główna zawartość strony

WITAM KOCHANE MOTYLKI I ICH RODZICÓW!!!

W tym tygodniu temat przewodni brzmi: „Święto mamy i taty”

Poniedziałek:

- „Słoneczko z mamą” – poszerzanie słownika, podawanie nazw cech. Na dużym brystolu przyklejamy lub zapisujemy wyraz MAMA. Dzieci podają przymiotniki kojarzące im się z tym słowem. Uzupełniają zdanie: Moja mama jest… Zapisujemy przymiotniki w formie słoneczka. (Uwaga! zapisujemy wszystkie przymiotniki). Dopuszcza się przymiotniki nacechowane pozytywnie, ale też negatywnie. Mama może być zmęczona, zniecierpliwiona itd. • duży arkusz papieru, flamastry

- „Moja mama…” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się, dzielenia doświadczeniami i emocjami, technika niedokończonych zdań. Dzieci kończą zdania dotyczące mamy, np. Moja mama jest… Moja mama lubi… Moja mama nie lubi.… Ulubionym kolorem mojej mamy jest… Z mamą lubię najbardziej… Moja mama jest najlepsza, ponieważ…

- Praca z KP4.22 – portret i opis mamy, doskonalenie umiejętności opisu, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia, odwzorowywanie. • KP4.22 •

- „Zawody mam”– zajęcia dydaktyczne, przypomnienie nazw zawodów wykonywanych przez mamy. Pytamy, czym zajmują się mamy. Rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez kobiety.

- „Mama w pracy” – rysowanie przez dzieci własnej mamy w pracy. Rozmowa na temat wykonywanych zawodów.. Pytamy dzieci, czy wszystkie mamy wykonują typowo żeńskie zawody. Czy są mamy, które wykonują zawody określane jako męskie?

Wtorek:

- „Mój tata…” – technika niedokończonych zdań. Dzieci kończą zdania dotyczące taty, np.: Mój tata jest…, Mój tata lubi…, Mój tata nie lubi…, Ulubionym kolorem mojego taty jest…, Z tatą lubię najbardziej…, Mój tata jest najlepszy, ponieważ…

- „Słoneczko z tatą” – poszerzanie słownika o przymiotniki związane z określaniem osób, technika niedokończonych zdań. Na dużym brystolu. przyklejamy lub zapisujemy wyraz TATA. Dzieci podają przymiotniki kojarzące im się z tym słowem. Zapisujemy je w formie słoneczka na brystolu. (Uwaga! Zapisujemy wszystkie przymiotniki .Dopuszcza się przymiotniki nacechowane pozytywnie, ale również negatywnie. Tata może być zmęczony, zniecierpliwiony itd.

- „Tata w pracy” – rysowanie przez dzieci własnego taty przy pracy. Rozmowa na temat wykonywanych zawodów. Pytamy dzieci, czy ojcowie wykonują typowo męskie zawody? Czy są ojcowie, którzy wykonują zawody określane jako żeńskie? • kartki, kredki

- Praca z KP4.23 – doskonalenie umiejętności opisu i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi. • KP4.23

Środa:

- „Rodzic – superbohater” – praca plastyczna z użyciem zdjęć rodziców. Dzieci dostają szablony superbohaterów do pokolorowania. Szablony nie mają głów. Zadaniem dzieci jest pokolorować szablon oraz umieścić w pustym miejscu zdjęcie głowy rodzica. • szablony z superbohaterami, kredki, zdjęcia przedstawiające rodziców

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=superbohater+dla+dzieci+kolorowanka

- „Moi rodzice to superbohaterowie, ponieważ…” – technika niedokończonych zdań, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnej rodziny. Pytamy dzieci: Czy rodzice zawsze zachowują się jak superbohaterowie? Czy popełniają błędy? Jakie? Czy rodzice mają prawo do błędów?

- „Moi rodzice za dwadzieścia lat” – zabawa plastyczna, rysowanie obrazu rodziny w przyszłości. • kartki, kredki

Czwartek:

- Dzieci śpiewają piosenkę : „Podarujmy mamie” ( muz. i sł. Danuta i Karol Jagiełłowie)

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=GHOwBxBvGB0

Podarujmy mamie dziś,

jak winogron słodkich kiść,

to co w sercach naszych gdzieś głęboko tkwi.

To, co dla swej mamy ma,

każde dziecko tak jak ja,

miłość, której godna jesteś tylko ty. (bis)

Pamiętajmy o tym, że

tylko mama liczy się

i możemy mieć ją w życiu tylko raz.

Więc nie traćmy cennych chwil,

ją kochajmy z całych sił.

Niech na zawsze przetrwa wielka miłość w nas. (bis)

I choć minie wiele lat,

choć się zmieni cały świat,

nie wygaśnie w sercach naszych nigdy już.

Żar jej ciągle w nas się tli,

najważniejsza jesteś ty,

nie ma w życiu dwóch zbliżonych bardziej dusz. (bis)

- „Jeż” – czytanie fragmentów bajki Katarzyny Kotowskiej pod tym samym tytułem.

Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał. – Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (…) Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili. Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza. Wreszcie Mężczyzna powiedział: – Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć! Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…) I wtedy przyprowadzono Chłopczyka. Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (…) Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją: – A u kogo ja byłem w brzuchu? – Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami. – Czy płakałaś, jak mnie nie było? – Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami. Tego dnia znikło wiele kolców. (…)

Po przeczytaniu tekstu zadajemy dzieciom pytania:

O czym była ta historia?

Dlaczego ogród poszarzał?

Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna?

Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu?

Co oznacza termin „adopcja”?

Jak sądzicie, dlaczego chłopiec na początku miał kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka?

- Praca z KP4.24a – doskonalenie umiejętności grafomotorycznych i przeliczania.

Piątek:

- „Kocham swoją rodzinę, ponieważ…” – tworzenie słoika z serduszkami. Dajemy dzieciom słoiki. Dzieci wycinają z czerwonego papieru serduszka. Na każdym serduszku zapisują lub rysują, za co kochają swoją rodzinę. Mogą to być pojedyncze słowa (także zapisane z pomocą rodzica)czy obrazki lub całe ilustracje. Mogą to być skojarzenia z własną rodziną, czynności, które dzieci lubią wykonywać z najbliższymi. Dzieci wrzucają serduszka do słoików, które będą prezentami dla rodziców. Można ozdobić je czerwoną wstążką lub rafią, a na nakrętkach nakleić jedno z serduszek. • słoiki, kolorowy papier, nożyczki, czerwona wstążka

- „Zdrobnienia i zgrubienia” – zabawa językowa. Szukanie zdrobnień i zgrubień słów mama, tata

- Przypomnienie piosenki : „Podarujmy mamie” ( muz. i sł. Danuta i Karol Jagiełłowie)

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=GHOwBxBvGB0

Karty pracy dotyczące omawianej tematyki str.21-24

Linki do wykorzystania:

PIOSENKA O FIGURACH GEOMETRYCZNYCH

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

PIOSENKA O CYFERKACH

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=JdcGTOAAuKg

ALFABET WARZYWNO-OWOCOWY

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=5IQBQBvgjrg

Życzę Motylkom i Rodzicom miłej zabawy połączonej z nauką. Zachęcam do dzielenia się efektami swoich prac

Ciocia Ala

Plik do pobrania: