główna zawartość strony

Drodzy Rodzice! W tym tygodniu wybieramy się w podróż do krainy muzyki. Nie od dziś wiadomo, że dzieci bardzo lubią muzykę i zabawy z nią związane; śpiewanie, taniec, grę na instrumentach, Zachęcam do skorzystania z poniższych linków, aby bawić się w różne zabawy muzyczne i rytmiczne. Dzieci poznają instrumenty i gatunki muzyczne( muzyka klasyczna, piosenki dla dzieci, pop, disco, rock, jazz). Chcę zachęcić do malowania podczas słuchania muzyki jak i stworzenia własnej gitary oraz licznych zabaw z papierem. Namawiam do przeprowadzenia prostych eksperymentów z balonem.

Dobrej zabawy! Ciocia Renata.

PONIEDZIAŁEK

 „Instrumenty wokół nas” - zabawy muzyczne , wydobywanie dźwięków, muzyki z przedmiotów codziennego użytku – dzieci same poszukują i wydobywają dźwięki.

 „Skąd dochodzą dźwięki?” – rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w

Wizyta w szkole muzycznej.

 „Ile razy zagram?” – układają tyle patyczków, ile usłyszały dźwięków – mogą odtworzyć rytm klaszcząc.

WTOREK

 „Gatunki muzyczne” - zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzyki – wysłuchanie, podawanie ich nazw ( klasyczna, rock, disco, jazz, rap).

 „Nasz rap” – tworzenie muzyki ze znanych wierszy i rymowanek np. „Kaczka Dziwaczka” – wykonać rapując.

 „Gitara” – praca techniczna – z pudełka po chusteczkach dzieci tworzą gitarę- oklejają kolorowym papierem lub wydzieranką z gazety, mocują żyłkę, wycinają kartonu gryf oraz główkę gitary i rysują na nich progi i struny.

ŚRODA

 Zabawy ruchowe „Tańcząca piłka” – podrzucanie piłki do góry- wywoływanie osoby wykorzystując różne określenia dotyczące tej postaci – osoba z kręconymi włosami, chłopiec w czerwonej koszulce.

 „Instrumenty” – dzieci- muzykanci śledzą ruchy pałeczki dyrygenta przyśpieszają albo zwalniają granie wszystko muszą wykonywać w milczeniu i bez uśmiechu. Zadaniem dyrygenta jest pobudzić grających do śmiechu. Zamieniają się rolami.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

1 Rytmiczna rozgrzewka w podskokach – gimnastyka przy dźwiękach.

2 Dźwięki wysokie i niskie .

 Zabawa ruchowa „Idą słonie”

– Idą słonie – na plecach kładziemy całe dłonie

Potem konie – piąstki

Panieneczki na szpileczkach – szczypanie

Świeci słonko – zataczanie dłońmi kółka

Płynie rzeczka – rysujemy linię

Pada deszczyk – uderzamy wszystkimi palcami

Czujesz dreszczyk? – łaskotanie

CZWARTEK

 „Kostka” – zabawa matematyczna – kolejno dziecko i rodzic rzucają kostkami – dziecko sumuje wyrzuconą liczbę oczek i podaje wynik.

 „Jestem muzykantem” – zabawa tradycyjna – dzieci znają można się z nimi pobawić.

 „Namalujemy muzykę” – malowanie dziesięcioma palcami do muzyki na dużym arkuszu papieru lub gazecie – swobodnie malują wykorzystując wszystkie palce i całe dłonie – ilustrują muzykę.

 „Rytm” – rodzic układa trzyelementowy wzór – zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego wzoru i kontynuowanie go. Rodzic zadaje pytania typu: jaki kolor ma 4/8/7 element twojego rytmu? Albo jaki ma kształt? Itp.

PIĄTEK

 „Śpiewamy jak w operze” – naśladowanie mimiką, gestem, ruchem – bezdźwięczne naśladowanie śpiewu operowego

 „Kto pierwszy?” – zadanie z wykorzystaniem „Wyprawki” numer 28 -30 – dzieci wypychają pionki; skrzypce, harfę flet. pianino, fortepian, puzon – rzucają kostką i sprawdzają, który instrument dotrze do mety jako pierwszy – rodzic rzuca kostką, dzieci przesuwają instrumenty odpowiadające liczbie oczek na kostce każdy na swojej karcie.

 „Żywe instrumenty” – zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Szukamy w gazecie, kolorowance rysunki przedstawiające instrumenty. Dzieci dorysowują elementy, by go ożywić.

 „Co to za linie?” – rodzic rysuje duży rysunek pięciolinii. Przeliczają wspólnie linie wycinają kółeczka lub wykorzystują kolorowe nakrętki i zapisują liczby od 1 do 5 . Dziecko dopasowuje do pięciolinii liczby - rodzic wybiera liczby w różnej kolejności np. zaczyna od 2,5,1,4,3.

 „Nutki” dziecko otrzymuje po kilka kartek z nutką ustawia je na pięciolinii wg instrukcji np. pierwsza na trzeciej linii, druga na piątej linii, trzecia pod drugą linia itp.

 Ćwiczenia oddechowe - w oparciu o wierszyk motywacyjny.. Rodzic recytuje wierszyk, a dziecko wykonuje ćwiczenia z zamkniętymi oczami, koncentrując się na własnym oddechu.

Wiem, że potrafię, wszystko mi się uda.

Stoję mocno na dwóch nogach, ręce trzymam na udach.

Biorę głęboki wdech Noem, ręce unoszę do góry.

Wypuszczam ustami powietrze, znikają zwątpienia chmury.

I jeszcze raz wdech nosem i buzią wydech robię.

Rozluźniam się, czuję się lekko, mam już wiarę w sobie.

Linki do wykorzystania:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=1NpLz_bZfgs&vl=pl nauka instrumentów muzycznych

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w Wizyta w szkole muzycznej

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM piosenka „Idziemy do Zoo”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo Dźwięki i odgłosy muzyczne

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=Y5AsTcgJ7DQ Jak narysować instrumenty muzyczne?

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo  Rytmiczna rozgrzewka w podskokach – gimnastyka przy dźwiękach.

2 Dźwięki wysokie i niskie.

„Kolorowe nutki” zabawa muzyczna – tworzenie z dziećmi zapisu nut według własnego pomysłu.

Zabawa bieżna „Pociągi nutowe”- dzieci tworząc pociągi z nut według określonych kolorów.

„Zabawy na pięciolinii” – zabawa dydaktyczna; dzieci umieszczają nakrętki – nutki na pięciolinii pod dyktando nauczyciela i je przeliczają, potem powtarzamy czynność ale według czytanego wiersza:

Pierwsza nutka, na pierwszej linii się ustawiła.

Druga nutka, na drugą linię wskoczyła.

Trzecia nutka, na trzeciej linii usiadła ,

Czwarta nutka, na czwartą linie się wkradła.

Piata nutka, na piąta linię się wspięła,

A szósta nutka w powietrzu zawisała.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttp://boberkowy-world.blogspot.com/2015/04/w-krainie-muzyki-spotkanie-z-nutkami.html