główna zawartość strony

Witam dzieci i rodziców z grupy „Motylki”!!!

Przed nami kolejny tydzień pracy zdalnej, a jego tematem jest „LATO”. Porozmawiamy o zwiastunach lata, letnich kwiatach i owadach, zjawiskach atmosferycznych, takich jak burza czy tęcza, oraz letnich smakołykach. Dowiecie się ,jak zachować się w czasie burzy, jakich miejsc unikać, gdzie się schronić. Poznacie kolory tęczy i dowiecie się, jak ona powstaje. Zdobędziecie wiedzę na temat powstania i produkcji lodów, poznacie też słownictwo dotyczące ich smaków.

Poniedziałek:

- „Z czym kojarzy się lato?” – technika niedokończonych zdań, zabawa z piłką. N. pytamy dzieci, z czym kojarzy im się lato. Rzucamy piłkę do dziecka i zaczynamy zdanie: Lato kojarzy mi się… Dzieci łapią piłkę i kończą wypowiedź.

 -„Po czym można poznać lato?” – praca plastyczna. Dzieci dostają kartki papieru. Rysują to, co kojarzy mu się z latem.

- Lato płynie do nas – nauka piosenki i zabawa ruchowa. Dzieci stają rodzic włącza nagranie. 

„ Lato płynie do nas” (sł. Jan Zuchora, muz. Krystyna Kwiatkowska)

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=7MpIAWOGhoA

Raz, dwa, raz i dwa,   (dzieci klaszczą)

słońce idzie drogą.   (rysują w powietrzu słońce)

Z górki chmurki biegną dwie,

śpieszą się jak mogą.   (biegną w miejscu)

Ref.: Hop! Hop! – słychać w koło.   (dzieci podskakują z rękami na biodrach)

Hop! Hop! – echo woła.   (podskakują z rękami na biodrach)

Po jeziorze łódka mknie,   (bujają się)

lato płynie do nas.

Raz, dwa, raz i dwa,   (dzieci klaszczą)

nadszedł czas zabawy,   (tańczą w kółko)

pędzi, goni w polu wiatr, (biegną w miejscu)

chce się z nami bawić.

Ref.: Hop! Hop!….   (jak wyżej)

Raz, dwa, raz i dwa,    (uderzają w ręce )

wiatr wesoło pląsa,   (tańczą)

 w górze, w chmurze, w ciszy pól   (podskakują na palcach w rytm piosenki)

 dzwoni śpiew skowronka.

 Ref. Hop! Hop!….

Wtorek:

-„Jak powstaje burza” – eksperyment. Na szklance rodzic  umieszcza kawałek blaszki (np. denko od puszki). Nadmuchuje balon i energicznie pociera go kawałkiem wełnianej szmatki. Kładzie balon go na blaszce i zbliża do niej palec. Rodzic pyta dzieci, co się stało? W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskra (jak błyskawica). Rodzic  pyta dzieci, czy znają jakieś zjawisko charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry (błyskawice)? Nawiązanie do tematu zajęć.

- „Burza w kubeczku” – praca plastyczna. Dzieci siadają przy stolikach. Dostaje papierowy kubeczek, na którym rysuje markerem pioruny. Środek kubka (we wnętrzu) dzieci smarują klejem i przyklejają paski bibuły w różnych kolorach kojarzących się im z burzową pogodą. Kubek stawiają do góry nogami, a na jego odwróconym denku przyklejają watę (symbolizującą chmurę).

- „Gdy idzie burza, to…” – technika niedokończonych zdań, dyskusja na temat tego, jak zachowywać się w czasie burzy. Dzieci siadają . Rodzic  rozpoczyna zdanie: Gdy idzie burza, to…, a dzieci kolejno je kończą. Mogą odnosić się zarówno do własnych uczuć, doświadczeń, jak i wiedzy dotyczącej omawianego zjawiska.  Rodzic  pyta: Jak się zachowywać, gdy zbliża się burza? Gdzie można się schronić? (w sklepie, w samochodzie). Czego nie można robić? (stać w wodzie, chować się pod drzewem). Jak zachowywać się w czasie burzy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć urządzenia elektryczne, bo uderzenie pioruna może spowodować porażenie)

Środa:

-„Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę?” – dyskusja. Pytamy dzieci: Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami? Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego; w kałuży itd.). W razie trudności z odpowiedzią możemy pokazać dzieciom zdjęcia. Na koniec zadajemy pytanie: Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?

-„Jak powstaje tęcza?” – eksperyment. Rodzic przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą. Wkładamy pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Pytamy dzieci, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo)

- Praca z KP4.33a – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, dekodowanie.

Czwartek:

- „Rysujemy łąkę” – zajęcia plastyczne. Rozdajemy dzieciom kartki i pastele i prosimy, by narysowały łąkę. Gdy skończą ,pytamy: Jak wygląda wasza łąka? Czy rosną na niej kwiaty? Jakie? Czy są tam jakieś owady? Jakie? Co znajduje się na prawdziwej łące?  Pokazujemy dzieciom zdjęcia kwiatów (mogą to być: nagietek, bratek, malwa, stokrotka, mak) i prosimy o podanie ich nazw. Dzieci dzielą nazwy kwiatów na sylaby. Układają zdjęcia kwiatów w kolumnach zgodnie z liczbą sylab, głosek i liter w ich nazwie.)

Zadania na 15 - 19 czerwca 2020
Bratek
Zadania na 15 - 19 czerwca 2020
Mak
Zadania na 15 - 19 czerwca 2020
Malwa
Zadania na 15 - 19 czerwca 2020
Nagietek
Zadania na 15 - 19 czerwca 2020
Stokrotka
 

- Praca z KP4.34a – przeliczanie, doskonalenie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i zdolności grafomotorycznych.

-„Zwierzęta i owady na łące” – zajęcia dydaktyczne. Pytamy dzieci: Co oprócz kwiatów znajduje się na łące. Jakie zwierzęta i owady można tam spotkać? Dzieci wymieniają nazwy (pszczoła, motyl, ślimak, mrówka, kret, bocian, biedronka, konik polny itp.). Pokazujemy odpowiednie zdjęcia. Na koniec dzieci dopasowują zdjęcia do napisów do czytania globalnego.

- „Ciekawostki” – Pytamy dzieci: Czy bocian naprawdę je przede wszystkim żaby? Wyjaśnia, że głównym pożywieniem bociana nie są żaby, ale gryzonie. Pytamy : Które ze zwierząt występujące w zagadkach jest nazywane bożą krówką? Dlaczego? Pokazuje zdjęcia krowy i biedronki, a dzieci starają się znaleźć cechy wspólne. Wyjaśniamy, że niektóre krowy mają duże łaty na biodrach (a kiedyś mówiło się: na biedrach). Takie krowy nazywano więc biedrulami. Wypasający je pastuszek zauważył kiedyś ich podobieństwo do czerwonego owada w czarne kropki, którego nazwał „biedrunka” – boża krówka.

- Praca z KP4.34b – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych.

- „Biedronki” – praca plastyczna. Tworzenie biedronek z pasków papieru. Rozdajemy dzieciom czerwone, czarne i białe karki. Z czerwonego papieru dzieci wycinają koło, które będzie podstawą grzbietu biedronki, oraz dużo cienkich pasków. Końcówki pasków przyklejają do koła tak, aby środkowa część stworzyła łuk. Przyklejają kolejne paski obok, tak aby stworzyć przestrzenny kształt tułowia biedronki (kształt ma przypominać kłębek włóczki). Następnie z czarnego papieru wycinają buźkę z czułkami oraz kropki. Z białego papieru wycinają oczy z czarnymi źrenicami. Doklejają elementy biedronki.

Piątek:

-„Lody” – dyskusja na temat powstawania lodów i ich właściwości. Pytamy dzieci: Z czego robi się lody? Dlaczego lody są zimne? Gdzie trzyma się lody? Dlaczego lody rozpuszczają się na słońcu. Czy lody muszą być zimne? Czy ktoś jadł kiedyś ciepłe lody?

- „Bananowe lody” – przygotowanie lodów. Wraz z dziećmi przygotowujemy lody z bananów. Przekrajemy owoce na pół, nabijamy na patyczki do lodów, maczamy w jogurcie greckim i w różnych posypkach. Na koniec wkładamy do zamrażalnika. SMACZNEGO!!!

-„Papierowe lody” – zabawa plastyczna. Dzieci wycinają z papieru dwa wafelki do lodów. Rysują na nich krateczki. Odrysowują lewą i prawą dłoń na papierze, a następnie je wycinają. Wycięte z papieru dłonie przyklejają na wafelki – będą to gałki lodów. Dzieci ozdabiają gałki w dowolny sposób.

Linki do stron:

- „Pogoda i pory roku” – animowany film dla dzieci

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=HitVp5Qwy5c

- „Tęczowe dopełnianie do 10”Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttp://bystredziecko.pl/karty-pracy/matematyka/dodawanie/dodawanie-10-tecza-013-kolor.pdf

- Grafomotoryka  Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttp://bystredziecko.pl/karty-pracy/grafomotoryka/grafomotoryka-wiosna.pdf

- Margolcia i Miś zapraszają dziś „Boimy się burzy”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://vod.tvp.pl/video/margolcia-i-mis-zapraszaja-dzis,boimy-sie-burzy,32989845

Pozdrawiam

Ciocia Ala