główna zawartość strony

W tym tygodniu będziemy na zajęciach mówić o zwierzętach żyjących na całym świecie, w ogrodach zoologicznych, w Polsce. W naszym kraju są zwierzęta hodowane przez człowieka oraz dziko żyjące np. w lasach, na łąkach, przy zbiornikach wodnych.

08.06.2020 „Zwierzęta z całego świata”

1. „Tam w Afryce” – zabawa z pokazywaniem:

Tam w Afryce rzeka Nil, (dzieci wskazują palcem jakiś obiekt przed nimi)

w niej krokodyl mały żył. (robią z dłoni paszczę krokodyla)

Z tatą krokodylem (kłapią „zębami” zrobionymi z dłoni)

pływał sobie Nilem, (naśladują dłonią ruch płynącej ryby)

I śpiewał tak: (podskakują) Tam w Afryce…

2. Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt, podział nazw wymienionych zwierząt na sylaby; przeliczanie sylab: Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=xlXEn3l6vYM

3. Jakie to zwierzę?” – zabawa dzieci kończą porównania podawane przez R. odpowiednią nazwą zwierzęcia:

Groźny jak… (lew)

Głodny jak… (wilk)

Uparty jak… (osioł)

Mądry jak… (sowa)

Łagodny jak… (baranek)

Przebiegły jak… (lis)

W wodzie czuję się jak… (ryba)

Pracowity jak… (mrówka)

Powolny jak… (żółw)

Dumny jak… (paw)

Łazi po płotach jak… (kot).

4.„Wąż” – zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych. Dzieci naśladują węże – ruchem (pełzają) i dźwiękiem (syczą).

5.„Polowanie na tygrysa” – zabawa matematyczna. R. wybiera liczbę od 0-10, która będzie tygrysem. Dziecko pyta np.: Czy tygrysem jest liczba 10? R. może odpowiadać tylko „mniej” lub „więcej”. W ten sposób „myśliwy” odgaduje, która liczba jest tygrysem. 6.„Zwierzęta afrykańskie” – praca plastyczna dowolną techniką (malowanie, rysowanie, wydzieranka). Dziecko wybiera jedno zwierzę i odwzorowuje je.

7. Uzupełnianie karty pracy KP4.34a – przeliczanie zwierząt, zapisywanie znaku odejmowania. KP4.34b - wykluczanie ze zbioru, odszukiwanie zwierzęcia. Które nie pasuje do pozostałych. Rysowanie zwierzęcia zgodnie z instrukcją.

09.06.2020 „Z wizytą w zoo”

1.„W zoo” – wysłuchanie wiersza Janusza Minkiewicza.

By kolibry przez wronę

Nie zostały zjedzone,

By przypadkiem też wrony

Nie zjadł lis wygłodzony,

Żeby lisa zaś przy tym

Nie zjadł wilk z apetytem,

By pantera w chwil kilka

Nie zdążyła zjeść wilka

I pantery, by tygrys

Na śniadanie nie przegryzł,

By tygrysa (zgadliście!)

Nie zjadł lew, oczywiście…

O to dbać musi stale,

Pilnie patrząc wokoło S

tary Michał Kawalec,

Co dozorcą jest w ZOO.

Musi dbać i o siebie,

Żeby sam przypadkiem

Lwią się nie stał kolacją

Lub tygrysim obiadkiem.

Rodzic zadaje dzieciom pytania na temat wysłuchanego wiersza: Czy byliście kiedyś w zoo? Jak wyjaśnić swoimi słowami, czym jest zoo? Dlaczego niektóre zwierzęta mieszkają w zoo? Jak należy się tam zachowywać? Czy wolno karmić zwierzęta w zoo?

2.Zabawa przy piosence „Idziemy do zoo” Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

3.Ćwiczymy ustalanie liczebności zbioru – przygotowujemy dowolne liczmany (patyczki, klocki, obrazki z ulubionymi zabawkami itp.) i kolorowe podkłady (tacki, wycięte koła, sznurki do tworzenia pętli i in.). Segregujemy liczmany wg określonej cechy (kolor lub kształt lub wielkość lub przeznaczenie), układamy po kilka w zbiorach, przeliczamy je, dobieramy cyfrę. Odwracamy zadanie – do cyfry dobieramy liczbę liczmanów.

4. „Zoo” – masaż do fragmentu wiersza Bolesława Kołodziejskiego.

Tu w zoo zawsze jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)

tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)

tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)

biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)

żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)

w wodzie złote rybki chlapią. (…) (muskamy raz jedną, raz drugą ręką)

5. „Zagadki o zwierzętach”. Proszę uważnie wysłuchać poniższych zagadek, które przeczyta Wam Wasz Rodzic. Pomyśl i odgadnij. Słowo będące rozwiązaniem – podziel na sylaby, na głoski, przelicz ilość głosek i sylab w wyrazach oraz jeśli potrafisz napisz te wyrazy na kartce. Oto zagadki:

- Choć igieł ma dużo, kiepski z niego krawiec

Bo w igły- nitek nie potrafi nawlec (JEŻ)

-Mieszka w lesie, w sadzie, w ogrodzie

Lata, brzęczy, bzyka- a każdy jej unika (OSA)

-Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik

Gdy w góry pojedziesz ujrzysz ją na hali (OWCA)

-Kręcę się i pracuję, kopiec z igieł buduję

Dźwigam igły jak bale, i nie narzekam wcale (MRÓWKA)

-Chociaż zwą go admirałem, nad morzem nie bywa wcale

Nad skapana w słońcu łąką, lata sobie on z biedronką (MOTYL)

-Lata nad łąką w czerwonej kapotce,

A na tej kapotce kropka przy kropce (BIEDRONKA)

-Co to za łowca: rozciąga sieci i patrzy i czeka

Kiedy mucha w nie wleci (PAJĄK)

6. Proszę uzupełnić karty pracy: KP4.35a- czytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt, KP4.35b – podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji po śladzie, ćwiczenia artykulacyjne.

10.06.2020 – „Świat zwierząt w Polsce”

1.Wysłuchajcie wiersza “Tylko raz” – Mieczysławy Buczkównej

Chcą żyć jak i ty żyjesz,

Wszystkie na świecie zwierzęta

I mrówki, i żaby, i żmije,

I pszczoła wiecznie zajęta.

I paź królowej – motyl

Niech fruwa tęczowozłoty,

I ślimak środkiem dróżki

Niech pełznie, wystawia różki…

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

Biedronce, jak kropki liczy,

Jaskółce, jak gniazdko kleci,

Jak pająk rozsnuwa sieci.

Niech skacze pasikonik,

Niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

Jak i ty – żyją tylko raz.

Odpowiedzcie teraz na poniższe pytania:

• O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?

• Gdzie można je spotkać?

• Co jest ich wspólnym marzeniem?

2.„Jaka to nazwa?” – układanie wyrazów z liter. Zadanie polega na ułożeniu z liter z alfabetu jak największej liczby nazw zwierząt . Następnie postarajcie się podzielić je na zwierzęta hodowlane i dzikie. ZWIERZĘTA HODOWLANE:

Zadania na 08 - 12 czerwca 2020

ZWIERZĘTA DZIKIE:

Zadania na 08 - 12 czerwca 2020

3.Zapraszam dzieci do obejrzenia filmu edukacyjnego”.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=VlZBr5bRxr0

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=5M85yLtH8iU

„Parki narodowe” – rozmowa rodzica z dzieckiem na temat polskich parków narodowych i zwierząt znajdujących się pod ochroną. Rodzic pyta o skojarzenia ze słowem „park”: Czym jest park narodowy? Czy byliście w jakimś polskim parku narodowym? Po co tworzy się parki narodowe? Jakie zwierzęta w Polsce są pod ochroną?

4. Proszę uzupełnić Karty pracy:

5. Do uzupełnienia karty pracy: KP4.36a – nazywanie zwierząt, dzielenie nazw na głoski, zapisywanie pierwszej i ostatniej litery. KP4.36b – pisanie wyrazów po śladzie, odczytywanie prostych wyrazów, nazywanie zwierząt i łączenie ich z odpowiednim wyrazem.

12.06.2020 „Łańcuch pokarmowy”

1.„Wilki” – R. pyta dziecko: Pamiętasz zwierzę, które wystąpiło w baśni „Czerwony Kapturek”? Czy wilk naprawdę mógłby połknąć człowieka? Co jada wilk? Jak zachowywać się w lesie? Co robić na wypadek kontaktu z nieznanym zwierzęciem? Jakie inne groźne zwierzęta oprócz wilka można spotkać w lesie?

2.„Przysłowia o wilkach” – R. odczytuje przysłowie. Zadaniem dzieci jest zastanowić się nad znaczeniem powiedzeń:

– Nie wywołuj wilka z lasu.

– Wilk syty i owca cała.

– Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka.

– Natura ciągnie wilka do lasu.

– Wilk w owczej skórze.

– Człowiek człowiekowi wilkiem.

3„Łańcuch pokarmowy” – omówienie ilustracji wspólnie z Rodzicem.

Zadania na 08 - 12 czerwca 2020

4. Proszę obejrzyjcie film „Łańcuch pokarmowy” – opowiedzcie rodzicom, na czym polega łańcuch pokarmowy. Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=RAdtFTxhI5I

5. „Małpi gaj” – R. demonstruje rozłożony przed dziećmi tor przeszkód (według pomysłu rodzica). Dzieci mają zamienić się w małpki, których ulubionym zaję¬ciem jest wspinanie się na przeszkody.

6. Uzupełniamy karty pracy: KP4.37a i 37b.

7. Proszę wykonać w ramce rysunek ulubionego zwierzątka, żyjącego w lesie lub które macie w swoim domku, podpiszcie nazwą zwierzątka lub jego imieniem.

Plik do pobrania:

Z pozdrowieniami dla Dzieci oraz Rodziców. Ciocia Justyna