główna zawartość strony

Witam Rodziców i dzieci grupy I „Motylki”.

Przed nami tydzień pracy zdalnej. W tym tygodniu będziemy realizować temat „Wielkanoc”

Poniedziałek :

Zapraszamy dziecko do wysłuchania opowiadania pt.: „Bajeczka”. Dajemy dziecku kartkę i ołówek. Podczas słuchania utworu starają się zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedź mogą narysować lub zapisać w dowolny sposób.

„Bajeczka wielkanocna” Agnieszka Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

− Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

− Co to? Co to? – pytał Zajączek.

− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

Wierzbę pytają.

Zapraszamy dziecko do rozmowy, przypominając, że może korzystać ze swoich notatek:

Kogo najpierw obudziło słońce?

Kto był drugi?

Kto – trzeci?

Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?

Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych?

Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych?

• Praca z KP3.40a – dorysowywanie brakujących części palmy i pisanki.

• Praca z KP3.40b – przeliczanie sylab w zdaniach, zapisywanie ich liczby, przeliczanie bazi, rysowanie „po tyle samo”.

Ciocia Ala

Wtorek 30.03.2021r.

• „Wielkanoc u języczka” – zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie, gdy Rodzic czyta bajeczkę, dziecko wykonuję ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

„Wielkanoc u języczka”

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwiera­ją szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podnie­bieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydy­chają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebie­niu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

• „Wielkanocne zwyczaje”

– Rodzic omawia z dziećmi Wielkanocne zwyczaje: święcenie palm, malowanie jajek, święcenie pokarmów.

– Propozycje pytań rodzica w kierunku dziecka:

-Jakie Święta się zbliżają?

-Jakie zwierzątka kojarzą wam się ze zbliżającymi Świętami?

- Z kim spędzacie Święta?

- Jak się przygotowujecie do Świąt Wielkanocnych?

- Jakie znacie potrawy związane ze Świętami Wielkanocnymi?

• „Kaszubskie nuty” – zabawa słuchowo-wzrokowa. Zapraszam dziecko do wspólnej zabawy, proszę o otwarcie KP3.41a i nazwanie przedmiotów widocznych na ilustracjach. Włączam piosenkę, która jest wyliczanką śpiewaną w języku kaszubskim. Kaszubi mieszkają na północy Polski, nad morzem. Posłuchaj słów i staraj się wskazywać palcem te ilustracje, o których – twoim zdaniem – jest właśnie mowa w piosence.

KASZËBSCZÉ NÓTË Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=Fo5vzZA8gP0

To je krótczé, to je dłudżé, to kaszëbskô stolëca

to są basë,to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.

Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je ridel, to je ticz, to są chòjnë, widłë gnojné.

Chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je prosté, to je krzëwé, to je slédné kòło wòzné.

Slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca

To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtorôczi.

Hôk, ptôk, półtorôk,

slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.

Całé, pół, klëka, wół,

hôk, ptôk, półtorôk,

slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je môłé, a to wiôldżé, to są jinstrumenta wszelczé.

Małé, wiôldżé,

klëka, wół, całé, pół,

hôk, ptôk, półtrojôk,

tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

Po wysłuchaniu piosenki prosimy dziecko, by opowiedziało o tym, czy łatwo było im rozpoznać znaczenie wszystkich słów. Dziecko powtarza treść wyliczanki, wskazując ilustracje. Rodzic włącza piosenkę raz jeszcze i zachęca dzieci do śpiewania.

• * Praca z KP3.41a – podczas słuchania piosenki Kaszubskie nuty dziecko pokazuje kolejne obrazkii próbuje powtarzać nazwy przedstawionych na nich przedmiotów w języku kaszubskim. Nakleja nalepki pod tymi obrazkami, które przedstawiają przedmioty nazwane podobnie w języku kaszubskim i polszczyźnie ogólnej.

Środa 31.03.2021r.

• Rozwiązywanie przez dzieci zagadek związanych z symboliką Świąt Wielkanocnych:

Ma długie uszy i pięknie skacze, lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)

Na stole stoi kosz, a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane, na Wielkanoc malowane. (pisanki)

Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)

Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)

Ma mięciutką wełnę i złociste różki, a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)

Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe, można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)

Wiklinowy i pleciony na święconkę przeznaczony. (koszyk)

* Proszę odczytać znaczenie symboli wielkanocnych, dlaczego wkładamy do koszyczka wielkanocnego poszczególne produkty oraz rzeczy:

- biała serwetka-by przypominała o poranku Zmartwychwstania o wschodzie słońca;

- coś zielonego(np. barwinek)-bo to przecież wiosna, cała przyroda budzi się do życia po zimie, wszędzie kiełkuje nowe życie, nadzieja, radość;

-jajka-w Wielkanoc chrześcijanie czczą Chrystusa żyjącego, tego dnia ofiarujemy sobie wzajemnie jajka – symbol życia, jajka oznaczają nowe życie;

-chleb-bo to najważniejsze pożywienie człowieka – ciało Chrystusa

-baranek wielkanocny-ponieważ Pana Jezusa nazywamy Barankiem Bożym, Baranek znaczy zwycięstwo, niewinność, wolność.

-odrobina soli-bo Jezus nakazał nam być solą ziemi , to znaczy nadawać smak życiu: taką solą może być nasza radość, praca, trud, miłość;

-babka wielkanocna, wędlina-by prosić Boga o to ,żeby nigdy nie zabrakło nam pożywienia, wędlina oznacza dobrobyt.

-palma-by uchroniła nas od nieszczęść i chorób;

• ,,Pocztówkowe puzzle“- kartkę świąteczną, którą otrzymali Państwo od kogoś z bliskich, proszę rozciąć na osiem kawałków, dziecko niech ułoży z kawałków rozciętej pocztówki w jedną całość.

• Praca z KP3.41b –odnajdowanie fragmentu ilustracji i zakreślanie ich pętlą, pisanie po śladzie wyrazów „pisanki”, „baba”

Życzę miłej pracy!!!

Ciocia Ala

Czwartek 01.04.2021

• Zapoznanie dzieci z piosenką pt.,,Pisanki“, ćwiczenia emisyjne i rozwijające głos, zachęcam do nauczenia dzieci tej krótkiej piosenki.

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.youtube.com/watch?v=_5iP1m91a8Q

Pisanki, pisanki, jajka malowane nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek Pisanki, pisanki jajka kolorowe, na nich malowane bajki pisankowe. Na jednej kogucik, a na drugiej słońce, śmieją się na trzeciej laleczki tańczące. Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki. na każdej pisance piękne opowiastki.

*"Pieczemy ciasto" - zabawa z elementami pedagogiki zabawy (naśladowanie za pomocą gestów i mimiki całego procesu robienia ciasta). Ustawienie: siedzimy w kole lewą rękę wyciągamy przed siebie i zginamy w łokciu (w ten sposób trzymamy przed sobą naczynie) ucieramy składniki na ciasto kręcąc prawą ręką 8 razy 4 razy wycieramy ręce 4 razy strzepujemy mąkę z fartuszka wbijamy 4 jajka prawą ręką sięgamy za lewe ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez prawe ramię mówiąc SIUP. lewą ręką sięgamy za prawe ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez lewe ramię mówiąc SIUP. wbijamy jeszcze jedno jajko prawą ręką i ostatnie lewą zagniatamy ciasto 8 razy 4 razy wałkujemy ciasto przed sobą obiema rękami ozdabiamy kremem lub posypujemy bakaliami 8 razy gotowym ciastem częstujemy osoby po prawej i lewej stronie.

• „Wielkanocny łańcuch wyrazów” Rodzic z dzieckiem siedzą na dywanie i podają sobie nawzajem pisankę. Jest to odmiana łańcucha wyrazów. Pierwsza osoba zaczyna go od słowa JAJKO, kolejna musi powiedzieć wyraz na O (czyli literkę kończącą dany wyraz) np. OKNO, ponownie szukamy wyrazu na literkę O np.OLA teraz szukamy wyrazu na literkę A itd. Jajko wędruje z rąk do rąk. Trzyma je ten uczestnik, którego kolej na powiedzenie słowa. Utrudnieniem tej zabawy może być konieczność wypowiadania tylko wyrazów kojarzących się z Wielkanocą i wiosną.

*Praca z KP3.42a – rysowanie pisanek po śladzie, naklejanie sztućców obok talerzy. • KP3, ołówek

* Praca z KP3.42b – kolorowanie ilustracji zgodnie z kodem, pisanie po śladzie wyrazu Wielkanoc.

Życzę przyjemnej pracy!

Ciocia Ala

Piątek 02.04.2021r.

• Jeśli została wam rolka po papierze toaletowym, to zachęcam do wykonania prostego kurczaczka wielkanocnego. Oczka mogą być zrobione z papieru pomalowane czarną kredką. Jeśli wykonacie to poproszę o przesłanie zdjęcia.

• Proszę o wykonanie wielkanocnych puzzli, pokolorować , a później rozciąć i ułożyć.

• „Zajączkowy tor przeszkód” – zaproście mamę i tatę do tej zabawy, przygotujcie sobie tor przeszkód, można ułożyć z poduszek, ustawić krzesła pokonują ją kicając, zamiast po prostu biec. Wygrywa ten zajączek, któremu uda się pokonać trasę w najkrótszym czasie.

• „Berek zajączek” -do tej zabawy również zaproście jak najwięcej osób: mamę, tatę, rodzeństwo, zabawa jest odmianą zwykłego berka. Tylko, że uczestnicy ganiają się… kicając. • KZ

• „Nasze pisanki” – zabawa plastyczna. Przygotowujemy na stolikach przedmioty potrzebne do ozdabiania jajek wybraną technika, np.: kolorowanie mazakami, oklejanie włóczką, oklejanie kolorową bibułą, ozdabianie plasteliną. Dziecko siada przy stoliku i ozdabia ugotowane na twardo jaja

• Praca z KP3.43a – rozwiązywanie sudoku obrazkowego, wycinanie jajek po śladzie.

• Praca z KP3.43b – wykreślanie niepasujących napisów lub obrazków, czytanie wyrazów

W tym niezwykłym czasie pragnę życzyć Państwu, aby Święta Wielkanocne obudziły w Państwu uśpione marzenia, a czas spędzony w gronie najbliższych obfitował w wiarę, miłość i nadzieję. Dzieciom natomiast dużo zdrowia, radości ,bogatego „zajączka” oraz mokrego dyngusa!

SZLACZKI, KROPKI I LABIRYNTY – WIELKANOCNE ZADANIA DLA PRZEDSZKOLAKA:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.mama-bloguje.com/szlaczki-kropki-labirynt-wielkanocne-zadania-dla-przedszkolaka/

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://bazarek.gallery/418724/18802/3917918/57032648513f2764940d3.jpg

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie http://bystredziecko.pl/szlaczki-dla-dzieci-pisanka/

TRADYCJE I ZWYCZAJE WIELKANOCNE:

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym okniehttps://www.garneczki.pl/blog/tradycje-i-zwyczaje-wielkanocne-w-polsce/

Otwiera zewnętrzny odsyłacz w nowym oknie https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/wielkanoc/?fbclid=IwAR2hle_6eqTSM2K9Y-lwAxYtvfIN_uRoPxaepXffUZscsJqsXx_pZu768GA