Co chodzi i mówi. – Zajączek chyba siedział w krzakach na podwórku i słyszał, jak kiedyś powiedziałem Bartkowi, że chciałbym takiego robota. Nagle Misia wstała. – Dzień dobry – to moja mamusia weszła do pokoju. – Dzień dobry, Michasiu. Wesołego Alleluja – odpowiedziała mama. – O! Jaki ładny wózek. To od zajączka? – mama uśmiechnęła się do Misi. – Tak, proszę pani. I jeszcze ubranka dla mojego bobaska. – Miśka wyciągnęła malutki sweterek i mięciutkie kapciuszki. – No, to się zaczęło. Dziewczyny zawsze gadają o ciuchach – westchnąłem. – Nie tylko, syneczku. O kosmetykach też – mamusia roześmiała się. – Ja dostałam od zajączka moje ulubione perfumy. Jaki mądry ten zajączek – mama pogłaskała po policzku tatę, który właśnie wszedł. – Oj tak, bardzo mądry i ma dobry gust. Ja od niego dostałem bardzo elegancki krawat – tata był jeszcze w piżamie, ale na szyi miał zawiązany nowy krawat i wyglądał bardzo śmiesznie. Tata mówi, że to dobrze, jak ktoś umie się z siebie śmiać. Kocham mojego tatę. – No, kochani, ale chyba już czas się ubrać i zasiąść do świątecznego śniadania? – powiedziała mama, wchodząc do łazienki. – To ja też już lecę, u mnie też będzie śniadanie – Miśka złapała wózek z ubrankami i już jej nie było. Na stole stały talerze i szklanki i półmiski, a także waza z zupą. Była wędlinka i jajka. Wszyscy złożyliśmy sobie życzenia. Uściskałem mamusię i powiedziałem jej, że bardzo ją kocham i życzyłem, żeby była zawsze uśmiechnięta. Dziadkowi i babci życzyłem stu lat, a tacie, żeby zawsze się mu się wszystko udawało. – Michałku, daj mi swój głęboki talerzyk, dam ci żurku z białą kiełbaską – mama zdjęła pokrywkę z wazy. – Nie lubię, nie chcę – skrzywiłem się i zakryłem rękami talerz. – Michałku, a czy ty kiedyś jadłeś żurek z białą kiełbaską? – mama popatrzyła na mnie. – Nie, ale nie lubię! Jak w przedszkolu był żurek, to też nie jadłem – upierałem się. Czułem, że się rozpłaczę. Nie chcę żurku i już.

– Michałku, zrobimy tak. Naleję ci tylko łyżkę, spróbujesz i jak ci nie będzie smakowało, to nie będę cię zmuszała. Dobrze? – spytała mama pojednawczo. – Dobrze, ale tylko łyżeczkę. Taką malutką – pokazałem paluszkami. Spróbowałem, i wiecie co? Żurek jest pyszny. I biała kiełbaska też. Ja nie chciałem jej jeść, bo się bałem, że będzie niedobra. A kiedy mama zapytała: – Kto ma ochotę na jajeczko faszerowane, to pierwszy powiedziałem: – Ja poproszę – i też było bardzo dobre. Mniam, mniam. Teraz już wiem, że nie można mówić, że się czegoś nie lubi, tylko najpierw trzeba spróbować. W koszyczku święconka, wszystko dziś smakuje.

Pan Jezus zmartwychwstał, każdy się raduje.

Rodzic zadaje dzieciom pytania do treści opowiadania. Wspólnie z dziećmi ustala, jak wyglądają przygotowania do Świąt Wielkanocnych: wykonuje się palmy, robi porządki, sieje rzeżuchę, piecze mazurki i baby, maluje jajka, święci pokarmy.

2. „Tulipany”- wykonywanie kwiatów z papieru kolorowego i plastikowych rurek. Dziecko otrzymuje zieloną plastikową rurkę. Z papieru kolorowego wycina liście i kwiat tulipana i za pomocą taśmy klejącej przykleja je do plastikowej rurki

3. Zapraszam do wysłuchania kilku piosenek związanych z przygotowaniami do Wielkanocy. Jeśli, któraś z piosenek szczególnie się dziecku spodoba, nauczcie się jej śpiewać

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ

Wtorek

1. Zajączek z plasteliny Potrzebna będzie: plastelina biała, czarna, różowa, niebieska. Sposób wykonania:

  • Z białej plasteliny uformuj jajko o wys. 3,5 cm, które będzie główką i jednocześnie tułowiem zajączka.
  • Z białej plasteliny ulep długie i płaskie uszy o dł. 2,5 cm i przymocuj je do główki.
  • Z różowej plasteliny uformuj wałeczek o dł. 1,5 cm i rozprowadź go na wewnętrznej stronie uszu.
  • Do główki dolep mały nosek z różowej plasteliny (śr. 0,5 cm) oraz małe oczka z czarnej plasteliny i uśmiech.
  • Na łapki górne uformuj 2 białe wałeczki o dł. 2 cm, natomiast na łapki dolne 2 owalne płaskie kształty o wym. 1,5 x 1 cm. Łapki doklej do tułowia.
  • Z niebieskiej plasteliny uformuj jajeczko o wys. 2 cm, do którego dolep malutkie plamki z białej plasteliny. Pisankę umieść w górnych łapkach zajączka.
Zadania na 06 - 10 kwietnia 2020

Środa

1. „Bajeczka wielkanocna” Agnieszka Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno. – Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. – Co to? Co to? – pytał Zajączek. – Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc? Wierzbę pytają. Rodzic zadaje dzieciom pytania: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło? Rodzic kolejno pokazuje przygotowane rekwizyty: gałązkę wierzby, kurczaka z wełny, czekoladowego zajączka, baranka z cukru. Rodzic mówi.: Z gałązek wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki, Baranki, to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. Rodzic pokazuje pusty koszyczek wielkanocny. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Jutro porozmawiamy o tym, co wkłada się do koszyczka. • gałązka wierzby z „kotkami”, kurczak z wełny, czekoladowy zajączek, baranek z cukru, koszyk wielkanocny.

Zadania na 06 - 10 kwietnia 2020

2. Pisklę i pisanki

Jeśli posiadacie drukarkę, wydrukujcie obrazek, zadaniem dziecka jest pokolorowanie lub wyklejenie. Pisankę może narysować dziecku rodzic lub dziecko samodzielnie rysuje.

Zadania na 06 - 10 kwietnia 2020

3. „Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych. Dzieci siedzą na dywanie na środku znajdują się wszystkie zgromadzone przez rodziców elementy związane ze Świętami Wielkanocnymi (te wykorzystywane przy opowiadaniu). Rodzic i dzieci układają zagadki, inni (np. rodzeństwo lub drugi rodzic) je odgadują i podnoszą ten rekwizyt, który jest rozwiązaniem zagadki. • gałązka wierzby z „kotkami”, kurczak z wełny, czekoladowy zajączek, baranek z cukru

– Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to… (bazie)

– Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak)

– Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to … (zające)

– Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek).

Czwartek

1. „Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci, rozmowy z rodzicami. oraz oglądanych ilustracji. Dzieci siedzą na podłodze rodzic mówi: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Rodzic wyjmuje kolejno z koszyka i pokazuje: malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia) – kraszanki (pomalowane na jeden kolor) i pisanki (ozdabiane różnymi wzorami i kolorami), chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność), sól (chroni przed zepsuciem i złem), chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność), kiełbasa (zapewnia zdrowie), wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku), baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa). Dzieci wypowiadają się na temat swoich koszyczków przygotowanych wcześniej. Po zajęciach na dywanie dzieci siadają przy stolikach i rysują lub kolorują wydrukowany koszyk wielkanocny z: pisankami i kraszankami, chlebem, solą, chrzanem, kiełbasą, wielkanocną babką, barankiem.

Zadania na 06 - 10 kwietnia 2020

2. „Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole? – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Danuty Gellner ”Wielkanoc” . Dzieci siedzą na podłodze. Na środku, na niskim podwyższeniu (pudle), leży obrus. Obok stoi pojemnik z elementami (lub ich ilustracjami), które mają się znaleźć na świątecznym stole: ozdoby (kurczęta, baranki, zajączki, kraszanki, pisanki, bazie), produkty ze święconki (jajka, kiełbasa, chleb, chrzan, sól), ciasta (mazurek, babka), potrawy (jajka, barszcz biały). Rodzic czyta wiersz.

„Wielkanoc”

Obudziły się pisanki

wielkanocnym rankiem

i wołają:

- Patrzcie! Tu na stole

same niespodzianki!

Bazie srebrno-białe

i baranek mały.

Ten baranek

ma talerzyk,

skubie z niego

owies świeży.

A baby pękate

w cukrowych fartuchach

śmieją się wesoło

od ucha do ucha!

Rodzic zadaje dzieciom pytania: Co na wielkanocnym stole zobaczyły pisanki? Dzieci kolejno odpowiadają na pytanie, odnajdują wymieniony element i stawiają/kładą go na stole (bazie, baranek, baby). Przypomnijcie sobie, jakie jeszcze rzeczy możemy postawić na stole? Dzieci wymieniają ich nazwy, odnajdują te rzeczy i ustawiają je na prowizorycznym stole. Rodzic opisuje te elementy, których dzieci nie wymieniły. Gdy je odgadną, stawiają je na stole. • pudełko, obrus, ozdoby (kurczęta, baranki, zajączki, kraszanki, pisanki, bazie), produkty ze święconki (jajka, kiełbasa, chleb, chrzan, sól), ciasta (mazurek, babka), potrawy (jajka, barszcz biały)

Oglądanie ilustracji związanych tematycznie ze świętami wielkanocnymi. Wypowiedzi dzieci nt. przedstawionych na nich zwyczajów: malowanie pisanek, przygotowanie wielkanocnego koszyka, święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmigus-dyngus.

3. Zabawa ruchowa :”Które dalej” – dziecko i rodzic siadają wzdłuż jednej linii, każde ma przed sobą jedno jajko ugotowane na twardo. Na znak rodzica mocno popychają jajko. Wygrywa ta osoba, której jajko poturlało się najdalej.

4. „Jestem pisanką” – dzieci zwijają się w kulkę i turlają się swobodnie po dywanie.

5. Przygotujcie wspólnie swoje pisanki, kraszanki, oklejanki. Bawcie się dobrze i smacznej święconki Wam życzę.

Piątek

1. Zabawa dydaktyczna „Co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku?”- dzieci wybierają spośród różnych przedmiotów te, które powinny być włożone do koszyczka. Następnie przeliczają te przedmioty, porównują których jest więcej, których mniej lub tyle samo.

2. Zabawa „Który z kolei?” – rodzic ustawia w rzędzie po 1 przedmiocie: pisankę, baranka, sól, babkę, kurczaka, chleb. Dzieci przeliczają te przedmioty liczebnikami porządkowymi i wskazują, który z kolei jest np. baranek, pisanka, itd.

3. Globalne odczytywanie wyrazów: palma, pisanki, baranek, babka, dzielenie wyrazów na sylaby.

4.Praca przy stoliku – uzupełnianie kart pracy . Dzieci otrzymują kartki na których narysowane są 3 pętle. Ich zadaniem jest narysować w każdej pętli tyle pisanek, ile wskazuje liczba kropek, jaka się przy nie znajduje.

5. Praca plastyczna

Kogutki

Zadania na 06 - 10 kwietnia 2020

Do wykonania potrzebne będą:

• pojemnik na jajka typu wytłaczanka

• plastelina

• rafia.

Z wytłaczanki do jajek wycinamy stożki. Następnie przy użyciu plasteliny doklejamy małe elementy (grzebień, dziób, itd.), aby przekształcić stożki w koguty. Przy użyciu rafii przygotowujemy grzędę, na której posadzimy wykonane postacie. Do grzędy możemy włożyć jajeczka (wykonane przez siebie pisanki lub - jak na zdjęciu - gotowe plastikowe) Koguty możemy przystroić piórkami.

Kochane dzieci, bawcie się dobrze podczas wykonywania zadań. Pomagajcie również rodzicom w przygotowaniach do Świąt Wielkanocnych np. porządkując swoje zabawki i przybory, segregując je, bądźcie serdeczni i cierpliwi dla rodziców i rodzeństwa.

Choć w tym roku nadchodzące święta spędzimy troszkę inaczej niż zwykle, życzę Wam aby były one kolorowe, pachnące, nastroje wiosenne i przepełnione optymizmem oraz nadzieją na przekór trudnościom. Życzę Wam i Waszym rodzinom zdrowia i mile spędzonego czasu, którego na co dzień zazwyczaj nam dorosłym brakuje.

Pozdrawiam

Ciocia Asia.