główna zawartość strony

Drodzy Rodzice!

Chciałabym, aby książki stały się głównym tematem Waszych rozmów, aby rozbudzać zainteresowania czytelnicze Waszych dzieci. Pokażcie lub opowiedzcie jak powstaje papier i książka. Pokażcie różne rodzaje książek. Uczcie szacunku do książek. Próbujcie czytać sylaby. Zachęcam do wspólnego rozwiązywania rebusów, grania w gry planszowe. Dzięki takiej aktywności dzieci przyzwyczają się do ponoszenia porażki i radzenia sobie w trudnymi emocjami. Życzę dobrej zabawy!

PONIEDZIAŁEK

 Swobodne rozmowy na temat ulubionych książek. Pytania pomocnicze:

Co to jest książka?;

Z czego jest zbudowana?;

Jakie mogą być książki?;

O czym mogą być?

( w nieprzezroczystym worku kilka książek – dziecko dotyka zawartość i próbuje odgadnąć co jest w środku).

 „Imię” – zabawa z wykorzystaniem napisanych liter

– zadaniem dziecka jest odnalezienie i przykrycie wszystkich liter swojego imienia, swoich kolegów, rodziców, rodzeństwa.

 Zabawy plastyczne – odrysowywanie różnych kształtów na gazetach lub kartkach oraz ich wycinanie.

WTOREK

 Układanie znanych dzieciom liter z kredek lub patyczków, próby czytania.

 „Odgadnij tytuł bajki” – za pomocą gestów i ruchów jedna osoba przedstawia postać z bajki (Kubuś Puchatek, Król lew, Śpiąca królewna, 101 Dalmatyńczyków). Po odgadnięciu zamiana ról.

 Zabawa „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”.

 „Tajemnica książki” – dziecko i rodzic kładą sobie książkę na głowę i wykonują polecenia typu:

Obracamy się z książką; Tańczymy; Chodzimy bokiem; Kucamy; Chodzimy do tyłu – komu spadnie książka zastyga w bezruchu. (Zabawę powtarzamy kilka razy).

ŚRODA

 „Ilustracja” – praca plastyczna w dowolnej technice – stworzyć do swojej książki ilustrację wykorzystując farby, pastele, kredki, mazaki, wyklejanki. Podpisać się na odwrocie kartki.

 „Dlaczego lubimy książki?” – zachęcanie dzieci do wypowiedzi na temat zalet książek – dzięki książkom poznajemy ciekawe historie, postaci, uczymy się nowych słów itp.

CZWARTEK

 „Na półce” – segregowanie książek wg pierwszej litery tytułu.

 „Od-do” – zabawa matematyczna

– doskonalenie umiejętności porównywania

- kartki w trzech kolorach, książki różniące się wysokością, szerokością, grubością, rodzajem okładki, wielkością liter, papierem.

- 1 grupa – układa książki od najcieńszej do najgrubszej.

- 2 grupa – układa od najwyższej do najniższej.

- 3 grupa – od najlżejszej do najcięższej.

Następnie dzieci przyporządkowują kolejne numery książkom, piszą je na karteczkach samoprzylepnych. Linijką, centymetrem, wagą sprawdzają czy poprawnie wykonały zadanie.

 „Znajdź” – zabawa dydaktyczna

– zadanie specjalne w bibliotece – dzieci losują kartki z poleceniem: „ Znajdź trzy książki o tytułach na literę S”; „Znajdź trzy książki autorów o nazwisku na literę K” itp.

 „Zakładka do ulubionej książki” – wykonać dowolną techniką zakładkę do książki dla siebie lub rodziców.

 „Zabawa w księgarnię” – przyjmowanie ról– kupowanie książek – posługiwanie się pieniędzmi.

 Możecie opowiadać sobie bajkę, ale wprowadzać do opowieści jakiś błąd – kto pierwszy zauważy powie „ Fałsz” – staje się opowiadającym.