główna zawartość strony

Witam dzieci oraz rodziców z grupy Krasnoludów.

Przygotowałam dla Was ćwiczenia na kolejny tydzień. Temat na cały tydzień: „Święta Wielkanocne”. 06.04.2020

• Zabawa z rodzicem – dziecko przedstawia czynność jaką wykonuje się w domu przed świętami: odkurzanie, mycie okien, pieczenie, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów. Rodzic odgaduje jaką dziecko wykonuje czynność. Później zamiana ról, rodzic pokazuje, dziecko odgaduje.

• „Bajeczka wielkanocna” – Rodzic daje dziecku kartkę i ołówek. Podczas słuchania utworu zadaniem dziecka jest zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedź może narysować lub zapisać w dowolny sposób.

Bajeczka wielkanocna Agnieszka Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

− Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

Co to? Co to? – pytał Zajączek.

− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanoc ma Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy, przypominając, że może korzystać ze swoich notatek:

Kogo najpierw obudziło słońce?

Kto był drugi?

Kto – trzeci?

Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?

Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych?

Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych?

07.04.2020

• „Wielkanoc u języczka” – zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie, gdy Rodzic czyta bajeczkę, dziecko wykonuję ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

„Wielkanoc u języczka”

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwiera­ją szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podnie­bieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydy­chają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebie­niu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

• „Wielkanocne zwyczaje” – Rodzic omawia z dziećmi Wielkanocne zwyczaje: święcenie palm, malowanie jajek, święcenie pokarmów. – Propozycje pytań rodzica w kierunku dziecka: -Jakie Święta się zbliżają? -Jakie zwierzątka kojarzą wam się ze zbliżającymi Świętami? - Z kim spędzacie Święta? - Jak się przygotowujecie do Świąt Wielkanocnych? - Jakie znacie potrawy związane ze Świętami Wielkanocnymi?

• Wykonajcie jako wielkanocne.

08.04.2020

• Rozwiązywanie przez dzieci zagadek związanych z symboliką Świąt Wielkanocnych:

Ma długie uszy i pięknie skacze, lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)

Na stole stoi kosz, a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane, na Wielkanoc malowane. (pisanki)

Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)

Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)

Ma mięciutką wełnę i złociste różki, a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)

Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe, można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)

Wiklinowy i pleciony na święconkę przeznaczony. (koszyk)

• Proszę odczytać znaczenie symboli wielkanocnych, dlaczego wkładamy do koszyczka wielkanocnego poszczególne produkty oraz rzeczy:

- biała serwetka-by przypominała o poranku Zmartwychwstania o wschodzie słońca; -coś zielonego(np. barwinek)-bo to przecież wiosna, cała przyroda budzi się do życia po zimie, wszędzie kiełkuje nowe życie,nadzieja, radość;

-jajka-w Wielkanoc chrześcijanie czczą Chrystusa żyjącego, tego dnia ofiarujemy sobie wzajemnie jajka

– symbol życia, jajka oznaczają nowe życie;

-chleb-bo to najważniejsze pożywienie człowieka – ciało Chrystusa

-baranek wielkanocny-ponieważ Pana Jezusa nazywamy Barankiem Bożym, Baranek znaczy zwycięstwo, niewinność, wolność.

-odrobina soli-bo Jezus nakazał nam być solą ziemi , to znaczy nadawać smak życiu:taką solą może być nasza radość,praca,trud, miłość;

-babka wielkanocna,wędlina-by prosić Boga o to ,żeby nigdy nie zabrakło nam pożywienia, wędlina oznacza dobrobyt.

-palma-by uchroniła nas od nieszczęść i chorób;

• ,,Pocztówkowe puzzle“- kartkę świąteczną, którą otrzymali Państwo od kogoś z bliskich, proszę rozciąć na na osiem kawałków, dziecko niech ułoży z kawałków rozciętej pocztówki w jedną całość.

• WIELKANOCNA KARTA PRACY

09.04.2020

• Zapoznanie dzieci z piosenką pt.,,Pisanki“, ćwiczenia emisyjne i rozwijające głos, zachęcam do nauczenia dzieci tej krótkiej piosenki.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Słowa piosenki:

Pisanki, pisanki, jajka malowane nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki jajka kolorowe, na nich malowane bajki pisankowe.

Na pierwszej kogucik, a na drugiej słońce, śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance piękne opowiastki.

"Pieczemy ciasto" - zabawa z elementami pedagogiki zabawy (naśladowanie za pomocą gestów i mimiki całego procesu robienia ciasta). Ustawienie: siedzimy w kole

lewą rękę wyciągamy przed siebie i zginamy w łokciu (w ten sposób trzymamy przed sobą naczynie)

ucieramy składniki na ciasto kręcąc prawą ręką 8 razy

4 razy wycieramy ręce

4 razy strzepujemy mąkę z fartuszka

wbijamy 4 jajka

prawą ręką sięgamy za lewe ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez prawe ramię mówiąc SIUP.

lewą ręką sięgamy za prawe ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez lewe ramię mówiąc SIUP.

wbijamy jeszcze jedno jajko prawą ręką i ostatnie lewą

zagniatamy ciasto 8 razy

4 razy wałkujemy ciasto przed sobą obiema rękami

ozdabiamy kremem lub posypujemy bakaliami 8 razy

gotowym ciastem częstujemy osoby po prawej i lewej stronie.

• „Wielkanocny łańcuch wyrazów” Rodzic z dzieckiem siedzą na dywanie i podają sobie nawzajem pisankę. Jest to odmiana łańcucha wyrazów. Pierwsza osoba zaczyna go od słowa JAJKO, kolejna musi powiedzieć wyraz na O (czyli literkę kończącą dany wyraz) np. OKNO, ponownie szukamy wyrazu na literkę O np.OLA teraz szukamy wyrazu na literkę A itd. Jajko wędruje z rąk do rąk. Trzyma je ten uczestnik, którego kolej na powiedzenie słowa. Utrudnieniem tej zabawy może być konieczność wypowiadania tylko wyrazów kojarzących się z Wielkanocą i wiosną.

• zadanie do wykonania

10.04.2020

• Jeśli została wam rolka po papierze toaletowym, to zachęcam do wykonania prostego kurczaczka wielkanocnego. Oczka mogą być zrobione z papieru pomalowane czarną kredką. Jeśli wykonacie to poproszę o przesłanie zdjęcia.

• Proszę o wykonanie wielkanocnych puzzli, pokolorować a póżniej rozciąć i ułożyć.

• „Zajączkowy tor przeszkód” – zaproście mamę i tatę do tej zabawy, przygotujcie sobie tor przeszkód, można ułożyć z poduszek, ustawić krzesła pokonują ją kicając, zamiast po prostu biec. Wygrywa ten zajączek, któremu uda się pokonać trasę w najkrótszym czasie.

• „Berek zajączek” -do tej zabawy również zaproście jak najwięcej osób: mamę, tatę, rodzeństwo, zabawa jest odmianą zwykłego berka. Tylko, że uczestnicy ganiają się… kicając.

Zdrowych oraz Spokojnych Świąt życzę Rodzicom oraz dzieciom.

Ciocia Justyna