główna zawartość strony

Witam Dzieci i Rodziców z grupy „Motylki”

Tematem przewodnim tego tygodnia są „ Wrażenia i uczucia”.

Poniedziałek:

- „Emocjonalny autoportret” – zajęcia plastyczne.

Rozdajemy dzieciom lusterka. Dzieci spoglądają w lustro, następnie rysują jaką mają na twarzy mimikę ,

- „Zgadnij” – odgadywanie emocji jedynie po mimice, opisywanie cech charakterystycznych.

Dzieci odliczają 1… 2… 3…, minę pokaż Ty!. Pokazujemy jedną z emocji jedynie za pomocą mimiki. Dzieci odgadują jej nazwę. Następnie opisują, jak się ona objawia (np. radość: uśmiech, podniesione kąciki ust, dołeczki w policzkach; gniew: zmarszczone czoło i brwi, zaciśnięte usta itd.).

Wtorek:

• „Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw.

Czytamy dzieciom zdania opisujące różne zdarzenia. Dzieci mówią, jakie emocje poczułyby w takiej sytuacji. (podkreślamy, że chodzi o ich emocje i że każdy ma prawo czuć coś innego, nie ma jednej dobrej odpowiedzi). Przykładowe zdania:

1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.

2. Mama mnie pochwaliła.

3. Idę do dentysty.

4. Biegnie do mnie duży pies.

5. Mam dziś urodziny.

6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem /widziałam.

7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.

8. Wylał mi się sok.

9. Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.

10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.

11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.

- „Chmurka” – praca plastyczna techniką kolażu.

Dzieci rysują swoją małą postać na dole strony oraz dwie chmurki – w jednej rysują i wklejają rzeczy / sytuacje, które sprawiają że: są radosne, a w drugiej te, które wywołują w nich smutek.

• kartki, kredki, kolorowe czasopisma

Środa: - „Poprawiacz nastroju” – praca techniczna z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.

Na  stoliku leżą kolorowe kartki z bloku technicznego oraz różnorodne materiały, np. rolki po papierze toaletowym, słomki, patyki, brokat, farby, plastelina, kleje, kawałki krepiny, skrawki materiałów. Zadaniem dziecka jest stworzenie czegoś, co poprawia humor. Nie określamy, że musi to być praca płaska albo przestrzenna, czy ma to być maszyna, czy czarodziejski przedmiot – panuje dowolność. Zadanie rozbudza twórcze myślenie i kreatywność. Dziecko prezentuje swoje pomysły i opowiada, w jaki sposób polepszają one humor.

• kartki z bloku technicznego, rolki po papierze toaletowym, słomki, patyki, brokat, farby, plastelina, kleje, kawałki krepiny, skrawki materiałów itp. - „Co się ze mną dzieje?” – próba odpowiedzi na pytanie, co się dzieje w naszym organizmie, gdy jest nam smutno.

Dzieci próbują określić, co się dzieje z ich ciałem. Mówią np. Czuję coś w gardle, Jest mi zimno / gorąco, trzęsę się, trzęsie mi się broda, płyną mi łzy, pojawia się katar.

Czwartek:

- „Dobre i złe” – klasyfikowanie sposobów radzenia sobie ze złością na dobre i złe. Wspólnie ustalamy, czy dane rozwiązanie jest pozytywne, czy negatywne.(Np. ktoś się z nas śmieje: bijemy go – rozwiązanie negatywne, szczypiemy – negatywne, mówimy mu coś przykrego – negatywne, odchodzimy od niego – pozytywne, odchodzimy i tupiemy w ustronnym miejscu – pozytywne itd.). Możemy dołożyć kolejne propozycje. Przykładowe propozycje:

– Mówię brzydkie słowa.

– Szczypię kogoś. – Rzucam zabawkami.

– Uderzam sam / sama siebie.

– Czytam na osobności.

– Układam puzzle.

– Pcham ścianę.

– Maluję gniew, gniotę kartkę, rwę i zapominam.

– Zamykam oczy i liczę do 10.

– Tańczę lub biegam.

– Tupię jak słoń.

– Przytulam misia.

– Rozmawiam z panią nauczycielką

- „Mój strach” – praca plastyczna.

Dzieci rysują czarną kredką na białej kartce lub białą kredką na ciemnej to, czego się boją. Następnie prezentują swoją pracę. Po prezentacji podają propozycje, jak dany lęk można pokonać. (Dzieci na znak uporania się z lękiem mogą go zamazać).

Piątek:

- „Co czuł bohater?” – określanie odczuć bohaterów bajek i innych historii znanych dzieciom.

Wybieramy kilku bohaterów z różnych bajek, baśni i legend znanych dzieciom, przypomina sytuacje, w których znalazł się dany bohater, i pytamy, co mógł wtedy czuć. Wcześniej w czterech rogach pokoju umieszczamy kartki z nazwami emocji lub symbolizującymi je emotikonami. Pytamy np.:

Co czuły trzy świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek?

Co czuli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka?

Co czuli Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika?

Co czuli, gdy uwięziła ich Baba Jaga?

Co czuły misie, gdy zauważyły, że ktoś zjadł ich owsiankę i połamał krzesła? itd.

Dzieci w odpowiedzi idą w dany róg pokoju.

- „Album emocji” – jako podsumowanie tygodnia dzieci wykonują album z wykorzystaniem gazet.

Każdy dostaje dwie kartki A4. Składa je na pół wzdłuż szerszej krawędzi. Na pierwszej stronie dzieci podpisują się swoim imieniem (mogą również napisać / przekopiować tytuł „Album”, „Emocje” lub „Album emocji”). Na kolejnych stronach dzieci przyklejają twarze wydarte z gazet i przerabiają je tak (dorysowując, kolorując), by przedstawiały podstawowe emocje.

• gazety, kleje, kartki A4, kredki

Ćwiczenia do wykonania dotyczące omawianej tematyki :

„ Plac zabaw” karty 4 str. 19 – 21,

„Księga zabaw z obrazkami” str. 68 – 69

Życzę moim Motylkom miłej zabawy połączonej z nauką.

Ciocia Ala