główna zawartość strony

WITAM KOCHANE KRASNOLUDKI I DROGICH RODZICÓW

W tym tygodniu zachęcam Was do zdobywania wiedzy dotyczącej naszej Ojczyzny – Polski. W miniony weekend mieliśmy święta majowe: 1 maja: Święto Pracy, 2 maja: Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, 3 maja: Święto Narodowe Trzeciego Maja – 229. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja.

04.05.2020 – „Polskie symbole narodowe”

1."Polak Mały!" film o polskich symbolach narodowych, zapraszam do oglądania:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA&feature=youtu.be

2.Rodzic czyta dziecku fragment treści wiersza ,,Polska'' M. Strzałkowskiej.

Polska leży w Europie.

Polska to jest kraj nad Wisłą.

Polska leży nad Bałtykiem.

I to wszystko?

Nie! Nie wszystko!

Polska naszą jest ojczyzną

– Tu żyjemy, tu mieszkamy.

Tu uczymy się, bawimy,

I marzymy, i kochamy.

Herb, czasami zwany godłem,

To jest wspólny znak rodaków.

Orzeł na czerwonej tarczy

To odwieczny herb Polaków.

Flaga jest symbolem państwa.

Tak wygląda polska flaga

– Biały kolor to szlachetność,

Czerwień – męstwo i odwaga.

Polskim Hymnem Narodowym

Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.

„Jeszcze Polska nie zginęła”

– Któż z Polaków nie zna tego?

Rozmowa w oparciu o wiersz. Utrwalenie symboli państwowych.

3. Do wykonania praca – „Symbole narodowe”- uzupełnianie liter.

4. Karta pracy z ćwiczenia nr 4 „Plac zabaw” „Symbole narodowe”

5. „Flaga Polski” – praca plastyczna, do wykonania przez dzieci z małą pomocą rodziców. Wycinamy prostokąty z białej i czerwonej kartki. Sklejamy je tak, by biały prostokąt był na górze, czerwony pod spodem. Przykładamy sklejone prostokąty do rolki i zaznaczamy ołówkiem dokąd sięgają. Następnie rozcinamy jeden bok rolki do zaznaczonego miejsca i wkładamy sklejone prostokąty. Flaga będzie stabilnie stała.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://pracaplastyczna.pl/index.php/symbole-narodowe/1509-stojaca-flaga

05.05.2020 „Wiedza o Polsce”

1. Posłuchajcie legendy o Warszawskiej Syrence:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.bajkowyzakatek.eu/2010/11/polski-legendy-warszawska-syrenka.html

2. Karta pracy do wykonania.

2.Rozwiązywanie zagadek:

 

- W górach mieszka wielki ptak. To jest Polski naszej znak. Zobaczysz go kiedyś może. To jest biały ..... (orzeł)

- Biel na niej jest i czerwień. Powiewa pięknie, gdy wiatr się zerwie….(flaga)

- Maleńkim strumieniem Z gór wytrysła, A płynie do morza Nasza rzeka......(Wisła).

4. Karta pracy „Syrenka Warszawska” rysuj po śladach oraz pokoloruj.

06.05.2020 „ Poznajemy krajobrazy Polski”

1.

Zadania na 4 - 8 maja 2020

Obejrzyjcie dokładnie zdjęcie przedstawiające mapę Polski. Spróbujcie powiedzieć jakimi kolorami zaznaczone są krainy geograficzne: góry, wyżyny, niziny, morze, a w jaki sposób zaznaczone są rzeki i miasta. Jeśli posiadacie w domu mapę Polski spróbujcie z rodzicami dokonać pomiaru długości dwóch głównych rzek Polski Wisły i odry. Pomiaru dokonajcie za pomocą sznurka. Na koniec porównajcie wyniki pomiaru.

2. Potem odszukajcie na mapie:

• rzekę Wisłę – jej początek i koniec,

• miasto Kraków.

„Płynie Wisła, płynie” – posłuchajcie piosenki. Po wysłuchaniu piosenki, układamy kroki taneczne do utworu. Utrwalamy słowa piosenki. Poniżej słowa i link:

Płynie Wisła, płynie

Po polskiej krainie, (bis)

A dopóki płynie

Polska nie zaginie.(bis)

Zobaczyła Kraków,

Wnet go pokochała,(bis)

A w dowód miłości

wstęgą opasała.(bis)

Chociaż się schowała

W Niepołomskie lasy,(bis)

I do morza wpada,

płynie jak przed czasy. (bis)

Nad moją kolebą

Matka się schylała, (bis)

I mówić pacierza

wcześnie nauczała. (bis)

„Ojcze nasz” i „Zdrowaś”

I „Skład Apostolski”, (bis)

Bym do samej śmierci

kochał naród polski. (bis)

Bo ten naród polski

Ma ten urok w sobie, (bis)

Kto go raz pokochał,

nie zapomni w grobie. (bis)

Abym gdy dorosnę

Wziął Polkę za żonę (bis)

Bo tylko Polakom

Laski przeznaczone. (bis)

Niech Francuz Francuzkę

Niemiec kocha Niemkę (bis)

Ja zaś wolę Polkę,

niźli cudzoziemkę. (bis)

I to wszystko razem

Od matki słyszałem (bis)

Czego nie zapomnę

jak nie zapomniałem. (bis)

Płynie Wisła płynie,

Po polskiej krainie (bis)

A dopóki płynie Polska nie zaginie.

Proszę zapytać dziecka jakie miasto Polski zostało wymienione w piosence (Kraków).

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=qQWL5wtnpyo

3. „Gdzie mieszka moja rodzina?” – rodzic kieruje rozmowę do dziecka

– „Przypomnij mi proszę, nazwę miejscowości, w której znajduje się nasze przedszkole. Czy to jest miasto, czy wieś? Czy wiesz, gdzie mieszkają Twoi dziadkowie? Czy mieszka ktoś z naszej rodziny w górach? Nad morzem? Jeśli tak, to jak nazywają się te miejscowości? A w jakiej miejscowości mieszkają twoi kuzyni, wymień ich imiona i miejscowości w jakich mieszkają.

4. Karta pracy z ćwiczenia nr 4 „Plac zabaw” „Mapa Polski”

5. „Dokończ zdania”.

Rodzic czyta, dziecko trafnie dokańcza zdanie:

Tatry to …

Wisła to …

Bałtyk to …

Polska to miasta i wsie.

Polska jest …

Stolica Polski to …

07.05.2020 „Szlakiem naszego kraju”

1. Zagadki o Polsce:

- Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie. Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie. (godło)

- Rymuje się ze słowem „siodło”, Jednym z symboli Polski jest... (godło)

- Herbem tego miasta, jest piękna syrenka która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach. Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano, I stolicą państwa polskiego mianowano. Przez nie rzeka Wisła przepływa, Zatem jak stolica Polski się nazywa? (Warszawa)

- Ta szeroka rzeka płynie, po polskiej krainie. Niczym błękitny, ostry nóż, przecina Polskę wzdłuż. Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. (Wisła)

- Szafirowym blaskiem, woda z niej błysła. Najdłuższą Polski rzeką, jest ona… (Wisła)

- Zwie się Mazurek Dąbrowskiego, Choć Wybicki jest autorem. Pieśnią jest państwa polskiego Polski trzecim jest symbolem. (hymn).

2. Wprowadzenie litery J j na podstawie słowa ”jama”. (spółgłoska)

3. Do wykonania karta pracy.

4. Utrwalanie litery J w treści czytanki, dzielimy na sylaby oraz głoski wyrazy: Jama, jajko, jadalnia, Janina.

5. Zachęcam o wykonania pracy „Godło Polski” z płatków kosmetycznych oraz kolorowego papieru lub biały papier pomalować farbami lub kredkami.

08.05.2020 „Unia Europejska”

1. Tak jak Polska ma swój hymn narodowy jest nim „Mazurek Dąbrowskiego”, tak też kraje członkowskie Unii Europejskiej maja swój wspólny hymn. W każdym kraju ma on jednak swój tekst, napisany w języku tego kraju. Posłuchajmy hymnu Unii Europejskiej:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=uNy4CSPx4D8

2. Czy Unia Europejska to…?” zabawa językowo-ruchowa.

Dziecko stoi ma wyznaczona linię np.patyk, szczotka do zamiatania. Rodzic mówi zdanie, a dziecko określa czy to zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Jeśli prawdziwe dziecko skacze obunóż-do przodu jeśli fałszywe-do tyłu. Rodzic wspólnie z dzieckiem ocenia czy odpowiedź jest poprawna. Po każdym zdaniu dziecko wraca do pozycji wyjściowej czyli obok np. szczotki do zamiatania. Proponowane zdania: „ Unia Europejska to wspólnota wielu państw europejskich? Polska jest członkiem Unii Europejskiej? Polska nie jest członkiem Unii Europejskiej? Unia Europejska ma własna flagę? Flaga Unii Europejskiej jest czerwona znajduje się na niej 15 gwiazdek? Niektóre kraje Unii Europejskiej posługują się pieniędzmi – euro? Waluta obowiązująca w Polsce to euro? Flaga Unijna jest niebieska i znajduje się na niej 15 gwiazdek? Waluta obowiązująca w Polsce to złoty, czasem mówimy,że płacimy w złotówkach? Hymn Unii Europejskiej jest taki sam jak hymn Polski Mazurek Dąbrowskiego?

3. Karty pracy - Unia Europejska

4. Proszę o wykonanie Flagi Unii Europejskiej na kartce papieru wielkości A4 np.farbami, kredkami, mazakami.

5. Dla chętnych zadania matematyczne:

a) Klocki i zabawki – porównywanie liczebności zbiorów. Rodzic kładzie na jednym ręczniku 10 zabawek, a na drugim 10 klocków i zadaje dziecku pytania:

- Czego jest więcej – klocków czy zabawek? (Dziecko bez liczenia sugeruje odpowiedź).

- Jak to sprawdzić? (Np. połączyć zabawki z klockami w pary). Dziecko stwierdza, że zabawek i klocków jest tyle samo.

Rodzic chowa jedną zabawkę i pyta:

- Czego jest więcej? O ile więcej?

- Czego jest mniej? O ile mniej?

- Ile jest zabawek

- Ile jest klocków?

b) Oblicz i zagraj – ćwiczenia na dodawanie i odejmowanie.

Rodzic daje dziecku woreczek foliowy i prosi o włożenie 10 klocków. Potem dziecko układa przed sobą klocki ilustrujące podane przez rodzica zadania, np.:

- Masz pięć klocków, tata dał Ci jeszcze pięć. Ile masz teraz klocków?

- Miałeś dziesięć klocków. Brat zabrał Ci sześć. Ile klocków Ci zostało?

Potem dziecko potrząsa woreczkiem z klockami, wsłuchując się w ich brzmienie.

Życzę powodzenia w wykonywaniu ćwiczeń.

Pozdrawiam i ściskam mocno wszystkie dzieci z grupy Krasnoludków.