główna zawartość strony

Witam Dzieci i Rodziców z gr. „Motylki” !!!

W tym tygodniu nasz temat kompleksowy brzmi : POLSKA TO MÓJ DOM

Poniedziałek:

- „Symbole narodowe”-wyjaśnienie dzieciom pojęć :symbole narodowe ,godło, flaga, hymn.

Rozmowa na temat tych symboli.

Zadania na 27 - 30 kwietnia 2020

- Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy

– rozmowa na temat wiersza i pamięciowe opanowanie tekstu.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M

– Kto ty jesteś?

– Polak mały.

– Jaki znak twój?

– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?

– Między swemi.

– W jakim kraju?

– W polskiej ziemi.

– Czym ta ziemia?

– Mą ojczyzną.

– Czym zdobyta?

– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?

– W Polskę wierzę.

– Czym ty dla niej?

– Wdzięczne dziecię.

– Coś jej winien?

– Oddać życie.

Po przeczytaniu tekstu zadajemy dziecku pytania na temat wiersza:

O czym jest wiersz?

O jakich symbolach była mowa w wierszu?

Kto to jest Polak? Kim jest patriota? - Wysłuchaj piosenki „Jestem Polakiem” :

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

Wtorek:

- „Palcem po mapie” – zabawy z mapą, rozmowa przy wykorzystaniu mapy.

Pytamy dzieci:

Jak na mapie zaznacza się miasta?

Jakie inne polskie miasta znacie? (dzieci szukają na mapie miast, które podały)

Jakie duże miasto znajduje się w okolicy?

• mapa Polski - „Stacyjkowo”

–wyjaśniamy, że będziemy podróżowali po różnych polskich miastach .Podróż zaczyna się w górach, a kończy nad morzem. W każdej miejscowości dzieci będą miały do wykonania zadanie .

1. Zakopane „Wspinaczka górska” – zabawa ruchowa. Inscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę – ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan. Po dotarciu na szczyt budowanie szczytu z drewnianych klocków na czas (kto szybciej).

• klocki

2. Kraków „Smok” –Dzieci układają z klocków smoka wg własnego pomysłu.

3. Warszawa „Puzzle” – układanie obrazka. Dzieci składają obrazek z części. Wcześniej tniemy na puzzle np. pocztówkę przedstawiającą zabytki Warszawy (PKiN, Łazienki Królewskie, Stare Miasto).

• pocztówki pocięte na puzzle

4. Poznań „Koziołki” – wysłuchanie legendy o koziołkach i zabawa ruchowa –dzieci naśladują koziołki

5.Toruń „Pierniki” – zabawa plastyczna.

Dzieci odrysowują od szablonu i wycinają pierniki katarzynki. Ozdabiają je według własnego pomysłu.

6. Gdańsk „Wpływanie do portu” – zabawa manipulacyjna. Umieszczamy w przezroczystej butelce kawałek styropianu / kory / korka i nalewa wodę. Dzieci mają tak manipulować butelką, by okręt wpłynął do portu (szyjki butelki).

• przezroczysta butelka, kawałek styropianu / kory / korka

Zadania na 27 - 30 kwietnia 2020

Środa:

- Śpiewanie hymnu polski „Mazurek Dąbrowskiego”(sł. Józef Wybicki, muz. autor nieznany).

Zwrócenie uwagi na szczególne zachowanie się podczas śpiewu/ słuchania hymnu Polski.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8

Mazurek Dąbrowskiego muz. autor nieznany, sł. Józef Wybicki

Jeszcze Polska nie zginęła,

Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

Szablą odbierzemy.

Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem. (×2)

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

Będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

Jak zwyciężać mamy.

Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski… (×2)

Jak Czarniecki do Poznania

Po szwedzkim zaborze

Dla ojczyzny ratowania

Wrócim się przez morze.

Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski… (×2)

- „Kochamy i szanujemy Polskę” – wykonanie plakatu.

Udostępniamy dzieciom duży arkusz papieru. Na arkuszu jest narysowane flamastrem ogromne serce jako symbol miłości do Polski. Nad sercem pomagamy dzieciom wykonać napis „Kochamy i szanujemy Polskę”. Mogą powycinać pojedyńcze literki z kolorowych czasopism i przykleić je nad sercem, tak by utworzyły napis. Następnie malują farbami jedną ze swoich dłoni w barwy narodowe (tak jak flagę) i odbijają dłoń w środku narysowanego serca, co stanowi symbol zgadzania się z hasłem zapisanym u góry. Odbite dłonie dzieci podpisują swoimi imionami samodzielnie lub przy Waszej pomocy.

• duży arkusz papieru, kolorowe czasopisma, farby, flamastry

Czwartek: - „Mapa Polski” – przypomnienie wiadomości o mapie. Dzieci opowiadają, jakie informacje o Polsce można odczytać z mapy. W razie potrzeby wyjaśniamy, że Polska to kraj, który z jednej strony ma morze, a z drugiej góry.

• Na mapie zaznaczają na niebiesko rzekę Wisłę i podkreślają nazwy miast leżących nad tą rzeką. - wysłuchajcie legendy o powstaniu Wisły

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=hTty9Ob73Dg

Obejrzyjcie film „Polak Mały”!!!

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA&list=PLUNWMLbyWHuDidBuDhWzsJxZXTe9jk3T0

W załączeniu do pokolorowania godło i flagę Polski .

Pozdrawiam cieplutko, życzę dobrej zabawy podczas wykonywania zadań! Zachęcam abyście podzielili się zdjęciami z realizowanych zabaw i prac plastycznych.

Ciocia Ala.

Do pobrania: