główna zawartość strony

Witam dzieci z grupy „Motylki” i Rodziców!

Poniżej przedstawiam Wam propozycje zajęć na kolejny tydzień pracy:

Wtorek:

- „Człowiek i jego działanie”– rozmowa z dziećmi na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska. Dzieci wypowiadają się na podstawie własnych doświadczeń. Wymieniają zachowania nie tylko negatywne, lecz także dobre dla Ziemi. 

- Przypomnienie piosenki „ Duszki, duszki” (sł. Dorota Gellner, muz. Aleksander Palac ) Dzieci przypominają sobie słowa i wspólnie śpiewają piosenkę.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=wUfDQQFMhII

1.Żyją w lesie małe duszki,

które czyszczą leśne dróżki.

Mają miotły i szufelki

i do pracy zapał wielki.

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne

wstają co dzień bardzo wcześnie

i ziewając raz po raz

zaczynają sprzątać las.

2. Piorą liście, myją szyszki,

aż dokoła wszystko błyszczy.

Muchomorom piorą groszki,

bo te duszki to czyścioszki.

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

3. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,

zaraz duszek za nim leci.

Zaraz siada mu na ręce,

grzecznie prosi: - Nie śmieć więcej!

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne

Środa:

- „Oburzony ekoludek” – praca plastyczno–techniczna. Udostępniamy dziecku materiały do wykonania pracy (różne surowce wtórne: pudełka, plastikowe butelki, gazety, stare płyty i inne rzeczy wg własnego pomysłu; klej, nożyczki, taśmę klejącą). Dzieci wykonują postać ekoludka.

- „Kolorowe kosze” – przypomnienie wiadomości na temat segregacji śmieci. Zadajemy dzieciom pytanie: Dlaczego kosze mają różne kolory?, a te próbują na nie odpowiedzieć. Ustawiamy trzy pudełka w kolorach: zielonym, czerwonym i czarnym. Prosi, by dzieci wyjaśniły, jakie odpady wrzuca się do koszy oznaczonych tymi kolorami. kosz zielony – szkło kosz czerwony – papier, plastik kosz czarny –mieszane

Segregowanie odpadów – prezentacja:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=segregowanie+odpad%C3%B3w+prezentacja

Kolorowanka:

Zadania na 14 - 17 kwietnia 2020

Polecam: obejrzyjcie bajkę edukacyjną na youtube „ Ekologiczny dom”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

Film animowany edukacyjny „ Segregujemy dla przyszłości”

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ

Zadania na 14 - 17 kwietnia 2020

Czwartek:

- „Miasto” – praca plastyczna. Dzieci wycinają z gazet prostokąty różnej wielkości i naklejają obok siebie pionowo, tworząc miasto. Następnie nad nimi czarną kredką rysują spirale – dym.

- Smog – słuchanie opowiadania Agnieszki Frączek pod tym samym tytułem z książki "Sprężynek na tropie tajemnic – ekologia".

„Smog” (Agnieszka Frączek)

Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach. „Ti–tit, ti–tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien.

– Rany, jaki korek! – narzekał tata.

– Szybciej! – prosił Antek.

– Wolniej – prosiła mama.

– Nudzi mi się – jęczała Zosia.

– Pi… – popiskiwał pies.

– Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek.

Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti–tit!”.

Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej.

– Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama.

– To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka.

– Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia.

– Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek.

– A co to za różnica? – zapytała Zosia.

– Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu…

– Czyli na ogonie?

– Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się?

– Tak… – odpowiedziała niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”.

– Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo?

– Prawda.

– Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata.

– A skąd się biorą takie smoki?

– Smogi! – poprawił Antek. – Skąd? No z tej… Z tego… – plątał się.

– Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin.

– Mnóstwo.

– Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez… – przerwał nagle tata. – Zobaczcie, jaki paskudny dom!

Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowoczarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy.

– A fe! – zawołała Zosia.

– Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem.

– Psik! – kichnął pies.

– Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama. 

– Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął.

– A smog się cieszy – podsumował Antek.

Po przeczytaniu zadajemy dzieciom pytanie: Co to jest smog?. Dzieci tworzą swoje definicje i wypowiadają je. Pytamy: Czym różnią się smog i smok? i dokonują analizy głoskowej obu wyrazów. Następnie pytamy: Jakie są przyczyny smogu? Wyjaśniamy, że nie zawsze widać, że powietrze jest zanieczyszczone.

Piątek:

- „Mycie zębów” – doświadczenie. Podczas mycia zębów dzieci podstawiają pod kran miskę i podczas mycia zębów nie zakręcają wody. Następnym razem tylko moczą szczoteczki i zakręcają wodę. Nalewają jej sobie trochę do kubka, płuczą zęby i wypluwają wodę do przygotowanej miski. Następnie dzieci mierzą na różne sposoby (wymyślone wcześniej), np. kubkami, miarkami litrowymi, butelkami, ile wody zużyły. Porównują zużycie wody w obu przypadkach. Pytamy: Kiedy zużyliśmy więcej wody? Czy ta woda była potrzebna? Czy można jej jeszcze użyć? Do czego?

Podsumowanie: Należy zastanowić się czy zawsze potrzebujemy tyle wody ile zużywamy, czy możemy ograniczyć jej użycie. Wodę należy oszczędzać, bo nie zawsze można ją ponownie użyć do picia, a wody pitnej na świecie jest niewiele, większość wody jest w oceanach i morzach, a ona jest słona i nie nadaje się do picia.

- „Do czego potrzebna jest woda?”– mapa myśli. Dzieci wymieniają pomysły. W razie potrzeby podpowiadamy.

Zadania na 14 - 17 kwietnia 2020