główna zawartość strony

Witam Drogie dzieci z grupy KRASNOLUDKÓW. W tym tygodniu podczas pracy zdalnej będziemy opracowywać temat o pięknej porze roku jakim jest lato.

15.06.2020 poniedziałek „Kolory lata”

1.„Poranny trening śpiewu ptaków” – ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Dzieci wraz z R. wcielają się w rolę ptaków, które ćwiczą głos przed porannym śpiewem. R. za pomocą określonych gestów pokazuje dzieciom, jakie mają wydobywać dźwięki:

– wysoko uniesiona ręka – dzieci wysoko piszczą: Pipipi…;

– zataczanie koła palcem wskazującym – dzieci naśladują odgłos: Trr… na różnych wysokościach;

– rytmiczne poruszanie palcem wskazującym – dzieci rytmicznie wypowiadają: Czyczyczy…;

– falisty ruch ręką – dzieci mówią: Fi jufi jufi ju… na różnych wysokościach.

2.Po łące biega lato – słuchanie piosenki i rozmowa na temat jej treści.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=QHR9URbvf_E

„Po łące biega lato”

1zw.Po łące biega lato,

Uwija się jak bąk.

"Dzień dobry"-mówi kwiatom

 i pieści każdy pąk.

 

Ref. Kto chce się z latem spotkać,

Niech idzie z nami tam.

Rumianek i stokrotka

Pokażą drogę nam.

 

2zw.Pomaga lato pszczołom,

Na kwiatach też się zna.

Uśmiecha się wesoło

I w berka z wiatrem gra!

 

Ref. Kto chce się z latem spotkać,

Niech idzie z nami tam.

Rumianek i stokrotka

Pokażą drogę nam.

 

3zw.Gdy lato jest zmęczone,

W szałasie sobie śpi.

I we śnie gra w zielone,

Bo łąka mu się śni.

 

Ref. Kto chce się z latem spotkać,

 Niech idzie z nami tam.

Rumianek i stokrotka

Pokażą drogę nam.

 

Po wysłuchaniu piosenki Rodzic zaprasza dzieci do rozmowy: Jaką mamy porę roku? J

akie zmiany zauważyliście w przyrodzie?

Czy wiecie, jakie zmiany zachodzą latem w parku, lesie i na polu?

3. Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

 Potrzebne 10 klocków. W zależności od zadania dziecko odejmuje lub dodaje klocki i podaje wynik.

– Zadanie 1. Na hali, na hali, juhas 10 owiec pasie. Dwie w góry mu uciekły. Ile masz teraz owiec juhasie?

– Zadanie 2. Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody. Ale cztery starsze owce uciekły z zagrody. Policz teraz szybko mi ile owiec w zagrodzie śpi?

– Zadanie 3. Na hali, na hali, raz się tak zdarzyło, że do 7 starszych owiec, 3 młode przybyły. Powiedz teraz mi ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?

– Zadanie 4. Na łące pod górą, juhas owce pasie, cztery czarne owce i pięć białych hasa. Ile wszystkich owiec jest w stadzie juhasa?

.Aktywność matematyczno – ruchowa:

4. „Policz ile”.

Przyjrzyjcie się uważnie planszy poniżej a potem policzcie :
Policz, ile jest na obrazku ślimaków? – klaśnij tyle razy

Policz, ile jest mrówek ? – zrób tyle przysiadów
Policz, ile skacze żabek ? – podskocz tak jak żabka tyle razy ile jest żabek
Policz, ile jest biedronek? – zrób tyle razy pajacyka
Policz, ile jest motyli? – tupnij tyle razy noga
Policz, ile jest bocianów ? – stań na jednej nodze i klaśnij tyle razy ile jest bocianów

Za każdym razem, wskazuj palcem na obrazku właściwe elementy i głośno licz z rodzicem.

Zadania na 15 - 19 czerwca 2020

5. Uzupełnić: KP4.39a – poznanie znaczenia niektórych przysłów i związków frazeologicznych. R. odczytuje zdania: a). Mieć dwie lewe ręce; b). Mieć muchy w nosie;

c) Siedzieć jak na szpilkach; d)Spać jak kamień. Dzieci wpisują obok obrazków numery właściwych zdań. Następnie dzieci odczytują zdania z poznanych liter, wpisują numer obrazka, który ilustruje dane zdanie. Na koniec ilustrują przysłowie „Myśleć o niebieskich migdałach.

09.06.2020 wtorek „Burza”

 1.Burza – zagadka.

Marcina Przewoźniak

 

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną… (burzę).

Po przeczytaniu zagadki R. prosi dzieci, aby nazwały dźwięki, które w niej opisano. Następnie prowadzi rozmowę: Jak należy się zachować w czasie burzy? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub dzielą się swoją wiedzą. Następnie R. podsumowuje zdobyte informacje.

Podczas burzy:

– należy unikać wysokich obiektów;

– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;

– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;

– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.

2.„Kapie, pada, leje” – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi. Kojarzenie dźwięków:

– uderzenia palcami w stolik – kapie, kropi,

– przesuwanie palcami po stoliku – siąpi, mży,

– uderzanie kredką w stolik– pada,

– mocne uderzanie kredką w stolik – leje.

Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:

– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,

– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,

– ulewa – tupanie nogami

3.„Uwaga, burza!” – zabawa ruchowa.. Dzieci poruszają się po pokoju do dźwięków deszczu – szeleszczącej folii spożywczej. Na dźwięk bębenka i hasło: Burza! dzieci kucają.

4.„Skąd się bierze burza?” – eksperyment. R. proponuje dzieciom przeprowadzenie doświadczenia, do którego będą potrzebne: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny. R. przygotowuje instrukcję obrazkowo-wyrazową, na podstawie której dzieci wykonują eksperyment. R. prosi dziecko o zapisanie lub narysowanie wyniku eksperymentu.
Instrukcja obrazkowa:
1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko, 2. Nadmuchujemy balonik, 3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku, 4. Zbliżamy palec do brzegu blachy. Po zakończeniu eksperymentu i zapisaniu wniosków R. pyta dziecko: Co zauważyliście? (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy). R. wspólnie z dzieckiem sprawdza notatki dotyczące eksperymentu i wyjaśnia zaobserwowaną sytuację i zjawisko fizyczne, które nastąpiło.

5.„Burza” – utrwalenie poznanych wiadomości o burzy. R. pyta dzieci:

– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)

– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)

– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)

– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)

6.Praca z KP4.39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków.

7.Praca plastyczna – proszę wykonać pogodę burzową na kartce białej A4. Proszę aby dzieci użyły odpowiednich kolorów. Poniżej podaję przykład jak można wykonać.

Zadania na 15 - 19 czerwca 2020

10.06.2020 środa „Tęcza po deszczu”

1.„Barwy tęczy” – zabawa ruchowa doskonaląca płynność ruchów w przestrzeni. Dzieci do piosenki Tęcza cza, cza, cza wykonują improwizacje ruchowe z użyciem kolorowych wstążek.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

2.Zabawy badawcze – R. zaprasza dzieci do zrobienia tęczy.

  • „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opie­rało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.
  • „Jak sprowadzić tęczę?” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
  • Rodzic pyta dziecko: Jak myślicie skąd się wzięła tęcza? Dzieci próbują wnioskować, po czym R. wyjaśnia, że tęcza powstaje na skutek załamania odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują. • lusterka, miseczki z wodą, latarki, kartki A4, szklanki z wodą

3.„Tęcza” – praca plastyczna. Proszę postępować zgodnie ze wskazówkami w załączniku (plik do pobrania).

4.Praca z KP4.40a – rysowanie wyniku przeprowadzonego eksperymentu.

Praca z KP4.40b – kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem.

11.06.2020 czwartek „Letnia pogoda”

1.Pogoda – wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.

Pogoda Bożena Forma

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.

– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spo­gląda w okno.

– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.

– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.

– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.

– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.

Adaś wpatruje się w mapę pogody.

– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.

Zegar wybija ósmą godzinę.

– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.

– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.

Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, cho­ciaż trochę zmęczone.

Po przeczytaniu opowiadania R. zadaje dziecku pytania: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chłopiec był zmartwiony? Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wy­cieczce?

2.„Zjawiska atmosferyczne” – R. rozmawia z dziećmi o zjawiskach atmosferycznych charaktery­stycznych dla poszczególnych pór roku. Pyta: Czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas? Prezentuje dzieciom piktogramy zjawisk kojarzących się z latem: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa. Dzieci dopasowują nazwy do poszczególnych ilustracji.

3.Praca z KP4.41a – łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter, tworze­nie z nich wyrazów. Praca z KP4.41b – uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygo­dnia.

4.„Letni krajobraz” - malowanie farbami akwarelowymi lub plakatowymi letniego pejzażu . Dzieci zamykają oczy i przy nagraniu Lato A. Vivaldiego wyobrażają sobie krajobraz, jaki chciałyby namalować

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE  R. zachęca dzieci do tworzenia nowych barw przez mieszanie ko­lorów, tak jak robią to malarze.

12.06.2020  Piątek „Kalendarz pogody”

1.Rodzic sprawdzi teraz wiedzę dzieci o dniach tygodnia:

mam dziś do Was ważne pytanie: czy dni tygodnia pamiętacie?

Jeśli tak, to teraz je wymieniamy: raz głośno, raz cicho. Kto pamięta jaki dzień tygodnia był wczoraj? Jaki jest dzisiaj? Jaki będzie jutro? Kto z Was pamięta jak była wczoraj pogoda? Jaka jest dzisiaj? Wymieniamy teraz wszystkie miesiące oraz pory roku.

2. „Kalendarz pogody”.  Dzieci maja za zadanie każdego dnia obserwować pogodę jak jest rano, w południe oraz wieczorem. Proszę wyciąć obrazki określające dane zjawisko atmosferyczne, pokolorować lub według tych wzorów, dziecko może samo narysować oraz pokolorować i przykleić (plik do pobrania).

3. Proszę pokolorować motyla kredkami lub farbami (plik do pobrania).

4. Uzupełniamy karty pracy: KP4.42a – odszukanie wśród liter ukrytych wyrazów i dopasowanie ich do obrazka.

KP4.42b – nazywanie przedmiotów, pisanie pierwszej i ostatniej litery nazwy obrazka.

 

Pozdrawiam dzieci. Przyjemnej pracy oraz zabawy. Bardzo proszę o podzielenie się swoimi pracami ze mną, chętnie je zobaczę i pochwalę jeśli tylko mi je prześlecie. Ciocia Justyna.