główna zawartość strony

Drodzy rodzice!

W tym tygodniu podejmiemy temat ochrony przyrody – bardzo ważny i potrzebny w dzisiejszym zanieczyszczonym świecie. Kształtowanie postaw proekologicznych od najmłodszych lat jest dziś priorytetem, dlatego proszę abyście i w tym tygodniu tak jak w poprzednim ochoczo podeszli do tematu i poświęcili kilka minut na wspólną lekcję. Dziękuje! Do szybkiego zobaczenia!

TEMAT TYGODNIA: OCHRONA PRZYRODY

Dzień 1. Śmieciu, precz! Cel ogólny: − rozwijanie mowy.

1. Obejrzyjcie proszę wspólnie zdjęcia przedstawiające piękno przyrody (z czasopism, kalendarzy, Internetu itp.) i zdjęcia przedstawiające przyrodę zniszczoną przez człowieka. Zapytajcie dzieci: − Które miejsca na zdjęciach bardziej się wam podobają? Dlaczego?

2. Przeczytajcie dzieciom wiersz S. Karaszewskiego, pt. „Śmieciu, precz”

Kiedy rano słońce świeci,

Wybiegają na dwór dzieci.

Miotły, szczotki w rękach mają,

Bo podwórko zamiatają!

Tu papierek od cukierka,

Tam po soku jest butelka,

Ówdzie puszka po napoju

I pudełko. Może twoje?

Żyć nie można w bałaganie,

Więc się bierzmy za sprzątanie.

Zmykaj, śmieciu, do śmietnika.

Bałaganie, brudzie, znikaj.

Porozmawiajcie z dziećmi nt wiersza:

− Co robią rano dzieci?

− Co trzeba robić, żeby nie było tak zaśmieconych miejsc?

− Czego jeszcze nie powinniście robić na placu przedszkolnym i na podwórku? Naprowadźcie dzieci, podając konkretne sytuacje. Np. łamanie gałązek drzew, deptanie trawników, zrywanie kwiatów…

3. Zaproponujcie wspólne sprzątanie waszego kawałka świata, np. pokoju, ogródka.

Dzień 2. Liczymy motyle Cel ogólny: − rozwijanie umiejętności liczenia.

1. Narysujcie dzieciom na kartce w rzędzie 4 małe sylwety motyli i przygotujcie kredki w kolorach (żółta, niebieska oraz pomarańczowa). Następnie przeczytajcie historyjkę o motylach, które pojawiły się nad łąką. Dzieci słuchają i kolorują sylwety motyli w odpowiednich kolorach.

Na łące budziło się życie. Zakwitało coraz więcej kwiatów, zwierzęta opuszczały zimowe kryjówki i cieszyły się promieniami słońca. Powróciły ptaki. Nad kwiatami fruwały małe zwierzęta – owady. Stokrotkę, która wyciągnęła kwiat do słońca, najpierw odwiedził żółty motyl zwany cytrynkiem. (Dzieci kolorują pierwszą sylwetę motyla, jeśli dziecko nie wie, wskażcie proszę pierwszego). Potem – piękny niebieski motyl z rodziny modraszków. (Kolorują drugiego motyla na niebiesko). Usiadł na stokrotce, skosztował nektaru i odfrunął. Kolejnym gościem był biały motyl z ciemnymi plamkami – bielinek kapustnik, zwany tak z powodu jego częstego odwiedzania zagonów kapusty, na której chętnie składa jajeczka. (Trzeci motyl zostaje niepokolorowany). Gdy dzień się powoli kończył, pojawił się jeszcze jeden motyl – pomarańczowy – o dziwnej nazwie czerwończyk dukacik. (Dzieci kolorują czwartego pomarańczowego motyla).

2. Wytnijcie lub wyrwijcie sylwety motyli. Niech dzieci jeszcze raz określą ich kolor, a potem ustawiają je względem siebie według waszych poleceń, np. nad sobą, przed sobą, z boku, za sobą, nisko, wysoko.

3. Na koniec wysłuchajcie wspólnie utworu pt. „Taniec motyli”. Określcie jego nastrój. Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=PYyPTJBp6hI

Dzień 3. Świat bez wróbli i bez żab Cel ogólny: − umuzykalnienie dzieci.

1. Wysłuchajcie piosenki „Świat bez wróbli i bez żab” Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://zyczliwadlon.org/2020/04/swiat-bez-wrobli-i-bez-zab/

2. Porozmawiajcie na temat piosenki:

− Kto hałasuje wiosną?

− Jaki głos wydawały ptaki?

– Jaki głos wydawały żaby?

− Co by było, gdyby nie było ptaków i żab?

3. Zabawa przy piosence – poproście dziecko, aby naśladowało odgłosy i ruchy rożnych zwierząt( ptaszków, żab i innych).

Dzień 4. Segregowanie śmieci Cel ogólny: − rozwijanie sprawności manualnej.

1. Przeprowadźcie z dzieckiem krótką rozmowę na temat segregowania śmieci. Najlepiej gdybyście udali się razem do kontenerów i wskazali konkretnie, co gdzie wyrzucamy (pamiętajcie, aby określić kolor pojemników na śmieci).Wyjaśnijcie dzieciom, że z odzyskanego ze śmieci papieru można otrzymać papier, np. na pudełka na buty papier toaletowy, a z butelek – tworzywo na kolejne pojemniki. W odnośniku znajdziecie kolorowy obrazek oraz dokładne wytyczne segregacji odpadów: Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://mamotoja.pl/jak-segregowac-smieci-zasady-kolory-segregacja-smieci-w-domu,aktualnosci-artykul,28453,r1p1.html

2. Spróbujcie znaleźć w domu jakiś śmieć, któremu nadacie „drugie życie”. Ze starej plastikowej butelki wyczarujcie pojemnik na kredki lub znajdźcie niepotrzebne pudełko, np. po butach i przemieńcie je w skrzynię skarbów. Wszystko zależy od Waszej pomysłowości. W Internecie można znaleźć wiele podpowiedzi na „drugie życie” różnych śmieci.

Pamiętajcie, aby podzielić się Waszymi pomysłami na grupowym messengerze.