główna zawartość strony

Witam dzieci i rodziców grupy „Motylki”

W tym tygodniu będziemy rozmawiać na temat zbliżających się wakacji. Podzielicie się ze mną wakacyjnymi planami. Poznacie zasady bezpiecznego zachowania się w określonych miejscach. Nauczycie się odczytywać znaki informacyjne, ostrzegawcze i zakazu, które można spotkać podczas wakacyjnych wypraw.

 

Poniedziałek:

-  Praca z KP4.36 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, dekodowanie.

- „Góry” – zajęcia dydaktyczne. Szukanie na mapie polskich górskich miast oraz największych polskich gór, podawanie ich nazw. Pokazujemy dzieciom przedmioty kojarzące się z górami (lub ich zdjęcia): oscypek, ciupaga, narty, zakopiańskie korale, wełna. Pytamy dzieci: Z jakim regionem Polski kojarzą wam się te przedmioty? Jak nazywa się lubiane przez turystów górskie miasteczko? (Zakopane) W jakich górach leży Zakopane? Dzieci wspólnie z rodzicem odnajdują na mapie Zakopane oraz największe polskie góry (Tatry, Bieszczady, Karkonosze, Pieniny, Góry Świętokrzyskie). Sprawdzają za pomocą sznurka odległość od miejscowości, w której znajduje się ich szkoła, do polskich gór. Porównują długości sznurków i oceniają, które góry leżą najbliżej, a które najdalej. Na koniec pytamy dzieci, co można robić latem w górach .

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-podr%C3%B3%C5%BC.html

 

-  „Kogo i co możemy spotkać na szlaku?” – rozpoznawanie oraz podawanie nazw zwierząt i roślin górskich. Pokazujemy zdjęcia różnych zwierząt (w tym kozicy, borsuka, sarny, lista, niedźwiedzia, świstaka, traszki) i roślin (w tym: limby, modrzewia, szarotki alpejskiej, krokusa, sasanki). Prosimy dzieci o podanie ich nazw i wybranie tylko tych, które żyją w górach. Rozmawiamy z dziećmi na temat gatunków będących pod ochroną.

Wtorek:

-  „Może morze?” – burza mózgów. Dzieci starają się podać jak najwięcej skojarzeń z morzem. Gdy pomysły się wyczerpią,  przynosimy koszyk pełen nadmorskich skarbów i przydatnych rzeczy, np.: piasek, muszelki, bursztyny, widokówki, słomkowe kapelusze, krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, strój kąpielowy, klapki, koło ratunkowe lub poduszki naramienne. Dzieci oglądają przedmioty i mówią, jak można je wykorzystać nad morzem. Uwrażliwiamy dzieci na konieczność smarowania się kremem z filtrem, noszenia nakrycia głowy, zabawy w wodzie w obecności dorosłych. Dzieci przypominają wspólnie numer telefonu alarmowego – 112.

- „Kropelka złotych marzeń” – śpiewanie piosenki pod tym samym tytułem i ekspresja ruchowa do piosenki.    Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=jEAtQKYCXQ8

„Kropelka złotych marzeń”( sł. Andrzej Marek Grabowski, muz. Krzysztof Marzec )

Kiedy już trzeba będzie powiedzieć cześć,  (dzieci machają)

Kiedy już lato pęknie i spadnie deszcz,  (naśladują paluszkami padający deszcz)

 

Co Ci dać, przyjaciółko mych słonecznych dni,  (rozkładają pytająco ręce)

Żeby czas nie zamazał tych wspólnych chwil.  (pokazują na zegarek)

Ref.:  Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży,   (robią łódeczkę z rąk, pokazują na dywan)

Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń,  (rysują w powietrzu słońce)

Bursztynek, bursztynek położę Ci na dłoni,   (przekazują na niby bursztynek dziecku obok)

Gdy spojrzysz przez niego, mój uśmiech Cię dogoni…   (spoglądają przez złączone palce, uśmiechają się)

Kiedy znów się spotkamy za wieków sześć,  (rozkładają ręce na powitanie)

Kiedy znów powiesz do mnie po prostu „cześć”.  (machają)

Może nawet nie poznam przez chwilę Cię,  (przecierają oczy)

Ale ty wtedy prędko wyciągniesz ten…  (udają, że wyjmują coś z kieszeni)

Ref.: Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży… (×2)  (jak wyżej)

Środa:

-  „Co zniknęło?” – doskonalenie pamięci świeżej. Pokazujemy zdjęcia pięciu obiektów, które występują w górach (roślin lub zwierząt). Prosimy  dzieci o podanie ich nazw i zapamiętanie. Następnie chowamy jeden z nich i pytamy, co zniknęło. Zabawa jest kontynuowana, aż dzieci zapamiętają nazwy większości obiektów.

-  „Górskie szczyty” – zabawa plastyczna. Rysowanie przez dzieci konturu gór na kartce i malowanie farbami.

Czwartek:

-  „Skarby znad morza” – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie przedmiotów znad morza. Przynosimy przedmioty (lub ich zdjęcia) kojarzące się z morzem (muszla, piasek, bursztyn, rozgwiazda). Pytamy dzieci: Z jakim regionem Polski kojarzą wam się te przedmioty? Czy znacie jakieś polskie miejscowości leżące nad morzem? Dzieci z pomocą rodzica odnajdują na mapie Gdańsk, Gdynię, Łebę i Ustkę. Następnie sprawdzają za pomocą sznurka, do której miejscowości mają najbliżej z miejsca, w którym znajduje się ich szkoła, a do której najdalej. W tym celu porównują długości sznurków

- „Wyjeżdżam nad morze i pakuję…” – zabawa pamięciowa. Technika niedokończonych zdań z powtarzaniem zdań innych oraz ich ruchową egzemplifikacją. Zaczynamy  zdanie: Wyjeżdżam nad morze i pakuję…, a dzieci je kończą. Starają się przy tym nie tylko wypowiedzieć nazwę przedmiotu, ale też go pokazać ruchem.

-  Praca z KP4.38 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, pobudzanie kreatywności

Piątek:

-  „Selerowe stemple” – zabawa plastyczna. Stemplowanie wzoru z użyciem kawałków selera naciowego i farby, doskonalenie sprawności manualnej, ekspresja twórcza. Dziecko dostaje kartkę, na której rysuje rybę (można też rozdać kartki z gotowym wzorem). Dzieci wyciskają na kartkę farby w kolorach odpowiadających kolorom tęczy. W farbach moczą kawałki selera naciowego i odciskają łuski ryby (kolory powinny odpowiadać kolejnością kolorom tęczy)

-„Letni taniec szczęścia” – zabawa taneczna. Dzieci tańczą swobodnie przy dowolnej muzyce. Aby lepiej wczuły się w letni klimat, można wykorzystać letnie rekwizyty: okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, kolorowe chustki, piłki plażowe.

Poniedziałek:

-  „Morze i plaża” – zabawa plastyczna. Dzieci malują farbami na dużych arkuszach papieru morze i plażę. Następnie maczają stopy w brązowej farbie i odciskają je na plaży na rysunku.

 - „Rytmy” – zabawa motoryczna. Układanie wzorów, sekwencji rytmów z kolorowych koralików .

Wtorek:

-  „Pirat z talerzyka” – praca plastyczna. Rozdajemy dzieciom białe papierowe talerzyki i czerwoną wstążkę. Dzieci malują na talerzykach czerwoną farbą chustę pirata i doklejają z boku jej zakończenie z czerwonej wstążki. Dorysowują oczy, nos i buzię

- „Jestem szczęśliwym letnikiem” – zabawa dydaktyczna.  Przynosimy  duże lustro. Zapraszamy dzieci do zabawy w szczęśliwych letników. Dzieci przymierzają różne elementy letniej garderoby: okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, czapki z daszkiem. Przeglądają się w lustrze i pokazują za pomocą mimiki, jak bardzo są szczęśliwe. Po zabawie pytamy dzieci, czy czują się szczęśliwe w związku z nadchodzącymi wakacjami oraz co je uszczęśliwia w wakacje.

- „Portret szczęśliwego letnika” – działania plastyczne. Dzieci wykonują portrety szczęśliwego letnika.

- Znaki” – zajęcia informacyjne. Pokazujemy dzieciom zdjęcia rozmaitych znaków zakazu, które można spotkać na wakacjach, np. zakaz kąpieli, zakaz skoków do wody, strefa ciszy; znaków ostrzegawczych, np. wiry, pale, nagły uskok, zimna woda; oraz znaków informacyjnych, np. plaża strzeżona, punkt medyczny, telefon. Zadaniem dzieci jest podzielić znaki na trzy grupy. Dzieci próbują odczytać symbole na znakach i wytłumaczyć ich znaczenie. Wymyślamy własny (nieistniejący) znak informacyjny, ostrzegawczy lub zakazu.

- „Bezpieczne wakacje” – czytamy  zdania, a dzieci oceniają ich prawdziwość.

 Przykłady zdań:

*Na plaży można palić ognisko.

* Gdy świeci słońce, należy smarować się kremem do opalania.

*Biała flaga oznacza, że można się kąpać.

* Można chodzić po wydmach.

* Można spacerować po górach w klapkach.

* Na plaży nie można śmiecić.

* Podczas jazdy na rowerze trzeba mieć kask.

 

* Można wchodzić do wody na niestrzeżonej plaży

- „Na wakacjach” – zabawa dramowa. Odgrywanie scenek mogących zdarzyć się w czasie wakacji, np. Zgubiłeś się na plaży, co robisz? Jesteś na basenie i zauważyłeś, że ktoś tonie, co robisz? Jesteś świadkiem wypadku drogowego, co robisz? Siedzisz na plaży i widzisz małe dziecko wchodzące do wody. W pobliżu nie widać jego rodziców, co robisz?

Drodzy Rodzice dziękuję Wam za wsparcie  w minionym roku szkolnym, za pomoc i zaangażowanie. Życzę Wam i Dzieciom udanych ,niezapomnianych , pełnych wrażeń i przede wszystkim bezpiecznych wakacji!!! Wracajcie wypoczęci i szczęśliwi. A gdybyście za mną zatęsknili, wyślijcie kartkę na adres przedszkola. Do zobaczenia w nowym roku przedszkolnym!!!

Ciocia Ala

Linki do pobrania:Letnie kolorowanki   Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniewww.clubmamy.pl/index.php walizka   Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniewww.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/06/ubrania-BW.pdfPodróże  Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniewww.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-podr%C3%B3%C5%BC.html

Film z serii Bolek i Lolek  „Morska wyprawa” Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanki-podr%C3%B3%C5%BC.html