główna zawartość strony

Zaczynamy dzisiaj nową tematykę dotyczącą RODZINY i związanych z nią osób czyli: MAMA, TATA, DZIECI, BABCIA, DZIADEK ,WUJEK, CIOCIA, RODZEŃSTWO…i można by tak wymieniać bardzo długo…Na samym początku zaczniemy od jednej z ważniejszych osób w rodzinie czyli MAMY.

25.05.2020 Moja Mama

1. Na samym początku zaczniemy od jednej z ważniejszych osób w rodzinie czyli MAMY. Teraz możecie zaprosić mamusię do wspólnej zabawy ruchowej:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g

Prawdą jest, że taniec z mamą zawsze należy do udanych i wprowadza dzieci i mamy w dobry nastrój!

2. „Jaka jest moja mama?- poproszę aby Rodzic zadał dziecku pytanie: jakie są ich mamusie/ opis może dotyczyć wyglądu, charakteru, zawodu jaki mama wykonuje oraz zajęć domowych które z kolei wykonuje w domu.

3. „Co lubię robić z moja mamusią”- zabawa pantomimiczna – dziecko stoi przed mamą i za pomocą ruchów i gestów pokazuje co najbardziej lubi robić ze swoją mamą. Mama musi odgadnąć co dziecko przedstawiło za pomocą ruchu i gestu. Czynności i zajęć może być naprawdę wiele.

4. Wspólne gotowanie i pieczenie Oraz wiele innych aktywności jak zabawy na świeżym powietrzu, budowanie z klocków, czy układanie puzzli, rysowanie , malowanie, oraz porządki domowe.

5. Kolejna zabawa to : „Kolory mojej mamy”- trzeba przygotować kolorowe kredki. Mama mówi: Podnieś do góry kolor (kredkę) który - najbardziej lubię – i dziecko podnosi do góry według niego ulubiony kolor swojej mamy.

• podnieś kolor który przypomina kolor mojej sukienki

• który pasuje do moich oczu

• który nie pasuje do mnie

• którego bardzo nie lubię

Na koniec mama prosi o uzasadnienie wyborów dziecka.

5. Zabawa ruchowa – „Zbieramy kwiatki dla mamy” – dziecko może wyciąć samodzielnie lub z pomocą mamy różnokolorowe kwiatki (szablon poniżej ) z kolorowych kartek. Następnie rozrzuca kwiatki na podłodze. Mama włącza wesołą melodię prosi dziecko by ostrożnie biegało pomiędzy kwiatami. Gdy muzyka ucichnie dziecko ma zebrać tyle kwiatów ile razy mama klaśnie w dłonie.

Zadania na 25 - 29 maja 2020

6. Piosenka do nauki, poniżej link do piosenki oraz słowa. Postarajcie się nauczyć i zaśpiewajcie mamie w dniu mamy.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?time_continue=14&v=A_gixhymV1E&fature=emb_title

„Mama w kuchni”

1zw. Mama krząta się w kuchni od rana

myśli wciąć o niebieskich migdałach

gdy pytamy co ugotowała

dziś pieczeń dla was mam z hipopotama

Ref. Nasza mama, mama zadumana

Mama zadumana cały dzień

Błądzi myślami daleko

Codziennie przypala mleko

Na łące zbiera kwiaty i sól sypie do herbaty

2zw.Nasza mama niezwykła kucharka

krokodyla wrzuciła do garnka

krasnoludek wpadł jej do sałaty

a w piecu piecze się zegarek taty

Ref. Nasza mama, mama zadumana…

3zw. krokodyl co uciekł z podwórka

w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka

choć zegarek czuje się fatalnie

to obiad był dziś bardzo punktualnie

Ref. Nasza mama, mama zadumana…

7. Proszę aby dziecko narysowało na kartce A4 piękne kwiaty w wazonie dla mamy i ozdobiło dowolna techniką, plasteliną, kuleczkami z bibuły lub kolorowym papierem. Chętnie Wasze prace obejrzę gdy mi je prześlecie.

8. Proszę uzupełnić karty pracy:

KP4. 24a – meblowanie i dekorowanie pokoju zgodnie z instrukcją, czytanie prostych wyrazów.

KP4.24b – czytanie tekstu z poznanych liter, pisanie wyrażeń po śladzie, rysowanie mamy i tego, co lubi mama.

26.05.2020 „Mój Tata”

1. “Mój tato” – rozmowa rodzica z dziećmi na temat taty, inspirowana treścią wiersza. Na początek zastanówcie się kto opowiada ten wiersz – dziewczynka czy chłopiec.

„Mój tato” Bożena Forma

Chodzimy z tatą na długie spacery,

mamy wspaniałe dwa górskie rowery.

Po parku na nich często jeździmy

i nigdy razem się nie nudzimy.

Gdy mroźna zima nagle przybywa

i ciepłym szalem wszystko okrywa,

bierzemy narty i śnieżne szlaki

wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.

Często chodzimy razem do kina,

lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.

Takiego mieć tatę to wielkie szczęście

– życzeń mu składam dziś jak najwięcej.

Teraz proszę odpowiedzcie na poniższe pytania:

• Jak mają na imię wasi tatusiowie?

• Czy macie ich zdjęcia?

• Jak wyglądają wasi ojcowie?

• Jacy są? Co robicie wspólnie z nimi?

• Kim są z zawodu Wasi tatusiowie?

• Jakie mają hobby?

2. „Portret mojego taty” – propozycja wykonania pracy plastycznej, portret możecie namalować farbami lub kredkami; jak kto woli, postarajcie się, aby cała kartka była zapełniona i koniecznie ułóżcie ją w pozycji pionowej, możecie również wykonać ozdobną ramkę. Również chętnie zobaczę Wasze prace, czekam z niecierpliwością…

3. „Rozwiązywanie zadań z treścią”

a) Przyjadą do nas goście. Nas jest 4, a ich 3. Na ile osób trzeba nakryć stół do obiadu? Ile potrzebujesz talerzy, widelców, łyżek i noży?

b) Ola dostała 2 czekolady mleczne i 3 czekolady z orzechami. Ile czekolad dostała Ola?

c) Tata i Tomek pojechali do lasu na grzyby. Tata znalazł 5 grzybów, Tomek 2 grzyby. Ile grzybów znaleźli?

d) Marta kupiła 1 kapustę i 6 ogórków. Ile warzyw kupiła Marta?

4. Uzupełnianie kart pracy:

KP4.25a – odnajdywanie różnic między ilustracjami, przeliczanie pieniędzy, tworzenie zbiorów.

KP4.25b-czytanie zdań opisujących tatę, pisanie po śladzie, rysowanie zgodnie z instrukcją.

5.Zadanie matematyczne- rozwijanie umiejętności dodawania (plik do pobrania).

27.05.2020 „Brat i siostra”

1.Wspólna zabawa z rodzeństwem, propozycje zabaw:

• „Przeciąganie się na kocu”

Bardzo fajną zabawą jest ciąganie się z bratem lub siostrą na kocu. Zasady są proste. Jedna osoba siada na kocu, a druga łapie za rogi i ciągnie po podłodze. Potem następuje zamiana ról. A na koniec zabawy mama wrzuca koc do prania.

• „Zabawy symetryczne”

Wiecie na czym polegają zabawy symetryczne? Dzielisz kartkę na pół. Po jednej stronie pierwsza osoba rysuje coś, co ta druga ma odwzorować na drugiej części kartki. Możesz również oddzielić sznurkiem podłogę lub stół, a zamiast rysowania mogą to być przedmioty, który należy poukładać w ten sam sposób.

• „Zabawa w chowanego”

Klasyka, która nigdy nie wychodzi z mody i jest świetną zabawą niezależnie od wieku. Ty chowasz, a ja szukam, a potem odwrotnie!

• „Poszukiwanie skarbów”

A jeśli nie chcą szukać siebie nawzajem, mogą szukać ukrytych przedmiotów. Poszukiwanie kilku pluszaków ukrytych przez starsze lub młodsze rodzeństwo w pokoju to prawdziwa misja! Zabawę można urozmaicić dodając do tego mapę ukrytych skarbów, albo poprzez mówienie „ciepło-zimno”.

• „Zabawa w sklep lub restaurację”

Pieniądze z gry Monopol lub można kupić takie pieniążki w sklepach z zabawkami albo te narysowane i powycinane z papieru, kilka maskotek, samochodzików i zabawa w sklep gotowa. „Co mogę Panu podać?” – słychać w pokoju. Innym razem chłopcy okupują kuchnię, prowadząc restaurację, jedyną w swoim rodzaju, bo podającą kanapki z nutellą i wyliczone rodzynki na deser.

2. Piosenka „Zabiorę brata na koniec świata” – dzieci mogą nauczyć się choćby samego refrenu na pamięć. Rodzic prosi, by opowiedziały, dokąd chciałyby zabrać swoje rodzeństwo(prawdziwe lub wymyślone), co by tam robiły.

1 zw.Ten mały to mój starszy brat

On zawsze bardzo mało jadł

Marudzi już od rana

Bo nie chce jeść śniadania

Więc martwi się rodzina

Że ma „niejadka” syna

Przepadam wprost za bratem

I straszę czasem tatę

Ref. Zabiorę brata na koniec świata

Znajdziemy wyspę jak Robinson

Zabiorę brata na koniec świata

Tam zbudujemy wspólny dom

2 zw.W szałasie będzie można spać

I pomarańcze z drzewa rwać

Codziennie jeść banany

U stóp wspaniałej liany

a mleko pić z kokosa

co rośnie koło nosa

Nie będzie nikt narzekał

że nie pijemy mleka

Ref. Zabiorę brata na koniec świata…

3 zw.Wakacje będą cały rok

Gorąca plaża już o krok

Powietrze, słońce, woda

Beztroska i wygoda

A jeśli za rodziną

Na wyspie zatęsknimy

Wyślemy list w butelce

Do siebie zaprosimy

Ref. Zabiorę brata na koniec świata…

3. Zapraszam do wykonania pracy. Będzie to maskotka dla brata lub siostry.

Jeśli ktoś nie ma rodzeństwa to dla babci, dziadka, cioci, kuzynki. Potrzebne będą: skarpetki, włóczki, kolorowe guziki, kolorowy papier, klej, wstążeczki , wata lub materiał do wypełnienia skarpetki. Wypełniamy skarpetkę watą lub innym materiałem. Z włóczki można zrobić czuprynkę maskotce i przyklejamy do skarpetki. Włosy można związać wstążeczka. Następnie przyklejamy oczy z guzików. Z kolorowego papieru lub materiału wycinamy buźkę i przyklejamy. Maskotka nie musi być osobą, może być też zwierzątkiem . Tak wykonane maskotki można wykorzystać jako pacynki w przedstawieniu, teatrzyku.

Zadania na 25 - 29 maja 2020

4. Uzupełnianie kart pracy:

KP.26a – odszukiwanie osób na fotografii na podstawie przeczytanych zdań lub tekstu przeczytanego przez R.: Ciocia Julki stoi z lewej strony mamy Julki. Siostra Julki jest ubrana na zielono. Babcia Julki stoi z lewej strony cioci. Doskonalenie umiejętności postępowania według instrukcji.

KP.26b- rozpoznawanie emocji, wymyślanie rozwiązań konfliktów pomiędzy rodzeństwem, kontynuowanie rytmów.

28.05.2020 „Z rodziną najlepiej”

1. Gimastyka dla każdego smyka od samego rana. Zapraszam do ćwiczeń.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?time_continue=26&v=FZ3pj_ZkldQ&feature=emb_title

2. Drogie dzieci była rozmowa już o mamie, tacie o rodzeństwie, więc przyszła pora na małe podsumowanie. Będziemy mowa o rodzinie. Babcia/ dziadek, ciocia/wujek, kuzynka/kuzyn – to też rodzina tylko trochę dalsza, a czy Wiecie kto kim jest, sami zaraz spróbujcie odgadnąć.

Zadania na 25 - 29 maja 2020

Na powyższym zdjęciu widnieje pewna rodzina, proszę aby rodzic zadał pytania dziecku: • Czy umiecie podać członków tej rodziny?

• Czym różnią się członkowie ( wiekiem, płcią, wyglądem)?

• Kim jest dla Was mama taty i mama mamy?

• Kim jest dla Was tata mamy i tata taty?

• Kim Wy jesteście dla nich?

• Czy znacie imiona wszystkich?

• Kim jest dla Was siostra mamy?

• Kim dla Was są dzieci siostry mamy?

• Policzcie członków waszej najbliższej rodzinki.

3. Naukę krótkiego wierszyka o rodzinie, wraz z zabawą naszymi paluszkami:

Ten pierwszy to Dziadziuś, (kciuk)

tuż obok Babunia. (wskazujący)

Największy to Tatuś, (środkowy)

a przy nim mamusia. (serdeczny)

A to ja dziecina mała, (mały)

i to jest rodzinka, moja ręka cała.

4. Zabawa ruchowa – „Podskocz jak usłyszysz głoskę.”

Rodzic wypowiada różne wyrazy, a dziecko ma podskoczyć jak usłyszy wyraz rozpoczynający się na głoskę np. m, oczywiście następuje zmiana głosek i zamian ról.

5. Karta pracy - napisy do czytania i kartoniki do oznaczania samogłosek i spółgłosek (plik do pobrania)

6. Uzupełnianie kart pracy:

KP4.27a – czytanie zdań. Kolorowanie ramek prawidłowych podpisów ilustracji- rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania prostych wyrazów.

KP4.27b – rysowanie po śladzie, wyklejanie obrazka kawałeczkami kolorowego papieru – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, doskonalenie sprawności małej motoryki.

29.05.2020 „Piknik rodzinny”

1. Ćwiczenia na leśnej polanie z mamą lub tatą

Wybierzcie się w podróż z mamą lub tatą: rowerami – dziecko i rodzic leży na dywanie na plecach i naśladują pedałowanie, – pociągiem – dziecko i rodzic ustawiają się w rzędzie, trzymając za ramiona osobę przed sobą i biegają po pokoju, – kajakami – dzieci i rodzice siadają jedno za drugim z ugiętymi nogami i wykonują ramionami ruch wiosłowania, – samolotem – dzieci i rodzice rozkładają wyprostowane ręce w bok i biegają po pokoju, – balonem – dzieci i rodzice ustawiają się w kole, podają sobie ręce, stają na palcach i przykucają.

2.Rozwiązywanie zagadek o rodzinie:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttp://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+cz%C5%82onkach+rodziny

2. „Przygody na pikniku” – zabawa matematyczna.

R.daje dziecku np. nakretki po napojach(jako liczmany), układamy zadania na temat rzeczy które możemy zabrać na piknik: jabłko, gruszkę, kubek, papierowe talerzyki, np. Na piknik zabrałam 3 jabłka. Moja koleżanka przyniosła jeszcze 2 jabłka. Ile mamy razem jabłek? Dzieci układają liczmany, dodają i odejmują w zakresie 10.

3. Wspólnie z rodzicami możecie zrobić smakowity deser: poproś rodzica o zalanie gorącą wodą ulubionej galaretki, gdy ostygnie, to na dno miseczki wrzuć owoce, które lubicie i wlejcie przestygniętą galaretkę, na wierzch stęgniętej galaretki koniecznie bita śmietana. Uczta gotowa!

4. Na koniec zróbcie piękną pracę dla swoich rodziców. Koniecznie napiszcie sami pod pracą „Kocham Was i swoje imię.”

Zadania na 25 - 29 maja 2020

Miło spędzonego czasu z rodzicami z okazji ich święta. Pozdrawiam ciocia Justyna.